معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران گفت: میزان صید ماهیان در ایران از مجموع صید هفت کشور حاشیه خلیج فارس بیشتر است و همچنین رتبه دوم میزان صید در اقیانوس هند در دستان کشور ما قرار دارد.
کد خبر: ۱۵۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱ 06 January 2016
به گزارش تابناک هرمزگان به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم علی اصغر مجاهدی در نخستین جشن ملی ساردین ماهیان بیان کرد: هم اکنون بیش از صد هزار تن از صید سالانه کشور از ذخایر مشترک آبزی در آب های بین المللی برداشت می شود.



وی ادامه داد: استان هرمزگان یکی از مناطق اصلی صید و صیادی در کشور است و بیش از 40 درصد صید کشور در این استان انجام می شود و پیش بینی می شود براساس برنامه ششم توسعه این عدد به 45 درصد برسد.

مجاهدی ضمن بیان کاهش نیم درصدی سالانه صید در دنیا اضافه کرد: کشور ما سالانه چهار درصد رشد در حوزه صیادی دارد و در ده سال گذشته صید ساردین ماهیان با 30 درصد رشد سالانه همراه بوده است.

معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران توسعه صیادی در جنوب کشور را متکی به صید ماهیان ریز دانست و افزود: براساس برنامه ششم توسعه صید فانوس ماهیان و سطحزیان در آب های خلیج فارس و بین المللی دو برابر خواهد شد.

وی ضمن انتقاد از روند فرآوری ساردین ماهیان عنوان کرد: با وجود پتانسیل های بی شمار در حوزه صنعت، بسته بندی و تکمیل زنجیره ارزش این ماهی هم اکنون ارزش اقتصادی ساردین یک درصد از ارزش اقتصادی صید را تشکیل می دهد.

مجاهدی با تاکید بر ضرورت تکمیل زنجیره فرآوری ماهی، افزود: این زنجیره با احداث صنایع تکمیلی منجر به ارزش افزوده بیشتر و رونق اقتصاد شیلات کشور و استان هرمزگان خواهد شد.
 
15 درصد ارزش افزوده شیلات کشور مربوط به استان هرمزگان است
 
 در ادامه این آیین معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار هرمزگان از سهم 15 درصدی استان هرمزگان از ارزش افزوده صنعت شیلات کشور خبر داد.

عباس شیرخانلو گفت: براساس تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه دریامحور، هدف گذاری مناسبی در برنامه ششم توسعه برای رشد حوزه شیلاتی کشور انجام شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار هرمزگان  ضمن تاکید بر ضرورت پیشگیری از خام فروشی ماهی، اضافه کرد: کامل نبودن زنجیره تولید، بازاریابی و تعیین بازار هدف یکی از چالش های پیش روی صنعت شیلات کشور است.

وی ادامه داد: برای افزایش ارزش افزوده باید با تکمیل صنایع پایین دستی در حوزه فرآوری و بسته بندی ماهی، از خام فروشی ساردین ماهیان و تبدیل آنها به پودر ماهی خودداری کرد.
به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استاندار هرمزگان افزایش بنادر صیادی و چندمنظوره در کنار تکمیل صنایع شیلاتی نقش مهمی در بهره برداری با صرفه اقتصادی از ذخایر آبزی کشور خواهد داشت.
 
 ایجاد 4 هزار شغل در استان هرمزگان  توسط صید ساردین ماهیان
 
 همچنین مدیر کل شیلات هرمزگان از اشتغال دوهزار نفر به صورت مستقیم روی شناورهای صید ساردین ماهی و فعالیت دو هزار نفر در مشاغل جانبی این صنعت خبر داد.

سید پرویز محبی گفت: هم اکنون انحصار صید این گونه ماهی در اختیار استان هرمزگان قرار دارد و بیش از 92 درصد صید ساردین ماهیان کشور در این استان انجام می شود.

وی ادامه داد: 70 درصد صید استان در جزیره قشم انجام می شود و صید این ماهی ها از سال 1380 تاکنون ده برابر شده است.

محبی بیان کرد: متاسفانه 95 درصد ساردین ماهیان صید شده به پودر ماهی تبدیل و مقدار کمی از آنها فرآوری می شود و این موضوع اهمیت توسعه صنایع تکمیلی و بسته بندی در استان را نشان می دهد.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اولویت این نهاد در ترویج روش های نوین صید، اضافه کرد: امروزه با استفاده از تکنولوژی های روز در صید ماهیان می توان به بهره وری حداکثری از ذخایر آبزی دست پیدا کرد و این صنعت را رونق بخشید.

به گفته محبی شیلات هرمزگان قصد دارد برای معرفی پتانسیل های سرمایه گذاری، ایجاد رونق اقتصادی و تقدیر و تشکر از فعالین صید این گونه ماهی جشن ساردین ماهیان را در تقویم خود بگنجاند.

نخستین جشن ملی ساردین ماهیان با حضور مسئولین کشور، استان و شهرستان چهارشنبه شانزدهم دی ماه در مرکز رشد جزیره قشم برگزار شدو در آن از صیادان و مروجان برتر صید ساردین ماهیان و فعالین صنایع مرتبط با این حوزه تقدیر به عمل آمد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار