مدیرکل هواشناسی استان اردبیل گفت: تا قبل از بارش‌های اخیر میانگین بارش استان با کسری حدود 19 درصدی نسبت به بلندمدت مواجه بود،‌ و در حال حاضر با بارش‌های صورت گرفته در مجموع ۲۵ درصد وضع بارش‌های استان نسبت به قبل بهبود یافته است.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۹ 16 January 2024

به گزارش تابناک اردبیل به نقل از روابط عمومی هواشناسی استان اردبیل، مجید کوهی صبح امروز اظهار کرد: تا قبل از بارش‌های اخیر میانگین بارش استان با کسری حدود ۱۹ درصدی نسبت به بلندمدت مواجه بود، که بارش اخیر سبب شد علاوه بر جبران کمبود بارش فصل پاییز، متوسط بارش استان حدود ۶ درصدی نسبت به بلندمدت افزایش یابد و در مجموع ۲۵ درصد وضع بارش‌های استان نسبت به قبل بهبود یافت.

وی با بیان اینکه تأثیر مثبت این سامانه بیشتر در شهرستان‌های اردبیل، نمین و مشکین‌شهر بود، افزود: این بارش‌ها به ترتیب سبب بهبود ۳۰ تا ۴۰ درصدی بارش‌های این مناطق نسبت به دوره بلندمدت یا نرمال شد.

مدیرکل هواشناسی استان اردبیل ادامه داد: در شهرستان‌های پارس‌آباد، سرعین، بیله سوار، گرمی و انگوت حدود ۲۰ تا ۲۸ درصد، وضع بارش‌ها بهبود یافته و در سایر شهرستان‌ها نیز تأثیر مثبت این سامانه ۱۲ تا ۱۹ درصد بوده است.

کوهی بیان کرد: علیرغم تأثیر مثبت این سامانه بارشی، در بعضی از مناطق استان میزان نزولات جوی دریافت شده هنوز به شرایط عادی یا نرمال نرسیده است؛ به طوری که در شهرستان نیر از اول سال آبی تا ۲۴ دی ۱۴۰۲، میزان بارش‌ها کاهش ۳۰ درصدی و در کوثر کاهش ۱۳ درصدی نسبت به دوره بلندمدت را نشان می‌دهد؛ در شهرستان‌های نمین، اصلاندوز، اردبیل و سرعین میزان کاهش بارش نسبت به بلندمت کمتر از ۱۰ درصد است.

وی گفت: این سامانه ذخایر برفی و آبی خوبی را برای استان فراهم آورد، اما با توجه به اینکه استان اردبیل طی ۳ فصل آبی گذشته با کمبود بارش و خشکسالی مواجه بوده است، بارش‌های فوق جبران‌کننده کم آبی و خشکسالی‌های گذشته نبوده و کماکان مدیریت منابع آبی در تمامی بخش‌ها ضروری و با اهمیت است.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار