رحالی که كمتر از یک سال زمان برای ارسال پرونده بافت تاریخی یزد به یونسکو برای ثبت جهانی مانده، کارگروه«ثبت جهانی بافت تاریخی یزد» نخستین جلسه خود را با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف تشکیل داد.
کد خبر: ۲۴۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۷ 18 April 2015

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد، در این کارگروه با اشاره به پروژه های مورد نیاز برای بافت تاریخی یزد اظهار داشت: ایجاد پایگاه بین المللی دیجیتال اسناد شهر تاریخی یزد، نقشه برداری توصیف خطوط و مساحت عرصه و حریم فنی با مختصات جهانی، مطالعات کالبدی شهری تاریخی یزد و گردآوری و تدوین اسناد جهانگردان و تاریخ نویسان در مورد شهر تاریخی یزد و ... از مواردی است که باید انجام شود.

مجتبی فرهمند، همچنین مطالعات تطبیقی بافت تاریخی یزد را از اقدامات لازم و ضروری برای تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی دانست و افزود: در تامین منابع مالی باید از مشارکت خیران، دستگاه‌های اداری و مشارکتهای مردمی بهره مند شویم.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این موضوع که چرا بافت تاریخی یزد باید ثبت جهانی شود، عنوان کرد: ما و مردم ما تنها می‌ دانند که بافت تاریخی ارزشمند است اما ارزش‌ های آن را نمی‌ شناسند به همین دلیل در قالب طرحی در صدد شناسایی ارزش‌ های برجسته جهانی شهر یزد هستیم و ثبت جهانی می تواند به این مهم کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: معرفی و بازپیرایی ارزش‌ های فرهنگی، شهری و اجتماعی، حفاظت از بافت تاریخی، حیات اجتماعی، مدیریت تغییر و ... از اهداف ساماندهی بافت و تکمیل پرونده آن برای ثبت جهانی است.

فرهمند، یکی دیگر از این اهداف را مردمداری در بافت تاریخی یزد برشمرد و افزود: ارزش بافت تاریخی یزد به حضور مردم است و اگر مردم نباشند، بافت تاریخی به تدریج از بین خواهد رفت و ارزش و پویایی فعلی را دیگر نخواهد داشت.

مدیر پایگاه پژوهشی شهر تاریخی یزد، شهر یزد را حافظ معماری ایرانی دانست و اظهار داشت: حضور مردم بومی و حاکم بودن فرهنگ بومی یزد در این محدوده، بهترین موضوع و آیتم برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است و تاریخ، اصالت و روند شکل گیری نیز از موارد بسیار مهم در ثبت جهانی آن است.

در این کارگروه که به ریاست معاون عمرانی استاندار یزد و با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و نمایندگی از شهرداری یزد، شورای شهر یزد، شرکت توزیع برق منطقه ای، مخابرات، اداره کل تبلیغات اسلامی، اداره ارشاد، اداره اوقاف و امور خیریه، فعالان محلی و بازار و ... برگزار شد، نقش معاونت‌ های استانداری و ۲۷ دستگاه و نهاد استان یزد مورد بررسی قرار گرفت.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار