مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران گفت: بیش از 300 روشندل در سه مرکز کتابخانه عمومی در شرق، مرکز و غرب استان خدمات دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۱۵۳۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷ 28 December 2015

به گزارش کارمند شمال،مرتضی عمرانی پیش از ظهر امروز در چهل و چهارمین جلسه انجمن کتابخانه‌های مازندران، اظهار کرد: در 6 ماه اخیر هفت باب کتابخانه در نکا، میاندورود، ساری، بابل، تنکابن، رامسر و قائم‌شهر افتتاح شد که با بهره‌برداری از این طرح‌ها تعداد کتابخانه‌های استان از 102 به 110 باب افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه زیربنای کتابخانه‌های عمومی مازندران از 52 هزار و 52 مترمربع با رشد دو درصدی به 53 هزار و 197 مترمربع ارتقا پیدا کرد، افزود: به کتابخانه‌های استان در این مدت با تجهیزات سخت‌افزاری مورد نیاز، 819 قلم کالا اضافه شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با اشاره به اینکه بهسازی، تعمیر و شاداب‌سازی هشت باب کتابخانه عمومی استان در این مدت انجام شد، گفت: رفع مشکلات سرمایشی و گرمایشی کتابخانه‌های عمومی استان هم در این مدت صورت گرفت.

این مسئول با اشاره به تامین و ارسال 31 هزار و 697 جلد کتاب به کتابخانه‌های استان، تصریح کرد: این منابع از طریق دریافت کتاب از اداره کل نهاد کتابخانه‎‌های عمومی کشور، اهدایی خیران و منابع خریداری شده و تامین شده است و تعداد کتاب‌های کتابخانه‌های عمومی استان از یک‌میلیون و 611 هزار و 535 جلد به یک‌میلیون و 643 هزار و 232 نسخه رسیده است.

عمرانی با بیان اینکه 38 هزار و 217 عضو جدید و تمدید عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان داشتیم، ادامه داد: علاوه بر این آمار، 7 هزار و 750 نفر هم در عضویت رایگان کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب، ثبت‌نام کردند.

وی با اشاره به مراجعه یک‌میلیون و 586 هزار و 966 نفر به کتابخانه‌های عمومی استان در 6 ماه اخیر، خاطرنشان کرد: در این مدت 704 هزار و 655 نسخه کتاب به مراجعه‌کنندگان امانت دادیم و 71 هزار و 881 نفر از خدمات رایانه‌ای استفاده کردند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه حدود 2 میلیارد تومان از سهم نیم‌درصد فرهنگی شهرداری‌های استان به کتابخانه‌های عمومی دریافت شد، اظهار کرد: سلسله نشست‌های کتابخوان هم در 22 جلسه برگزار شد و 11 نشست هم ویژه دانش‌آموزی و یک نشست ویژه سالمندان نیز دایر شد.

این مسئول با اشاره به فعالیت بخش روشندلان در کتابخانه‌های عمومی استان، افزود: بخش روشندلان مرکز استان به‌زودی از مرکز رودکی به کتابخانه ابن‌شهرآشوب منتقل می‌شود.

عمرانی با بیان اینکه بیش از سه هزار نفر از روشندلان در سه مرکز کتابخانه عمومی در شرق، مرکز و غرب استان، خدمات دریافت می‌کنند، تصریح کرد: تاکنون مبلغ 40 میلیون تومان از محل اعتبارات انجمن کتابخانه عمومی استان در این بخش هزینه شده است.

وی ادامه داد: کمبود منابع اطلاعاتی، کمبود امکانات و تجهیزات تخصصی، ضرورت وجود آموزش‌های مدون نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و بضاعت مالی اعضا برای حضور مداوم در کتابخانه‌ها و نداشتن سرویس رفت و آمد، از جمله مشکلات پیش روی بخش‌های روشندلان در استان است.

مدیرکل کتابخانه‌های مازندران با اشاره به خرید تالیفات هشت نویسنده مازندرانی، گفت: این کتاب‌ها از طریق نهاد کتابخانه‌های عمومی توزیع می‌شود.

در ادامه این نشست مدیرکل بهزیستی مازندران اظهار کرد: روشندلان مازندرانی از افراد برتر در حوزه فناوری‌اطلاعات هستند و اقداماتی را در این حوزه ارائه می‌دهیم.

سعید آرام با اشاره به جابه‌جایی کتابخانه روشندلان از مرکز توانبخشی به شهرآشوب، افزود: این جابه‎جایی، دسترسی روشندلان به کتابخانه را سخت می‌کند، چون این کتاب‌ها در گذشته در نهاد کتابخانه بود و روشندلان از آن بهره نمی‌بردند، اما با جابه‌جایی این بخش به توان‌بخشی، روشندلان راغب به استفاده از این کتاب‌ها شدند.

وی با بیان اینکه هدف ما این است که روشندلان از این کتاب‌ها استفاده کنند، گفت: جابه‌جایی مجدد کتابخانه، دسترسی را برای روشندلان سخت می‌کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار