مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در حوزه اشتغال این سازمان، حائز رتبه برتر کشور شده است، گفت: اعتبار ما در سال 94 در این بخش 14 میلیارد تومان بوده است که در سال‌جاری این میزان به 42 میلیارد تومان افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۳۳۱۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷ 03 December 2017

به گزارش تابناک : سیدسعید آرام در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت  12 آذر روز جهانی معلولان برگزار شد، اظهار کرد: باید جامعه را برای مشارکت و حضور معلولان در حل مشکلات و چالش‌هایشان، آگاه و حساس کنیم که این امر منجر به حرکت قانونمندی برای گسترش عدالت اجتماعی است.

وی با بیان اینکه نخستین گام در ایجاد یک ارتباط موثر بین معلول و جامعه نگرش مثبتی است که در جامعه وجود دارد، افزود: برای اینکه جامعه‌ای توسعه پایدار و فراگیر داشته باشد باید از همه ظرفیت‌ها بهره گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه معلولان بزرگترین اقلیت از جامعه بوده که سرشار از ظرفیت‌های بالقوه و عظیمی هستند، خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات اصلی معلولان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان است که سند هویت اجتماعی افراد معلول است.

 


آرام با بیان اینکه شرایط مناسب و فرصت برابر باید برای همه معلولان ایجاد شود، اضافه کرد: از قانونگذاران و نمایندگان مجلس انتظار داریم تا هرچه زودتر این قانون به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه بالغ بر 50 هزار معلول در استان زیر پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند، یادآور شد: از این تعداد، معلولان جسمی حرکتی با 45 درصد بزرگترین گروه هستند، 22 درصد معلولان ذهنی، 13 درصد شنوایی، 10 درصد اختلالات بینایی، 5/9 درصد مشکلات اختلالات روانی و نیم درصد هم سایر معلولیت را شامل می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به اینکه 12 هزار و 400 نفر معلول زیرپوشش دریافت خدمات مستمری بهزیستی هستند، تصریح کرد: 106 مرکز در سراسر استان به بیش از 5 هزار و 800 معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن ارائه خدمت می‌کنند.

 


آرام با اعلام اینکه بالغ بر یک‌هزار و 700 میلیون تومان یارانه به واسطه خدماتی که از این مراکز ارائه می‌شود در اختیار آنها قرار می‌گیرد، افزود: تأمین وسایل کمک توانبخشی برای معلولان یکی از اساسی‌ترین اقدامات چهار سال اخیر بود و هیچ معلولی پشت نوبت دریافت لوازم کمک توانبخشی نیست.

وی ضمن اشاره به تأمین و توزیع لوازم کمک توانبخشی گفت: در سال 95، میزان 28 میلیارد ریال برای خرید این لوازم هزینه شد که به‌صورت رایگان در اختیار معلولان استان قرار داده شد.

این مسئول افزود: این میزان طی 6 ماهه نخست سال‌جاری، یک‌ونیم میلیارد ریال است.

آرام با بیان اینکه اشتغال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این سازمان جهت توانمندسازی معلولان و ایجاد زمینه زندگی مستقل برای آنان است، عنوان کرد: طی چهار سال اخیر، اتفاقات خوبی رخ داده که نشان از روند رو به رشد این بخش دارد. 

 

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال این سازمان، حائز رتبه برتر کشور شده است، اعلام کرد: اعتبار ما در سال 94 در این بخش 14 میلیارد تومان بوده است که در سال‌جاری این میزان به 42 میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی ما طی سال‌جاری ایجاد بیش از 2 هزار و 250 شغل برای معلولان استان است، بیان کرد: میزان تسهیلات اشتغال کارآفرینی و خوداشتغالی طی سال قبل 15 میلیون تومان بوده است که در سال‌جاری این میزان به 20 میلیون تومان افزایش یافته است و  طی 6 ماهه نخست سال‌جاری، یک‌هزار و 100 نفر از معلولان استان موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

آرام با بیان اینکه ممکن است تعدادی از معلولان استان از دیدگاه و چشمان بهزیستی مازندران پنهان و تاکنون شناسایی نشده باشند، اضافه کرد: اما این میزان در مقابل 50 هزار معلول شناسایی شده، 14 هزار و 200 معلول شناسایی شده در روستاها و میزان 9 هزار معلول روستایی که برای نخستین بار در کشور، تحت پوشش بیمه عشایری قرار گرفتند، ناچیز است.

 

وی در ادامه به مسکن خانواده‌های معلول استان اشاره و اظهار کرد: در اواخر سال 94، بحث خانه‌دار شدن خانواده‌های با بیش از دو معلول در استان مطرح شد که با این معیار، تعداد 128 خانواده روستایی و 135 خانواده شهری شناسایی شد.

این مسئول ادامه داد: 79 واحد روستایی به این خانوارها تحویل و 49 واحد باقیمانده، با بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی در دست احداث است.

آرام با بیان اینکه تحقق این امر در مناطق شهری کار سختی است، اعلام کرد: تاکنون حدود 40 واحد تحویل داده شد و از حدود 90 واحد دیگر، 70 واحد مربوط به مسکن مهر است که حدود 20 واحد آن در مرحله واگذاری و مابقی در دست اقدام است، اما حدود 25 واحد دیگر مناطق شهری، به‌صورت خود مالکی بوده که با پیشرفت 70 درصدی آن، امیدواریم تا پایان سال‌جاری به این خانوارها تحویل داده شود.

 

وی در ادامه مناسب‌سازی معابرعمومی و اماکن را یکی از اصلی‌ترین حقوق معلولان برشمرد و تأکید کرد: هرچند در این خصوص کارهای خوبی صورت گرفته است اما در واقعیت، خیلی خیلی کار عقب مانده وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه ناوگان حمل‌ونقل شهری نیز برای معلولان ما مناسب‌سازی نشده است، خاطرنشان کرد: اما در بخش مناسب‌سازی خودرو شخصی معلولان، در سال 95، تعداد 87 مورد و طی 6 ماهه سال‌جاری تعداد 38 مورد انجام شده است که این سازمان کلیه هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و هیچ محدودیتی نیز در این بخش نداریم.

آرام در بخش پایانی سخنانش به رونمایی و افتتاح از سامانه ملی کاهش طلاق در استان، رونمایی و طراحی از سامانه خدماتی کمپ معتادان استان و همچنین مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست ساری که با اعتبار 2.5 میلیارد تومان و همت خیران ساخته شده است، با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور در روز یک‌شنبه 12 آذر همزمان با روز جهانی معلولان خبر داد.

گفتنی‌است فردا همایش روز معلولان با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور، استاندار مازندان، جمعی از مسئولان شهری و استانی و همچنین رضا صادقی هنرمند برجسته معلول کشور ساعت 9 صبح در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار می‌شود.







منبع : بلاغ 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار