بلورهای شیشه‌ای، نقش‌مایه‌های فرش ترکمن، عطر گل و سفال و نقشینه‌های نشسته بر هنرهای دستی هنرمندان ایران‌زمین در قاب نمایشگاه ای در شهر رودخانه‌ای و گل‌های ارکیده جلوه گری می‌کند.
کد خبر: ۲۰۱۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵ 25 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، این روزها، جزیره بوستان ملل ساری، حاشیه پارک نگین پایتخت گل‌های ارکیده و برخی دیگر از شهرهای مازندران به‌واسطه برپایی نمایشگاه‌های ملی صنایع‌دستی مکان حضور گردشگران مبدل شده است.

نمایشگاه ملی صنایع‌دستی در شهررودخانه ای ساری از سوم فروردین‌ماه دایر شده است و در همین روزهای نخست برگزاری با اقبال گسترده‌ای همراه بوده است و هنرمندان و غرفه داران از فروش آثار خود رضایت دارند.

جزیره پارک ملل ساری که جلوه زیبایی به این نمایشگاه بخشیده است برای گردشگران هم فال است و هم تماشا، هنرمندان شرکت‌کننده از استان‌های مختلف کشور گوشه‌هایی از هنر و فرهنگ بومی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.

از لاک تراشی دلربای مازندران گرفته تا دست بافته‌های خوش‌نقش خراسانی‌ها، ینای خوش‌رنگ اصفهانی‌ها، حصیر چشم‌نواز گیلانی‌ها، سوزن‌دوزی ترکمن هاوسیستانی ها، سفال همدانی‌ها، حکاکی روی سنگ لرستانی‌ها، ترمه یزدی‌ها، آثار دریایی جنوبی‌ها وایینه کاری کرمانشاهی‌ها جزیره ملل ساری را به جلوه‌های رنگ، نقش، ذوق و خلاقیت ایرانی مبدل کرده است.

هم‌نشینی رودخانه و یک پارک کم‌نظیر باهنر ایرانی فرصت جذابی برای خانواده‌های ساروی و گردشگران است تا با سمفونی دل‌نشین رودخانه تجن و هنرنمایی هنرمندان همراه شوند

دیدن پارک ملل ساری هرروز از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب تا پایان تعطیلات نوروزی هم سیاحت است و هم هنر گردی. هم‌نشینی رودخانه و یک پارک کم‌نظیر باهنر ایرانی فرصت جذابی برای خانواده‌های ساروی و گردشگران است تا با سمفونی دل‌نشین رودخانه تجن و هنرنمایی هنرمندان همراه شوند.

عباس مهدوی کارشناس اداره کل میراث فرهنگی مازندران می‌گوید: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از سوم فروردین در جزیره بوستان ملل ساری پذیرای گردشگران و میهمانان نوروزی بوده است و این نمایشگاه در ۸۰ غرفه با حضور ۷۰ هنرمند صنایع‌دستی از ۱۹ استان به نمایش گذاشته‌شده است.

وی یادآور شد: هنرهای شهرهای مختلف ایران تا سیزده‌بدر در جزیره به نمایش و فروش آثار خود خواهند پرداخت و امسال گردشگران در این شهر رودخانه‌ای شاهد برنامه‌های گسترده و جذاب نوروزی خواهند بود. پارک ملل ساری در نوروز ۹۵ شاهد نوروز بازار و آیین‌های نوروزی خواهد بود.

مهدوی بیان داشت: بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی- توریستی شمال کشور که در سایه مدیریت جهادی شهرداری ظرف مدت کوتاهی محقق شد هم‌نشین با رودخانه تجن است و امکانات پرجاذبه و فرح بخشی را در خود جای‌داده است.

بوستان رودخانه‌ای ملل که گردشگری در ساری را جانی دوباره بخشد هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. مردم ساری با بهره‌برداری از پارک ملل هرروز عصرها و مخصوصاً روزهای تعطیل و حتی در فصل زمستان وقت خود را در این پارک مجهز سپری می‌کنند و با تعریفی که از این پارک در بین مردم شهرهای مختلف شده، بسیاری از مسافران و گردشگران را مشتاق دیدار این پارک کرده است.

در نوشهر، پایتخت گل‌های ارکیده نیز نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از اقوام ایران‌زمین برپاشده است که هنرهای سنتی و ازیادرفته ایران در آن به نمایش گذشته شده است.

بلورهای شیشه، تصویرهای نقش بسته بر چوب، چادرهای رنگ‌ووارنگ که ثمره تلاش‌های بانوی چیره‌دست کجوری است، نقش‌های مایه‌بر فرش ترکمن، همه و همه تصویرهای زیبایی را از هنر دستی ایران‌زمین خلق کرده است و این آثار زیبا یکجا در قالب نمایشگاهی برای بازدید به‌صف نشسته‌اند.

دیگر نه از کالاهای بنجل چینی خبری است و نه از دلال‌هایی که سایه‌شان بر سر صنایع‌دستی سنگینی می‌کند، بلکه در همه غرفه‌ها، هنر ایرانی و هنرمندان این مرزوبوم خودنمایی می‌کند.

نمایش هنرهای دستی ایرانیان در نوشهر

مهدی اسحاقی سرپرست اداره میراث فرهنگی نوشهر می‌گوید: این نمایشگاه با بیش از ۱۰۰ غرفه و با حضور هنرمندان استان‌های مختلف کشور به نمایش گذاشته‌شده است.

به گفته وی، تلاش شده تا آثاری باکیفیت و اصیل در این نمایشگاه به نمایشگاه گذشته شود و از ورود اجناس چینی یا بی‌کیفیت جلوگیری شود.

همه سوغات و صنایع‌دستی ایران‌زمین یکجا در مازندران جمع شده و به‌عنوان نوبرانه به مسافران نوروزی هدیه داده می‌شود. نخستین نشانه‌های صنایع‌دستی مازندران را می‌توان مربوط به حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد دانست، وسایلی که درغار کمربند در نزدیکی شهرستان بهشهر به‌دست‌آمده تاریخ ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد را نشان می‌دهد که ریسیدن نخ از پشم گوسفند و موی بز به‌طور ابتدایی در آن زمان متداول بوده است.

۸۰۰ غرفه صنایع دستی در مازندران دایر شده است

معاون صنایع‌دستی وهنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: در نوروز سال جاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی با ۸۰۰ غرفه در سطح استان راه‌اندازی شده است.

سید رحیم موسوی بابیان اینکه بیشترین نمایشگاه‌ها در شهرهای رامسر، تنکابن و نوشهر دایر شده است، افزود: صنایع‌دستی در بیان‌کننده هنرهای سنتی و فرهنگ آن جامعه است و از جایگاه مهم و ارزشمندی در کشور برخوردار هستند، همچنین در باغ‌موزه‌ها برای حمایت از محرومان و امور خیریه نمایشگاه‌های صنایع‌دستی راه‌اندازی شد.

وی هدف از ایجاد بازارچه و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی را دسترسی آسان مردم به هنرهای دستی عنوان کرد و افزود: برگزاری بازارچه و نمایشگاه صنایع‌دستی موجب رونق اقتصادی و گسترش فرهنگ بومی استان و منطقه می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مازندران اظهار داشت: صنایع‌دستی و هنرهای سنتی هویت اصلی و نشان‌دهنده تمدن و فرهنگ مردم کشور است که باید برای حفظ این میراث تلاش کنیم.

اگرچه رنگ و بوی هنر ایرانی را در جای جای نمایشگاه می توان حس کرد اما دیگر هنرمندانش حال و هوای گذشته را ندارند و وقتی به سراغشان می روید می گویند: امان از کالاهای تقلبی و چینی.

در تک تک غرفه های نمایشگاه صنایع دستی می توان اوج هنر و خلاقیت ایرانی را مشاهده کرد، هنرهایی برآمده از دستان به رنج خوگرفته مردان و زنانی که خود در پس هنرهایشان گمشده و روزگار می گذرانند تا زیبایی و هنر را به خانه هایمان ارمغان دهد اما افسوس که این هنرهای اصیل در رقابت با کالاهای بی کیفیت چینی، همواره بازنده اند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار