مخترع همدانی برای نخستین بار در کشور، موفق به ساخت و طراحی نوعی خنک‌ساز طبیعی شده که با ارزان‌ترین روش و بدون مصرف منابع آبی یا فسیلی می‌تواند موجب خنک‌سازی ساختمان شود.
کد خبر: ۶۰۰۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱ 06 May 2018
مخترع همدانی برای نخستین بار در کشور، موفق به ساخت و طراحی نوعی خنک‌ساز طبیعی شده که با ارزان‌ترین روش و بدون مصرف منابع آبی یا فسیلی می‌تواند موجب خنک‌سازی ساختمان شود.

به گزارش  تسنیم، مهدی شعبانیان، مخترع دستگاه خنک‌ساز با اشاره به تاریخچه استفاده از خنک ساز‌های طبیعی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مهندسان و معماران خلاق ایرانی نخستین کسانی بودند که در برابر شرایط سخت جغرافیایی مقاومت کرده و توانستند سازه‌های بادگیر را ابداع کنند که این خود یک افتخار بزرگ است.».

وی که توانسته برای نخستین بار در کشور، دستگاه خنک‌سازی ساختمان با روشی ساده و ارزان را بسازد، افزود: پیشینه سازه‌های بادگیر در ایران به ۴ هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد که نمونه آن‌ها، بادگیر‌های مرتفع خنک‌ساز بوده‌اند به طوری‌که از انرژی تجدیدپذیر باد بدون استفاده از انرژی‌های امروزی برای تعدیل دمای خانه استفاده می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان بیان کرد: طراحی این سازه‌ها با معماری بسیار زیبا موجب خنک ماندن دمای خانه در دل کویر شده و عملکرد این سازه‌ها بسیار شبیه به کولر‌های آبی امروزی بوده است.

شعبانیان در مورد دلیل ساخت خنک‌ساز طبیعی ساختمان نیز مطرح کرد: مردم ایران با توجه به محل زندگی برای خنک کردن خود در فصل گرما از کولر استفاده می‌کنند که کولر‌های آبی علاوه بر مصرف زیاد آب و برق و ایجاد سردرد‌های موقت و گرفتگی بینی برای نقاطی که آب و هوای مرطوب دارند هم مناسب نیست.

وی تصریح کرد: کولر‌های آبی زمانی که در معرض گرد و خاک و هوای آلوده قرار می‌گیرند، آلودگی‌ها و عوامل بیماری‌زا را به راحتی وارد خانه کرده و بیشتر افرادی که از کولر آبی استفاده می‌کنند، در طول تابستان دچار سردرد‌های موقت، گرفتگی بینی، گلودرد، عطسه و سرفه می‌شوند.

عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد واحد همدان با بیان اینکه کولر‌های گازی هم مصرف بالای انرژی دارند، گفت: این موارد موجب شد تا به فکر ساخت نوعی خنک‌ساز که بدون استفاده از برق و آب محیط را خنک سازد بیفتم.

شعبانیان در مورد روش کار این خنک‌ساز بیان کرد: برای اینکه بتوانیم این خنک‌ساز را در ساختمان مورد استفاده قرار دهیم، حفره‌های قیفی شکلی را طراحی و در پنجره‌ای خاص به کار برده‌ایم که اساس کار این حفره‌ها مانند فوت کردن به دست در حالتی است که دهان جمع شده است.

تولید انبوه خنک‌ساز جدید اشتغال‌زایی را به دنبال دارد

مدیر پژوهشی دانشگاه آزاد واحد همدان بیان کرد: در ساختمان‌ها هم وقتی هوا گرم شده، منبسط می‌شود و چگالی آن نسبت به محیط پیرامون خود کمتر می‌شود و مانند یک بالون به طرف بالا حرکت می‌کند، به همین دلیل گلویی‌هایی را در این پنجره طراحی کرده‌ایم که با استفاده از این گلویی، هوای باد ورودی از انتهای آن‌ها منقبض می‌شود.

شعبانیان گفت: این هوا هنگام خروج از گلویی و ورود به داخل ساختمان، منبسط و خنک می‌شود و همین مسئله موجب خنک شدن تدریجی خانه می‌شود.

وی تاکید کرد: در این پنجره‌ها، انتهای مصالح قیفی شکل بریده می‌شود و سپس روی صفحه نصب می‌شوند که قرار گرفتن انتهای بزرگ‌تر به سمت بیرون خانه و گلویی به سمت داخل خانه به‌صورت طبیعی موجب می‌شود که دما بین ۵ تا ۱۲ درجه خنک‌تر شود.

شعبانیان مطرح کرد: در این خنک‌ساز ابداعی از اجزای مکانیکی و الکتریکی استفاده نشده و طول عمر بالا، قیمت ارزان‌تر نسبت به خنک‌ساز‌های الکتریکی و مکانیکی و تولید نشدن سر و صدا از مزایای آن است.

مدیر پژوهشی دانشگاه آزاد واحد همدان اعلام کرد: این دستگاه برای نخستین بار در کشور ساخته شده و موجب صرفه‌جویی انرژی و کاهش هزینه خانواده‌ها می‌شود و به دلیل همگرا بودن آن با محیط به‌راحتی می‌توان از آن در انواع ساختمان استفاده کرد.

شعبانیان با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای استفاده از این نوع پنجره‌ها وجود ندارد، گفت: البته کاربرد عمده این پنجره در ساختمان‌های اداری چند طبقه‌ای است که نسبت مساحت شیشه به نمای ساختمان زیاد است، البته در خانه‌ها هم می‌توان با افزایش سطح شیشه این کار را انجام داد.

وی اعلام کرد: از آن‌جا که کشور با کمبود منابع آبی روبرو بوده و برای تأمین سوخت هم باید انرژی فسیلی سوزانده شود که به نوبه خود موجب آلودگی محیط زیست و هوا شده است، می‌توان با استفاده از این پنجره‌های خنک‌ساز تا اندازه زیادی در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرد.

شعبانیان تصریح کرد: امسال از طرف رهبر معظم انقلاب با عنوان "حمایت از کالای ایرانی" نام‌گذاری شده و حمایت از این طرح و انبوه‌سازی آن موجب اشتغال‌زایی برای جوانان می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار