اظهارنظر معاون هنري ارشاد درباره ربناي شجريان
بالاخره وزارت ارشاد هم به حاشيه‌هاي عدم پخش «ربنا» از رسانه ملي ورود كرد.
کد خبر: ۴۳۳۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸ 31 May 2017
به گزارش تابناک سمنان و به نقل از روزنامه اعتماد، با گذشت دو روز از پاسخ محمدجواد لاريجاني به وزير ارشاد براي پخش نشدن «ربنا»ي محمدرضا شجريان از صداوسيما، علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد اعلام كرد كه ايراد آقاي لاريجاني به لحن، تجويد و قرائت ربناي شجريان خارج از منطق است و به لحاظ تخصصي جايگاه روايي ندارد، بنابراين ايراد وارد نيست. بعد از نامه درخواست وزير ارشاد از عبدالعلي عسگري، رييس سازمان صداوسيما براي پخش ربناي شجريان در ماه رمضان امسال اين محمدجواد لاريجاني بود كه روز يكشنبه به اين نامه پاسخ داد و به عنوان عضو شوراي نظارت صداوسيما اين دعا را داراي اشكال شرعي دانست. او همچنين عنوان كرد كه دفاع از محمدرضا شجريان به يك مناقشه سياسي تبديل شده است. 

ايراد محمدجواد لاريجاني با واكنش اهالي موسيقي روبه‌رو شد و در اين بين حتي پاي اذان موذن‌زاده هم به موضوع باز شد: «اگر بخواهيم از نظر قواعد تجويد بررسي كنيم اذاني كه مرحوم استاد موذن‌زاده اردبيلي گفته‌اند اذان فارسي محسوب مي‌شود و از لحن فارسي در آن استفاده شده و تجويدش هم متفاوت است. حال آنكه اين اذان حالي دارد كه ما بايد به دنبال روح حاكم بر آن باشيم. مردم هم روح حاكم بر آن اثر را ديدند و پذيرفتند. 

امروز اذان موذ‌ن‌زاده اردبيلي با روح و جان مردم ممزوج است. اگر شما از مردم ايران بپرسيد كدام اذان را بيشتر دوست داريد حتما اكثريت‌شان مي‌گويند اذان موذن‌زاده اردبيلي. اين طبيعي ا‌ست چون كسي كار به لحن اثر ندارد و به قول شاعر ما درون را بنگريم و حال را. » اين موردي بود كه حميدرضا نوربخش آن را مطرح كرد. او در بخش عمده‌اي از پاسخش به لاريجاني به سابقه محمدرضا شجريان در زمينه قرائت قرآن هم اشاره و اين‌طور نتيجه‌گيري كرد كه بهتر است دنبال دليل ديگري براي پخش نكردن ربنا باشند. حالا نوبت به علي مرادخاني رسيده تا به عنوان معاون هنري ارشاد پاسخ محمدجواد لاريجاني و ايرادات شرعي او را به «ربنا» با صداي شجريان بدهد: «محمدرضا شجريان در آواز سنتي ايراني و نيز در قرائت قرآن، جامع الاطراف است بنابراين كسي كه درباره او اظهارنظر مي‌كند بايد شناخت كامل داشته و محيط بر موضوع باشد در غير اين صورت اظهارنظر او قابل پذيرش نيست.» مرادخاني در ادامه صحبت‌هايش به همان موردي اشاره كرد كه حميدرضا نوربخش، مديرعامل خانه موسيقي در پاسخ به نامه محمدجواد لاريجاني گفته بود؛ اينكه «اگر آقاي لاريجاني در اين بحث اصلا ورود نمي‌كرد، بهتر بود.» 

مرادخاني ربناي شجريان را يكي از نيايش‌هاي زيبا در تاريخ قرائت قرآن و نيز در تاريخ موسيقي سنتي ما عنوان كرد و همين را دليلي بر ماندگاري آن دانست. معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره اذان موذن‌زاده هم كه در دستگاه بيات ترك گوشه روح‌الارواح اجرا شده همين نظر را دارد و گفته كه اين اذان هم يكي از آثار ماندگار است كه سال‌هاي سال است مي‌شنويم، لذت مي‌بريم و حذف شدني نيست. 

مرادخاني كه از سال ٦٩ تا ٨٣ به عنوان مدير دفتر موسيقي وزارت ارشاد فعاليت داشته در اين بين به سابقه آشنايي‌اش با محمدرضا شجريان هم اشاره كرده است: «استاد شجريان را از سال ١٣٥٤ و از كلاس‌هاي قرائت مرحوم مولايي مي‌شناسم، كلاسي كه بسياري از استادان قرائت قرآن از آن بيرون آمدند، شجريان همان زمان هم بر تجويد و اصول قرائت مسلط بود. او در كار خوانندگي هم صدا را مي‌شناسد و هم به صوت كاملا مسلط است. به ياد دارم شجريان به سبك قرائت مرحوم مصطفي اسماعيل كه قرّاي قرآن مي‌دانند سبك سختي هم هست، علاقه‌مند بود. » 

او به صحبت‌هاي شجريان هم در مورد اين دعا اشاره كرده و توضيح داد: «از سال‌هاي دور با استاد شجريان در ارتباط بودم، زماني درباره نيايش ربنا گفت كه براي ضبط مجدد مي‌توانسته به لحاظ تكنيكي در آن دستي ببرد و بهبود ببخشد اما چون مردم با اين لحن انس گرفته و آن را دوست دارند آن را بازخواني نكرده است. » 

مرادخاني در بخش پاياني صحبت‌هايش به اميدواري مجموعه وزارت ارشاد براي پخش اين دعا هم اشاره كرد. او گفت كه نامه شخص وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر درخواست پخش ربنا از صداوسيما نشان مي‌دهد كه مجموعه وزارت ارشاد اميدوار است پخش اين دعا از سر گرفته شود. 

تلاش وزارت ارشاد براي پخش ربنا از صداوسيما را مي‌توان در ادامه فعاليت‌هايي دانست كه اين وزارتخانه از سال گذشته در مورد شجريان و رفع محدوديت‌هايي كه او ايجاد شده بود شروع كرد و تا آنجا پيش رفت كه ارديبهشت‌ماه امسال «ربنا» با صداي شجريان در فهرست ملي ميراث فرهنگي ناملموس ايران ثبت شد. 

اين تلاش چيزي است كه نوربخش چندي پيش در گفت‌وگويي به آن اشاره كرده بود: «درباره آقاي شجريان دولت بسيار تلاش كرد تا مشكلاتي را كه وجود داشت، حل كند. در اين دولت مجوز تمامي آثار ارايه شده استاد شجريان داده شد. حتي مجوز اثر ديگري از شجريان صادر شده كه احتمالا به زودي منتشر خواهد شد.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار