مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان از پیگیری جهت احداث سالن بحران برای اسکان مسافران گرفتار در طوفان در محور فهرج - زاهدان خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹ 22 January 2024

به گزارش تابناک کرمان، حسین سعیدنیا رئیس ستاد بحران شهرستان فهرج عصر امروز در حاشیه رزمایش شرایط اضطراری آلودگی هوا در شهرستان وضعیت هوای شهرستان را خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت: از ۵ هزار کیلومتر مربع وسعت شهرستان فهرج، ۴ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن بیابان است و در شهرستان فهرج ۱۰۰ کیلومتر کانون فرسایش بادی قرار دارد که می‌طلبد اقدامات گسترده‌ای در زمینه کاهش ریزگردها در این شهرستان صورت بگیرد.

وی ادامه داد: تاکنون یک‌هزار هکتار مالچ‌پاشی در این شهرستان صورت گرفته و در ایام‌الله دهه فجر کار مالچ‌پاشی ۲ هزار هکتار جهت جلوگیری از حرکت شن‌های روان در این شهرستان آغاز می‌شود.

سعیدنیا در ادامه گفت : ایجاد تله‌های رسوب‌گیر یکی دیگر از اقداماتی است که برای کاهش ریزگردها و حرکت شن‌های روان در این شهرستان صورت گرفته اما اقداماتی که تاکنون در زمینه مهار و حرکت شن‌های روان صورت گرفته کافی نیست و باید اقدامات گسترده‌تری صورت بگیرد.

وی از مسؤولان استان خواست شهرستان فهرج را در زمینه مهار شن‌های روان و ریزگردها به‌صورت ویژه ببینند.

فرماندار فهرج همچنین با اشاره به بازدید از دستگاه پایش آلایندگی کیفی هوا در فهرج در ادامه این رزمایش گفت: لازم است این دستگاه در زمینه نرم‌افزاری ارتقا پیداکند تا بتوانیم داده‌های لازم را استخراج کنیم.

وی با اشاره به قرار گرفتن موقعیت این شهرستان در ورودی شرق استان بیان داشت: فاصله این شهرستان تا شهرستان زاهدان ۲۵۰ کیلومتر است که بعضی مواقع شن‌های روان سبب مسدود شدن این محور می‌شود که لازم است در زمینه ایجاد سالن برای مدیریت بحران در مواقع لازم اقدام شود.

حمید سالخورده مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز در حاشیه این رزمایش گفت: مسیر طولانی بیابانی محور فهرج - زاهدان، وزش طوفان‌های ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان در این منطقه و خشکسالی‌های متوالی موجب ایجاد ریزگردها و طوفان‌ها در این منطقه شده است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون برای جلوگیری از حرکت شن‌های روان در شمال فهرج ۳۰۰ هکتار نهال‌کاری شده است.

سالخورده افزود: بافت خاک این منطقه از ریزدانه‌ها و ماسه بادی تشکیل شده است و خود این خاک می‌تواند سبب ریزگرد و طوفان شود که نیاز است پوشش گیاهی وسیع‌تری و طرح‌های آبخیزداری در این شهرستان برای جلوگیری از حرکت شن‌های روان صورت گیرد.

وی از پیگیری برای احداث سالن بحران برای اسکان مسافران گرفتار در طوفان در محور فهرج - زاهدان در اداره کل استان خبرداد و گفت: این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

همچنین سعیده رسولی معاون محیط زیست اداره کل استان اظهارداشت: شهرستان فهرج یکی از شهرستان‌های کانون گرد و غبار با شدت بالا و بسیار بالا طبق مطالعات سازمان محیط زیست تعیین شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون دستگاه‌های پایش کیفی هوا برای شهرستان‌های فهرج، ریگان و بم خریداری و نصب شده است.

رسولی عنوان داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا تاریخ ۲۳ دی‌ماه سال جاری متاسفانه ۳۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۰ روز ناسالم، ۵ روز خیلی ناسالم و ۹ روز خطرناک را داشتیم و این شرایط در زمانی که شاخص کیفی هوا بالای عدد ۳۰۰ قرار می‌گیرد، ایجاد می‌شود.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار