مدیر گروه نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری گفت: آیین رونمایی کتاب "ما در باران خواهیم ماند" همزمان با آیین تجلیل از اساتید دانشگاه علمی کاربردی انتخاب همزمان با روز استاد برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۸ 25 April 2016

به گزارش تابناک اصفهان، دکتر محمد رضا نیستانی با بیان این مطلب گفت: مسالۀ اصلی نگارنده در این اثر، توصیف، تبیین، تحلیل و ارزیابی بازیگران عرصۀ دانش در بستر تجربۀ زيستۀ خويش است و پارادایم غالب در این مجموعه نیز همچون اثر پیشین نویسنده، بر مبنای پدیدارشناسی است. در پارادایم پدیدارشناسانه، زندگی به معنای عام و تجربۀ زیستۀ شخص به معنای خاص، پایه و مبنای شناخت و تفسير پدیده‏های اجتماعی قرار می‏گیرد.

وی افزود: محقق در تبیین و تحلیل اصحابِ دانش از «تبارشناسی مبتنی بر تجربۀ زیسته» بهره برده است و در این روش، پژوهشگر میکوشد تا به‌جای یافتن دودمان یا تبار خانوادگی و اصل و نَسَب خویش، به بررسی تبار و ریشه‏های تجارب زندگی خود بپردازد و هر پاره خاطره و شکسته حادثه‏ای از تجارب گذشته را با پردهدری تمام، دستمایۀ مطالعه و دقت قرار دهد. نگارنده به‌جای گوش سپردن به زبان و نوشتههای دیگران، كلام و تجربه‏های خود را به وادی اندیشه میآورد و کاری میکند که در آینده مجبور نگردد تجربه و اندیشۀ زیستۀ خویش را با شرم از زبان بیگانه‏ای بشنود كه برای گفتن تمام حقیقت، آموزش ندیده است.

نویسنده کتاب "ما در باران خواهیم ماند" ادامه داد: در تبارشناسی تجربۀ زیسته، محقق مسأله را فقط از توصیفهای زمینهای و زمانِ حال به دست نمیآورد، بلكه ریشهیابی زندگی او از گذشته تا اكنون راه را برای اشاره‏ها و نشانه‏های تفكر برانگیز دربارۀ پدیده میگشاید. نگارنده با درهم‌آمیختگی تجربۀ زیستۀ گذشته با آنچه كه اكنون با آن مواجه است، ضمن درکِ حقیقتِ کنش‏های بازیگران عرصۀ دانش، تلاش می‏کند تا به تفكر فلسفی و به پیوندهای نامتناظر و به جنبۀ نامتناهی و نامتعارف رویدادهای تحصیلی و آموزشی خود بپردازد.

وی ادامه داد: در پژوهش تبارشناسی مبتنی بر تجربۀ زیسته، نگارنده خود را اسیر نظریهها و مفاهیم از پیش تعریف‌شده نمی‏كند و میکوشد قلمرو مفهومی خویش را با بهره‏گیری از روایت‏های واقعی تا جایی که امکان دارد گسترش دهد. ازاین‌رو، تبارشناسی زندگی شخصی، عرضۀ اندیشه‏ها از منظر باغی انبوه و پُر پیچ‌وخم است که نگارنده تلاش میکند در خلال گشت‌وگذار در تجربههای گذشته و حال، آرام‌آرام به کُنه پدیدههای آموزشی دست یابد.

دکتر محمد رضا نیستانی افزود: ازآنجایی‌که بررسی، تحلیل و ریشهیابی تاریخی تجربههای زندگی، نمیتواند امری كاملاً شخصی و بیگانه از جامعه باشد؛ نگارنده در اين جُستار همچنین کوشيده است تا ضمن ریشه‏یابی تجربه‏های زندگی خویش، برای آنکه مطالعه از اعتبار علمی و از عینیت و دقت لازم برخوردار باشد، روایت‏های فردی را با روایت‏های جامعهشناختی درهم بیامیزد.

مدیر گروه نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در پیكرۀ این اثر تلاش شده است تا جایی كه امكان دارد مطالعۀ موجود، شرح كامل و اصیلی از حقیقت پدیده را ارائه دهد و از تخیل و امور غیرواقع توشه نگیرد و همه‌چیز را از چشمۀ زلال واقعیت بنوشد، ازاین‌رو، نگارنده در روایت تجربۀ زیستۀ خویش، به دنبالِ تبار و دودمان خیالی نبوده و تمامی روایت‏ها را مبتنی بر پدیده‏های عینی ارائه داده است و باوجوداین باید اذعان داشت داوری‏های صورت‏گرفته دربارۀ رخدادهای پیرامونی، خالی از اندیشه‏ها، نگرش‏ها و تمایلات فردی نیست.

پایان پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار