مسئول واحد مردم‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران از ثبت برخی آیین‌های اصیل عاشورایی استان در فهرست آثار ملی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۶۴۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 22 October 2015
به گزارش تابناک مازندران طوبی اصانلو در گفتگو با خبرنگار ، با اشاره به اینکه برخی از آیین‌های عاشورا در فهرست آثار معنوی ملی به ثبت رسیده است، اظهارداشت: آیین‌های همچون آیین مذهبی منبر کشی در محله قدیمی ساری، طعام دهی در سورک، کرب زنی، کرنا نوازی و مراسم روز یازدهم در دودانگه ساری را می‌توان نام برد.
وی با اشاره به مراسم‌های مختلف عزاداری ماه محرم که نسل به نسل از گذشتگان انتقال می‌یابد، گفت: آیین‌ها و مراسم‌های سوگواری ماه محرم در گردش یکسال تقویم قمری قرار می‌گیرند و از اول تا دهم محرم برگزار می‌شود.
اصانلو بابیان اینکه در بیشتر فرهنگ‌های جهان ماه معیار تقسیم بندی زمان بوده است و آثاری از این تقویم‌های قدیمی در عناصر فرهنگی برخی مناطق دور افتاده هنوز پابرجاست، اظهارداشت: مراسم ماه محرم بسیار متنوع در استان مازندران برگزار می‌شود و همه آحاد جامعه در این مراسم حضور پررنگ دارند.
یکی از برنامه‌های مشخص عزاداری ماه محرم مراسم‌های دسته روی است که در شکل‌های مختلف همچون سینه زنی، زنجیرزنی، نماز ظهر عاشورا، شام غریبان و مراسم قوم بنی اسد اجرا می شود.
وی در خصوص مراسم دسته روی در سطح شهر در ایام ماه محرم، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های مشخص عزاداری ماه محرم مراسم‌های دسته روی است که در شکل‌های مختلف همچون سینه زنی، زنجیرزنی، نماز ظهر عاشورا، شام غریبان و مراسم قوم بنی اسد اجرا می شود.
مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران با اشاره به نشانه‌های دسته‌های عزاداری که شامل کتیبه، شش‌گوش، کتل، چهل‌چراغ و بیرق که منسوب به حضرت ابوالفضل (ع) است، اذعان داشت: کتیبه پارچه‌ای همراه با چوب که در ردیف جلوی دسته‌های عزاداری نگه می‌دارند و علم از جنس چوب یا فلز با پارچه مشکی پوشیده می‌شود و در دسته روی‌ها دور می‌دهند.
اصانلو به شش‌گوشه که سمبل قبر امام حسین (ع) است، افزود: کتل به‌صورت حصیر استوانه‌ای شکل با پارچه‌ای پوشیده و چهل‌چراغ با چندین فانوس و لامپ به شکل مثلث است و در دسته‌های عزاداری از آن استفاده می‌کنند.
وی به مراسم شام غریبان که در غروب عاشورا مردم در دو گروه و با روشن کردن شمع در کوچه‌ها، خیابان‌ها و سر مزارها به مراسم نوحه‌خوانی می‌پردازند، اشاره کرد.
اصانلو همچنین به مراسم قوم بنی اسد که همزمان با سوم امام حسین (ع) در حوالی کربلا شهدای واقعه عاشورا را به خاک می‌سپارند، اشاره و بیان کرد: آیین تعزیه‌خوانی در ایام ماه محرم در شهرها و مناطق مختلف برگزار می‌شود.
اصانلو به مراسم علم‌گردانی در هزارجریب نکا که عزاداران به‌صورت نمادین قدرت، شجاعت و عظمت حضرت ابوالفضل (ع) را نشان می دهند عنوان کرد: این آیین از گذشته‌های دور هرسال توسط مردم منطقه به اشکال مختلف برگزار می‌شود. 
وی به مراسم کرب زنی در ایام عزاداری که یکی از شیوه‌های عزاداری شیعیان کشور به‌ویژه استان‌های شمالی و گیلان شرق است، اشاره کرد و گفت: یکی از سنت‌های عزاداری ماه محرم مراسم گره بندی (گهواره بندی) است که دریکی از روستاهای بابل به نام گهواره علی‌اصغر انجام می شود.
اصانلو به مراسم سوگواری روز یازدهم محرم در روستای تلاوک دودانگه ساری اشاره کرد و گفت: این مراسم موجب همبستگی و اتحاد بین روستاییان می‌شود.
اصانلو با اشاره به ثبت مراسم شام غریبان در مسجد میرملک راجو رامسر، اذعان داشت: این مراسم همه‌ساله برای مصیبت خاندان اهل‌بیت همزمان با غروب عاشورا اجرا می شود.
وی در خصوص اجرای مراسم کرنا نوازی در رامسر، اذعان داشت: این مراسم در روز عاشورا برای زنده نگه‌داشتن قیام عاشورا از قدیم‌الایام در منطقه تنکابن، آخوند محله، نارنج بن، تالش محله، کپوک و سادات‌محله برگزار می‌شود.
وی بابیان اینکه آیین تکیه بستن که یک واژه طبری است مردم قبل از ماه محرم به غبارروبی و آذین‌بندی تکایا می‌پردازند، تصریح کرد: در روستای گرج محله بهشهر مراسم نشان پلیته که به معنی پارچه مشعل است که توسط کودکان و نوجوانان قبل از ماه محرم جمع‌آوری و برای ایجاد روشنایی در مراسم عزاداری انجام می شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار