به گزارش تابناک اصفهان، دکتر محمد رضا نیستانی با بیان این مطلب گفت: مسالۀ اصلی نگارنده در این اثر، توصیف، تبیین، تحلیل و ارزیابی بازیگران عرصۀ دانش در بستر تجربۀ زيستۀ خويش است و پارادایم غالب در این مجموعه نیز همچون اثر پیشین نویسنده، بر مبنای پدیدارشناسی است. در پارادایم پدیدارشناسانه، زندگی به معنای عام و تجربۀ زیستۀ شخص به معنای خاص، پایه و مبنای شناخت و تفسير پدیدههای اجتماعی قرار میگیرد.
وی افزود: محقق در تبیین و تحلیل اصحابِ دانش از «تبارشناسی مبتنی بر تجربۀ زیسته» بهره برده است و در این روش، پژوهشگر میکوشد تا بهجای یافتن دودمان یا تبار خانوادگی و اصل و نَسَب خویش، به بررسی تبار و ریشههای تجارب زندگی خود بپردازد و هر پاره خاطره و شکسته حادثهای از تجارب گذشته را با پردهدری تمام، دستمایۀ مطالعه و دقت قرار دهد. نگارنده بهجای گوش سپردن به زبان و نوشتههای دیگران، كلام و تجربههای خود را به وادی اندیشه میآورد و کاری میکند که در آینده مجبور نگردد تجربه و اندیشۀ زیستۀ خویش را با شرم از زبان بیگانهای بشنود كه برای گفتن تمام حقیقت، آموزش ندیده است.
نویسنده کتاب "ما در باران خواهیم ماند" ادامه داد: در تبارشناسی تجربۀ زیسته، محقق مسأله را فقط از توصیفهای زمینهای و زمانِ حال به دست نمیآورد، بلكه ریشهیابی زندگی او از گذشته تا اكنون راه را برای اشارهها و نشانههای تفكر برانگیز دربارۀ پدیده میگشاید. نگارنده با درهمآمیختگی تجربۀ زیستۀ گذشته با آنچه كه اكنون با آن مواجه است، ضمن درکِ حقیقتِ کنشهای بازیگران عرصۀ دانش، تلاش میکند تا به تفكر فلسفی و به پیوندهای نامتناظر و به جنبۀ نامتناهی و نامتعارف رویدادهای تحصیلی و آموزشی خود بپردازد.
وی ادامه داد: در پژوهش تبارشناسی مبتنی بر تجربۀ زیسته، نگارنده خود را اسیر نظریهها و مفاهیم از پیش تعریفشده نمیكند و میکوشد قلمرو مفهومی خویش را با بهرهگیری از روایتهای واقعی تا جایی که امکان دارد گسترش دهد. ازاینرو، تبارشناسی زندگی شخصی، عرضۀ اندیشهها از منظر باغی انبوه و پُر پیچوخم است که نگارنده تلاش میکند در خلال گشتوگذار در تجربههای گذشته و حال، آرامآرام به کُنه پدیدههای آموزشی دست یابد.
دکتر محمد رضا نیستانی افزود: ازآنجاییکه بررسی، تحلیل و ریشهیابی تاریخی تجربههای زندگی، نمیتواند امری كاملاً شخصی و بیگانه از جامعه باشد؛ نگارنده در اين جُستار همچنین کوشيده است تا ضمن ریشهیابی تجربههای زندگی خویش، برای آنکه مطالعه از اعتبار علمی و از عینیت و دقت لازم برخوردار باشد، روایتهای فردی را با روایتهای جامعهشناختی درهم بیامیزد.
مدیر گروه نظارت و ارزیابی وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در پیكرۀ این اثر تلاش شده است تا جایی كه امكان دارد مطالعۀ موجود، شرح كامل و اصیلی از حقیقت پدیده را ارائه دهد و از تخیل و امور غیرواقع توشه نگیرد و همهچیز را از چشمۀ زلال واقعیت بنوشد، ازاینرو، نگارنده در روایت تجربۀ زیستۀ خویش، به دنبالِ تبار و دودمان خیالی نبوده و تمامی روایتها را مبتنی بر پدیدههای عینی ارائه داده است و باوجوداین باید اذعان داشت داوریهای صورتگرفته دربارۀ رخدادهای پیرامونی، خالی از اندیشهها، نگرشها و تمایلات فردی نیست.
پایان پیام/