مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صبح روز 29 مهرماه در محل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ 24 October 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، در مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران که با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی، شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین و شرکت سرمایه‌گذاری استان هرمزگان به عنوان اعضاء هیئت مدیره این شرکت انتخاب شدند.

همچنین در این مجمع صورتهای مالی منتهی به94.3.31 شرکت تصویب، سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و روزنامه اطلاعات نیز به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

اعلام برنامه های جدید خرید کشتی

در ادامه مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه طی دو ماه آینده یعنی در پایان دسامبر شرایط جدیدی برای کشور شکل می‌گیرد، گفت: در آن تاریخ زمینه اجرای تعهدات تعریف شده در برجام برای طرفین فراهم می‌شود وآن چه به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مربوط می‌شود باز شدن فضای جدیدی است که طی چهار و پنج سال گذشته مشکلات متعدد و دوچندانی را برای ما فراهم کرده بود.

دکتر محمد سعیدی ادامه داد : در این شرایط جدید، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید از همه ظرفیت های خود در جهت توسعه ناوگان در بازارهای بین المللی بهره برده و این شرکت در تراز بزرگترین شرکت های بین المللی قرار گیرد.

وی گفت: اولین نکته‌ای که در شرایط جدید به دنبال آن هستیم، این است که بتوانیم در زمان اجرای تفاهم، مقدمات آن را فراهم کنیم و آن ایجاد شرکت‌های بین‌المللی با همکاری شرکت‌های بزرگ دنیا است.

وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به دنبال شرکت‌های کوچک در منطقه یا در آسیا نیست،گفت: در صدد هستیم با مهم ترین و قدرتمندترین شرکت‌های بین‌المللی دنیا مشارکت کرده و با تأسیس شرکت‌های مشترک با آنها از شرایط و تسهیلات یکدیگر استفاده کنیم تا یک هم‌افزایی ایجاد شود.

وی اظهار داشت : بدون تردید کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از شرکت‌های بزرگ کشور چه به لحاظ نیروی انسانی و سیستم‌ها و همچنین از لحاظ فرهنگ سازمانی قابل رقابت در تراز بین‌المللی با شرکت‌های مهم دنیاست.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قابلیت این شرکت برای حضور در سطح بین‌المللی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از لحاظ نیروی انسانی ارزشمند، ورزیده و کارآمد یک مجموعه منحصر به فرد در داخل کشور محسوب می‌شود. بنابراین اولین هدف، ایجاد ارتباط با مهم‌ترین‌ شرکت‌‌های بین‌المللی است که خوشبختانه طی دو ماه گذشته ارتباط با سه شرکت بزرگ و رده اول کشتیرانی دنیا ایجاد شده است که امیدواریم نتایج آن را در هفته‌های آینده به شکل عملی و ملموس شاهد باشیم.

دکتر سعیدی در ادامه بیان کرد: دردوران تحریم استفاده از نام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مشکلاتی ایجاد کرده بود که در این دوران مجددا با احیای نام و برند کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سطح بین المللی که به عنوان IRISL شناخته می شود مجددا نام کشور عزیزمان را در بنادر و آب های بین المللی مطرح خواهیم ساخت.

وی ادامه داد : رشد اقتصادی اروپا به جز چند کشور تقریباً متوقف است. همچنین رشد اقتصادی کشور چین هم که قدرت اقتصادی شرق به حساب می‌آید متوقف شده و یا با یک شیب ملایم به سمت پایین در حرکت است.در این راستا منطقه CIS به عنوان اقتصاد نوظهور در سطح بین‌المللی و در سطح منطقه محسوب می‌شود.

 


دکتر سعیدی با بیان اینکه نقطه تمرکز شرکت‌های اروپایی و بین‌المللی برای سال‌های 2016 و 2018 میلادی منطقه CIS است، گفت:این منطقه بسیار بکر و دارای منابع بسیار زیادی است همچنین منابع معدنی و زیرزمینی بسیار گرانبها و ارزشمندی دارد که توسعه نیافته است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد : اتفاقی که از سال گذشته در کشور رخ داده و موجب خشنودی اقتصاددانان و تجار ایرانی شده است، ایجاد خط ریلی بین منطقه CIS و ایران ، همچنین ایجاد مسیر شمال به جنوب از مجموعه CIS با یک جمعیت 200 میلیونی به دریاهای آزاد است که از طریق جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با داشتن شرکت حمل‌ونقل ترکیبی و بقیه سهامداران خود می‌تواند نقش کلیدی و اساسی در ایجاد این مسیر در منطقه شمال به جنوب داشته باشد، اظهار داشت : با راه اندازی منطقه اینچه برون در شمال کشور و دسترسی اقتصاد قزاقستان و ترکمنستان به ایران و همچنین به دریای آزاد، یک مجموعه بسیار فزاینده و ارزشمندی را می‌توان طی ماه‌های آینده شکل داد که کشتیرانی با جدیت به دنبال آن است. بنابراین یک ثروت انباشته‌ای در آنجا وجود دارد که باید استفاده کرد زیرا با بروز مشکلات روسیه با غرب و وابستگی 70 درصدی صادرات و واردات CIS از طریق این کشور، کشتیرانی می تواند با استفاده از موقعیت موجود، این 70 درصد را به سمت خود سوق دهد. در این میان چینی‌ها هم به اهمیت این موضوع پی برده و در صدد ایجاد خط راه ابریشم از شمال قزاقستان به سمت دریای سیاه هستند، لذا اهمیت تسریع در انجام این مهم با توجه به وجود چین به عنوان رقیب ایران دو چندان می شود.

دکتر سعیدی در ادامه توسعه ناوگان را برای گروه کشتیرانی با اهمیت ذکر کرد و گفت: در طول 5 و 6 سال گذشته نتوانستیم ناوگان را توسعه دهیم و علی‌رغم قراردادهایی که منعقد شد، طرف‌های خارجی به تعهدات حقوقی خود عمل نکردند. از دو ماه گذشته مذاکرات لازم با طرف های خارجی برای اجرای تعهدات طرف‌های خارجی براساس قیمت روز کشتی‌ها انجام شده است تا براساس مبلغی که به آنها پرداخت کرده ایم خساراتی از آنها دریافت کرده و حقوق خود را مطالبه کنیم که البته رقم آنها قابل توجه خواهد بود.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت : درصدد هستیم با شرایط جدید، قراردادهای قبلی که انجام شده است را به سرعت فعال کنیم زیرا اگر مانع اصلی که تحریم‌هاست، نباشد همین امر موجب می‌شود، توسعه در بخش ناوگان اتفاق بیفتد و در این ارتباط قراردادهای جدیدی خواهیم داشت که لزوماً به معنی خرید کشتی نخواهد بود بلکه به صورت ترکیبی هم برای خرید و هم برای اجاره کشتی‌ها عمل خواهیم کرد تا به صورت متمرکز جلو برویم.

استفاده از منابع مالی بین المللی برای توسعه ناوگان

وی ضمن اشاره به تأمین فاینانس‌های بین‌المللی برای خرید کشتی گفت : خوشبختانه در وضعیت جدید بین‌المللی شرایطی مهیا شده است که کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از فاینانس‌های بین‌المللی استفاده کند چرا که منابع فاینانسی که در چین وجود دارد حدود 24 میلیارد دلار است و به خوبی می‌توان آن را فعال کرد. همچنین سایر منابعی که در کره جنوبی و بخشی از آن در برخی کشورهای دیگر است می‌تواند پایه‌ای برای پروژه‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باشد ضمن اینکه برای ساخت کشتی، شرکت‌های متعددی هستند که حاضرند تا 100 درصد منابع مالی را فاینانس کنند.

دکتر سعیدی در ادامه با اشاره به ارتقاء آموزش نیروی انسانی درکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت : این شرکت در دوران تحریم‌ها از دانش جهانی دور شده است و برای اینکه در تراز بین‌المللی و جهانی موقعیت خود را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم باید به آخرین سیستم‌ها و تکنولوژی‌های روز دنیا مجهز شویم لذا آموزش نیروی انسانی و توسعه سیمیلاتور از جمله برنامه های این شرکت برای ارتقاء آموزش نیروی انسانی متناسب با استانداردهای روز جهان است که در دست پیگیری است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به اهمیت صادرات اشاره کرد و گفت:صادرات از جمله مواردی بود که به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم از آن به نحو احسن استفاده کنیم. در بخش خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی تنها از پنج یا شش درصد استفاده کردیم که با فعال کردن بخش صادرات ، این قابلیت وجود دارد که درآمد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به بیش از 50 درصد از طریق خطوط بین‌المللی برسد.

وی تاکید کرد: این موضوع هم جزو برنامه‌های آینده است تا در مناطقی که کشتی ها به دلیل تحریم‌ها تردد نداشتند فعالیت مجددا آغاز شود.

آغاز فعالیت مجدد دفاتر نمایندگی کشتیرانی در جهان

دکتر سعیدی آغاز مجدد فعالیت دفتر نمایندگی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در هامبورگ طی هفته‌های آتی را از اقدامات و برنامه های کشتیرانی برشمرد و اظهار داشت: در منطقه آمریکای جنوبی هم قصد داریم مسیر حمل‌ونقل بین‌المللی را فعال کنیم. حمل‌ونقل بین‌‌المللی و توسعه آن جزو فعالیت‌های اصلی ما در سال‌های آینده با رفع تحریم‌ها خواهد بود. امیدوارم درآمد و سود شرکت با گسترش خطوط حمل‌ونقل بین‌المللی، افزایش قابل توجهی یابد و از ظرفیت هایی که در خطوط فله و کانتینری وجود دارد به نحو احسن استفاده شود.

تقسیم سود 145 ریالی برای هر سهم کشتیرانی

شایان ذکر است با برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای هر سهم این شرکت 145 ریال سود قابل تقسیم در نظر گرفته شد که مورد تصویب سهامداران قرار گرفت.




اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار