مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: ۲۱۱ تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون با تلاش بازرسان بهداشتی این اداره کل از چرخه مصرف انسانی خارج شده است که مصرف آن می‌توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.
کد خبر: ۹۸۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵ 11 August 2021
مدیرکل دامپزشکی استان همدان گفت: ۲۱۱ تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف از ابتدای سال جاری تاکنون با تلاش بازرسان بهداشتی این اداره کل از چرخه مصرف انسانی خارج شده است که مصرف آن می‌توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.

به گزارش تابناک همدان، دکتر محمدرضا رسولی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: به طور متوسط سالانه بیش از ۱۰۰ هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه، بسته بندی مواد خام دامی و کشتارگاه‌های استان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تازه‌ترین کشفیات امسال مربوط به ۴۱ تن مرغ و گوشت قرمز منجمد وارداتی غیر قابل مصرف در یکی از سردخانه‌های شهر همدان است که توقیف شد.

رسولی ادامه داد: در بازرسی مشترک اکیپ‌های نظارت بهداشتی ادارات دامپزشکی، تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت همدان از مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده‌های خام دامی بیش از ۲۲ تن گوشت منجمد وارداتی و حدود ۱۹ تن مرغ منجمد فاسد از یکی از سردخانه‌های همدان کشف و تا تعیین و تکلیف نهایی توقیف شد.

وی بیان کرد: این محموله دارای نواقص بهداشتی- قرنطینه‌ای و مقداری از آن بدون تاریخ مصرف بود که پرونده واحد متخلف و محموله توقیفی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح ارجاع داده شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان عنوان کرد: تعداد کانون‌های بیماری‌های دامی استان همدان در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۶۵ درصد کاهش داشته است. 

 وی اظهار داشت: حدود هشت الی ۹ میلیون نوبت سر دام سالیانه توسط اکیپ‌های دامپزشکی استان همدان واکسینه می‌شوند.

رسولی بیان کرد: اعزام اکیپ به روستا‌ها و مناطق قشلاقی برای واکسیناسیون دام‌های عشایر مربوط به استان همدان از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است. 

مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به اینکه در حال حاضر از امنیت بهداشتی خوبی در بحث تولید مواد خام دامی در استان برخوردار هستیم، افزود: مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام یکی از وظایف دامپزشکی است و با تلاش همکاران و ۴۴ اقدام پیشگیرانه در سطح استان، بیش از سه سال است که هیچ گزارشی از وجود کانون‌های آنفلوآنزا در استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به میزان مایه کوبی و پیشگیری از بیماری‌های واگیر دامی و قابل انتقال به انسان افزود: در این زمینه، طی چهار ماهه سالجاری تاکنون بیش از سه میلیون نوبت سردام علیه انواع بیماری‌های واگیردامی و قابل انتقال بین حیوان و انسان در استان همدان مایه کوبی شده اند که این بیماری‌ها شامل آبله، شاربن، تب برفکی، آنتروتوکسمی، بروسلوز (تب مالت)، قانقرایا، آگالاکسی، لمپی اسکین و هاری است.

وی با تشریح میزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از هفت هزار و ۳۵۹ راس دام سنگین خونگیری انجام شده و در راستای مبارزه با سل گاوی، تعداد ۱۳ هزار و ۴۶۳ راس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفته است.

مدیرکل دامپزشکی افزود: با توجه به بروز خشکسالی و طبق برنامه‌های سازمان دامپزشکی عملیات سمپاشی علیه بندپایان، به مساحت تقریبی ۲۳۰ هزار مترمربع جایگاه دام و بیش از تعداد ۵۰ هزار رأس دام سبک و سنگین نیز مورد سمپاشی قرار گرفته است.

رسولی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۸۷ هزار و ۶۸۸ راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های این استان ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرارگرفته اند که وزن تقریبی آن بیش از سه هزار و ۷۴۹ تن است که با نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی در کشتارگاه‌های استان، بیش از ۲۵ تن گوشت غیربهداشتی از زنجیره مصرف هم استانی‌های خارج شده است. 

مدیرکل دامپزشکی استان همدان در زمینه کشتار طیور در سطح استان همدان، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون در چهار کشتارگاه صنعتی طیور استان بیش از هفت میلیون و ۱۳ هزار قطعه طیور ذبح و مورد نظارت شرعی و بهداشتی قرار گرفته که از این تعداد حدود ۹۶ هزار و ۴۹۴ قطعه به دلیل غیرقابل مصرف بودن، از چرخه مصرف انسانی خارج و ضبط و معدوم سازی شده است. 

وی با اشاره به میزان کنترل و بازرسی بهداشتی و نظارت بر مواد خام دامی در مراکز تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه این مواد گفت: تعداد ۳۰ هزار و ۲۰۳ واحد مورد بازدید از مراکز تولید، توزیع، بسته بندی، عرضه و رستوران‌های این استان انجام گرفته که حاصل این بازرسی‌ها ضبط و معدوم سازی۴۰ هزار و ۷۱۳ کیلوگرم موادخام دامی غیرقابل مصرف در سطح استان بوده است که از چرخه مصرف هم استانی‌ها حذف شده است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار