مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بازدید از وضعیت بهداشت محیط 1623 حسینیه مازندران در مناطق شهری و روستایی انجام شد.
کد خبر: ۱۰۵۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۸ 04 October 2015
به گزارش تابناک مازندران  از شهرستان ساری، با توجه به در پیش بودن ماه محرم، تمامی تکایا مساجد و خانه‌ها از چند روز پیش از ماه محرم سیاه‌پوش و از شب اول ماه محرم مراسم عزاداری آغاز می‌شود.
ماه محرم شهرها و روستاهای مازندران حال و هوای خاص خود را دارد و مردم در دسته و هیئت‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی به مساجد و تکایا می‌روند و کسانی که نذر دارند، نذرهای خود را از جمله آش خرما، شربت و غذا، بین مردم پخش می‌کنند.
مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، در اینباره اظهار کرد: مراسم سوگواری امام حسین‌ (ع) در مازندران با آیین‌ها و مراسم‌های مختلفی همراه است.
طوبا اوصانلو بیان کرد: یکی از مراسمی که این روزها انجام می‌شود تکیه دوستن است، این آیین از واژگان طبری به معنای تکیه بستن است که عزاداران شیعی چند روز پیش از ماه محرم به‌دلیل آماده‌سازی مقدمات مراسم عزاداری با غبارروبی، آراستن و آذین‌بندی تکایا را به اجرا در می‌آورند.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز درباره وضعیت بهداشت محیط حسینیه و تکایای مازندران در گفت‌وگو با فارس، گفت: بازدید از وضعیت بهداشت محیط «آبدارخانه، توالت، دست‌شویی، سیستم دفع فاضلاب، سیستم اطفای حریق، کفش‌داری و ...» یک‌هزار و 623 حسینیه مازندران در مناطق شهری و روستایی انجام شد.
محمدحسن ابدی اضافه کرد: تعداد 50 معادل 18.2 درصد حسینیه‎ها شهری و تعداد 233 معادل 17.3 درصد روستایی، امتیاز صفر تا 50 و تعداد 106 معادل 38.7 درصد حسینیه‌ها شهری و تعداد 506 معادل 37.5 درصد روستایی امتیاز 51 تا 75 و تعداد 118 معادل 43.1 درصد حسینیه‎ها شهری و تعداد 610 معادل 45.2 درصد روستایی امتیاز 76 تا 100 را کسب کردند.
وی اضافه کرد: 61.7 درصد آبدارخانه، 79.2 درصد توالت و 76.1 درصد دست‌شویی و 80.3 درصد سیستم دفع فاضلاب و 41.9 درصد سیستم اطفای حریق و 53.5 درصد کفش‌داری‌های حسینیه‎های مازندران که مورد بررسی قرار گرفت، دارای شرایط بهداشتی هستند.
مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مازندران با توجه به در پیش بودن ماه محرم از مسئولان و متولیان امر خواستار پیگیری و رفع نواقص بهداشتی برای ارتقای سطح بهداشت این‌گونه اماکن شد.
این مسئول بیان کرد: ائمه نماز جماعات محلات در ایجاد فرهنگ بهداشتی جامعه و بالا بردن سطح سواد سلامت با رعایت مسائل بهداشتی بسیار کمک‌کننده باشد.
ابدی در پایان گفت: افراد در صورت مشاهده مشکلات بهداشتی با ستاد فوریت سلامت محیط و کار کشور با شماره 1490 و  استان با شماره 33399999 آماده ثبت شکایات و بررسی‌‎های لازم تماس بگیرند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار