یک پزشک سلامت روان:
تابناک: یک پزشک سلامت روان گفت: از شایع‌ترین ترس‌ها، ترس‌های اختصاصی است كه 10 درصد کل جمعیت درگیر آن هستند و مربوط به دوره‌های کودکی است.
کد خبر: ۸۶۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 01 September 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، هورا چیت‌ساز با بیان اینکه نخستین راهکار برای یافتن علت ترس کودک شناخت عوامل اضطراب‌زا است، اظهار کرد: اضطراب کودک می‌تواند به علل دلواپسی، دلشوره و یا علائم جسمی مانند تپش قلب و خشکی دهان همراه شود.

وی افزود: اضطراب همیشه به عنوان یک اضطراب بیمار گونه مطرح نمی‌شود. یک قسمتی از اضطراب‌ها به علت طبیعی رخ می‌دهند که حالت استارت ماشین را دارد. بدین معنا که برای راه افتادن انسان در هر کاری به اضطراب به عنوان یک محرک نیاز است در صورتی که اضطراب و استرس از حد طبيعي بالاتر رود در عملکرد فرد اختلال ایجاد می‌کند.

این پزشک سلامت روان خاطر نشان کرد: در صورتی که اضطراب منجر به کاهش عملکرد افراد شود اضطراب بیمارگونه شده و باید به فکر درمان آن باشیم.

چیت‌ساز به عوامل ایجاد اضطراب اشاره کرد و ادامه داد: وجود یک زمینه ناخودآگاه که در کودکی اتفاق می‌افتد ممکن است تا بزرگ سالی هم چنان ادامه داشته باشد. برای نمونه یک مشکل رفتاری مي‌تواند در ایجاد اضطراب نقش داشته باشد بدین معنا که وجود یک محرک طبیعی فرد را دچار اضطراب کند.

وی با بیان اینکه در برخی موارد تغییرات شیمیایی در مغز می‌تواند منجر به ایجاد اضطراب شود، افزود: ترس یکی از انواع اضطراب است. ترس به چند نوع تقسیم می‌شود گاهی ممکن است به صورت ترس‌های اجتماعی در بزرگسالان اتفاق افتد. بدین معنا که فرد بزرگ سال از قرار گرفتن در میان جمع نگران و احساس ترس می‌کند.

این پزشک سلامت روان تصریح کرد: سخنرانی در جمع و یا انجام هر کاری در جمع می‌تواند حس ترس و نگرانی را در بزرگسالان ایجاد کند.

چیت‌ساز با اشاره به اینکه ترس در بزرگ‌سالان و کودکان متفاوت است، اضافه کرد: معمولا قرار گرفتن در جمع و ایجاد ترس در کودکان در سنین دبستان اتفاق می‌افتد. ترس غیر عادی و بیمار گونه در کودکان می‌تواند به صورت ترس از یک حیوان باشد در حالی که حتی حیوان اهلی و کم خطر باشد.

وی با بیان اینکه ممکن است تاریکی شب یا رعد و برق نیز در کودکان ایجاد ترس کند، گفت: ممکن است ترس در یک موقعیت خاص اتفاق افتد مانند سوار شدن در آسانسور، قرار گرفتن در بلندی و یا شنا کردن.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه ممکن است برخی کودکان از مراجعه به پزشک و دیدن خون احساس ترس و نگرانی کنند، اضافه کرد: در برخي موارد حتي کودکان از دیدن روپوش سفید پزشک و یا آمپول زدن احساس نگرانی و ترس کنند.

چیت ساز خاطر نشان کرد: معمولا ترس‌های اجتماعی در دوره نوجوانی و بیشتر در دختران و زنان جوان مشاهده می‌شود. از شایع‌ترین ترس‌ها، ترس‌های اختصاصی است كه 10 درصد کل جمعیت درگیر آن هستند و مربوط به دوره‌های کودکی است.

وی با بیان اینکه معمولا برای درمان این دسته ترس‌ها راه‌‌های مختلفی وجود دارد، اضافه کرد: استفاده از هنر نقاشی درمانی و موسیقی درمانی در این خصوص بسیار مفید است.

این پزشک سلامت روان با بیان اینکه تخیلات در کودکان متفاوت و ممکن است، زمینه ترس در کودک را شديدتر کند، گفت: برای نمونه کودکی که ازرعد و برق می‌ترسد ممکن است موقع بارندگی در یک جا مخفی شود یا برعکس یک کودک نسبت به رعد و برق بی‌تفاوت باشد.

چیت ساز با بیان اینکه به صورت کلی درمان‌های رفتاری در ترس‌ها می‌تواند کمک کننده باشد، تصریح کرد: اما در برخی موارد درمان‌های شناختی و رفتاری به صورت کامل مؤثر واقع نمی‌شود و مجبوریم از درمان‌های دارویی نیز در کنار درمان‌های شناختی و رفتاری استفاده کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار