یر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد:
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در حفاظت از بافت تاریخی یزد، گفت: دفتر ثبت جهانی بافت تاریخی یزد راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۲۳۷۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱ 16 April 2015
به گزارش تابناک یزد،مجتبی فرهمند ظهر امروز در نشست کارگروه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد، در ارتباط با دلیل ثبت جهانی این بافت اظهار داشت: در بعضی مواقع ما از ارزشمند بودن این بافت اطلاع داریم اما دلیل این ارزش را مطلع نیستیم.

وی افزود: شناسایی ارزش‌های برجسته جهانی شهر یزد، معرفی ارزش‌های مختلف شهر یزد، حفاظت، مردم‌مداری به عنوان یکی از مهمترین ارزش‌های بافت تاریخی و حیات اجتماعی دلایل پیگیری برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد خاطرنشان کرد: اگر حضور گردشگر سبب مختل شدن زندگی مردم در بافت تاریخی شود، قطعا چنین حضوری نمی‌تواند جزوی از اهداف ما به حساب آید.

فرهمند اظهار داشت: یزد شهری است که بحث اصالت و یکپارچگی بافت به صورت کامل در آن مشهود است و از مهمترین ویژگی‌های این شهر همین یکپارچگی است.

وی تصریح کرد: حضور مردم بومی هم یکی از ویژگی‌های این بافت است که از قدیم به صورت مداوم در این منطقه و به ویژه در مناسبت‌های مختلف و تعیین سرنوشت خودشان قابل مشاهده بوده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد عنوان کرد: اگر ما هیئت‌های عزاداری را به عنوان یکی از مهمترین جنبش‌ها در نظر بگیریم، در بافت تاریخی یزد این حضور و مشارکت به صورت ویژه وجود دارد.

فرهمند تصریح کرد: سعی کردیم محدوده برج و باروی دوره ایلخانی را به عنوان اصلی‌ترین محدوده شهری مسکونی بافت تاریخی ببینیم، محدوده بافت بازار هم جزوی از این محدوده است که به صورت کلی در حدود 80 هکتار به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در شهر باید ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان، ارگان‌ها، ادارات و مردم مرتبط با بافت تاریخی را مشخص کرده و در پلان مدیریت طراحی شده، چنین مسائلی را بگنجانیم.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد افزود: به همین منظور در مهر سال گذشته دفتر ثبت جهانی بافت تاریخی یزد راه‌اندازی شد، این دفتر به دنبال هم‌افزایی فعالیت همه ارگان‌های مرتبط، جلب مشارکت دستگاه‌های دولتی و مردمی، تاسیس سازمان‌های مردم نهاد و تلاش در جهت بهبود شرائط زندگی مردم از جمله اهداف این دفتر است.

فرهمند با بیان این مطلب که بافت‌های بزرگ دنیا امروزه به وسیله مردم حفاظت می‌شوند، گفت: باید در حوزه فرهنگی به این موضوع توجه لازم صورت گیرد تا در ایران هم مردم خود را موظف به حفظ بافت تاریخی و میراث فرهنگی بدانند.

وی افزود: برگزاری جشنواره دستپخت و دست ساخت بانوی یزدی و برگزاری مسابقه نقاشی کودک با موضوع ثبت جهانی بافت تاریخی از دیگر اقداماتی بود که در راستای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد صورت گرفته است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد ادامه داد: یکی از اقدامات مناسبی که در این راستا انجام شد، امضای طومار مردمی، صاحب نظران و خواص و درخواست برای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد بود.

فرهمند خاطرنشان کردک حفظ گنجینه ارزشمند شهر یزد، همسویی تلاش‌ها برای حفاظت‌ها و بهره‌برداری از بافت، دستیابی به یک مدیریت واحد در حفاظت از بافت با حفظ وظایف و اختیارات در دستگاه‌های مختلف و به اشتراک گذاشتن تفکرات و برنامه‌ها از جمله اهداف کارگروه ثبت جهانی است.

وی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین نیازهایی که در زمینه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد داریم، ارتباط با مردم است که در این زمینه با توجه به ارتباط سازمان تبلیغات و مبلغان با مردم، نقش سازمان تبلیغات در این زمینه بسیار مهم و ضروری است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد در ارتباط با پروژه‌های پایه و اعتبارات در نظر گرفته شده برای این طرح، گفت: نقشه‌برداری دقیق از محدوده مد نظر برای ثبت جهانی، پروژه تهیه پلان مدیریت و بازشناسی زیرساخت‌های اجتماعی بافت تاریخی یزد از جمله این پروژه‌ها و طرح‌ها است.

فرهمند ادامه داد: در زمینه تامین اعتبار این طرح، سه روش در نظر گرفته شده که همکاری دستگاه‌های اجرایی، خیران و حامیان مالی این سه روش را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تشکیل دبیرخانه و کارگروه ثبت جهانی، معرفی نماینده ادارات، ارسال اطلاعات و ارائه برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ادارات و دستگاه‌های مختلف به این دبیرخانه از جمله مواردی است که باید مورد تصویب و اجرا قرار گیرد. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار