قطعات رادار‌های پرقدرت سامانه کنترل دریایی که نقش مهمی در ایمنی دریانوردی در جهت هدایت دقیق کشتی‌های تجاری در خلیج فارس دارد، از سوی دانشمندان ایرانی بومی‌سازی شد.
کد خبر: ۸۷۸۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴ 22 July 2020

دستاوردی جدید از متخصصان دریایی ایران / ‌رادارهای پرقدرت سامانه کنترل دریایی ‌بومی‌سازی شد

 

به گزارش تابناک سمنان: از بندر امام خمینی(ره)، اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اتکا به توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان به دستاوردهای قابل‌توجهی در بومی‌سازی ساخت قطعات الکترونیکی بسیار حساس رادارهای پرقدرت سامانه کنترل ترافیک دریایی دست پیدا کرده است.

این توانمندی به‌منظور افزایش بهره‌وری و ایمنی دریانوردی در جهت هدایت دقیق کشتی‌های تجاری در حال تردد در آبراه استراتژیک خورموسای بندر امام خمینی در خلیج فارس، می‌باشد.

عادل دریس مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان درباره مهندسی معکوس و بومی‌سازی تکنولوژی‌ قطعات در منطقه‌ ویژه اقتصادی بندر امام خمینی اظهار داشت: در زمان تحریم تهیه و تأمین برخی از بُردهای الکترونیکی و قطعات رادارهای قدرتمند از طریق کشورهای سازنده اروپایی همواره به‌دلیل محدودیت‌ها با مشکلات فراوان و تهدید جدی، با خارج از سرویس شدن مداوم مواجه می‌شدند.

وی افزود: تحریم‌ها دستاوردهای فراوانی را در حوزه بسیار مهم و تخصصی صنعت دریانوردی و مهندسی دریا از طریق انجام فرآیند مهندسی معکوس و بومی‌سازی تکنولوژی موجود در این عرصه به‌همراه داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان در تشریح یکی از این دستاوردها بیان داشت: پروژه بومی‌سازی ساخت مدولاتور رادارهای پرقدرت به‌علت حساسیت‌های موجود، نبود اعتماد لازم به استفاده از تولیدات داخلی و در نهایت نبود بستر آزمایشی جهت تست نتایج حاصله، دچار اشکال جزیی یا کلی می‌شدند.

وی اضافه کرد: در سال جهش تولید در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری، اعتماد و حمایت سازمان بنادر دریانوردی کشور و رویکرد این اداره کل از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه مهندسی دریا و ایجاد فرصت لازم برای بهره‌برداری از تولیدات داخلی و ساخت قطعات یادشده، با موفقیت کامل یکی از ماژول‌های تندمصرف رادارهای سیستم کنترل ترافیک دریایی به‌سهولت در داخل کشور ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

دریس همچنین طراحی و ساخت مدارات چاپی بردهای ولتاژ بالای مربوط به مدولاتورها با هدف ارتقا و حفظ آماده‌به‌کاری سامانه‌های راداری را از دیگر دستاوردها در این زمینه عنوان کرد و افزود: در مقطع کنونی فرآیند تعمیرات مدولاتورها تسریع و به‌طور کامل بومی‌سازی شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از پروژه‌های بسیار مهم دیگر، ماژول الکترونیکی (MOTHERBOARD&POWER ASSEMBLY) با تکنولوژی بسیار خاص و پیچیده است که با بهره‌گیری از پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان در دست طراحی و ساخت است.

براساس گزارش اداره بنادر و دریانوردی خوزستان، دریس در پایان تأکید کرد: در صورت اخذ مجوز و تخصیص منابع مالی لازم، این اداره کل توان طراحی، ساخت و امکان بهره‌برداری از کلیه ماژول‌های الکترونیکی رادارهای استراتژیک سامانه کنترل ترافیک دریایی با هدف تأمین امنیت دریانوردی کشتی‌های تجاری و سایر شناورهای در حال تردد در بنادر کشور را بدون وابستگی به منابع خارجی دارد.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار