حمام وزیر دزفول از جمله بناهای تاریخی اواخر دوره قاجار می باشد که تا اواخر دهه 40 همچنان مورد استفاده قرار می گرفت اما اکنون اثری از این بنای تاریخی باقی نمانده است.
کد خبر: ۱۰۹۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 11 October 2015
این حمام تاریخی که با ستون های سنگی و معماری منحصر بفرد جزو آثار تاریخی و زیبای شهرستان دزفول بشمار می رفت با اجرای فعالیت های عمران شهری به کلی ویران شده است.

طبق اسناد و مدارک موجود حمام وزیر که در مجاورت بازار قدیم دزفول و مقابل بازار خراطان این شهر واقع شده بود دارای دو ستون سنگی در رختکن بوده ،سقف ستون ها و سقف ایوان رخت کن نیز دارای چهار طاق رومی بلند بوده و یک ایوان شاه نشین با سقف رومی داشت.

بر گرداگرد پایه های سقف یکی از ستون ها نیز اشکال هندسی منظمی با گچ طراحی و اجرا شده بود که زیبایی خاصی به این بنا می داد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان دزفول مساحت حمام وزیر را در زمان مورد استفاده و پیش از تخریب و نابودی یکهزار متر مربع عنوان کرد و گفت:این بنا مربوط به اواخر دوره قاجاریه می باشد که تا اواخر دهه 40 از آن استفاده می شد.

یعقوب زلقی افزود:اواخر دهه 40 به دلیل توسعه خیابان شریعتی فعلی این حمام منحصر بفرد تخریب شد و از آن زمان به بعد از دسترس مردم خارج شد.

وی گفت:حمام وزیر تنها حمام دزفول بوده که با ستونهای سنگی و منحصربفرد دارای زیبایی فوق العاده ای بود و به دلیل منحصربفرد بودن ستون های سنگی اکنون این ستون ها در موزه هفت تپه نگهداری می شوند.

زلقی با اشاره به اینکه حمام وزیر در دزفول اکنون به صورت کامل تخریب شده است گفت:حمام کرناسیان،حمام شاه رکن الدین ،حمام میان دره ،حمام خرم پهلوی و حمام حقیقت از دیگر حمام های تاریخی دزفول می باشند که برخی از آنها دچار آسیب شده اند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول اظهار کرد: معماری بکار رفته در ساخت حمام های دزفول و بافت قدیم به یک سبک می باشد.

وی گفت:حمام حقیقت دزفول مربوط به دهه 30 می باشد که به دلیل اینکه در یک خانه قدیمی واقع شده و مالک آن مشخص نیست آسیب دیده است.

زلقی افزود:حمام گلشن دزفول نیز مربوط به دهه 30 و 40 می باشد که شاخص معماری در آن بکار نرفته و تا حدودی آسیب دیده است.

شهر دزفول بیش از 200 هکتار بافت قدیم دارد که شامل گذرها،مساجد و خانه های تاریخی زیبا و منحصر بفرد تاریخی است.

بافت تاریخی دزفول شامل خانه ها ، مساجد ، ساباط ، حمام ها و گذرگاه های قدیمی است که از نظر معماری یکی از ارزشمند ترین بافت های تاریخی کشور است.

تاکنون بیش از 100 اثر در بافت قدیم دزفول به ثبت ملی رسیده است.

بافت آجری با معماری اصیل ایرانی ، اسلامی و تزیینات زیبا ، دزفول را به موزه آجری ایران معروف کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار