رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان:
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان با بیان اینکه آب، خاک، زمین و محیط زیست امانت های الهی در دست انسان است گفت: مواهب طبیعی امانت الهی در دست انسان برای رسیدن به کمال است به همین دلیل وظیفه حفظ و حراست از محیط زیست را به عهده داریم.
کد خبر: ۱۰۲۶۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۶ 24 January 2022

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین سید محسن شفیعی سیری تمام نشدنی بخشی از انسان ها در بهره گیری از محیط زیست را امری ملامت شده دانست و گفت: خداوند تمام لوازم کرامت انسانی برای رسیدن به سعادت را در زمین فراهم کرده است که استفاده صحیح از این منابع اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت های انسان در زمین آبادانی زمین است گفت: عمران و آبادی زمین فرمانی الهی است به منظور به فعلیت رساندن کرامت الهی است.

شفیعی مسولیت پژوهشگران و عالمان را در آگاهی رسانی به مردم به منظور حفظ و استفاده بهینه از منابع طبیعی را ضروری دانست و ادامه داد: گذشت سه دهه از برگزاری کنفرانس مهندسی رودخانه فرصتی برای محاسبه موفقیت این کنفرانس در رسیدن به اهداف خود است.

شرکت نیشکر سالانه ۲ میلیارد مترمکعب نیاز آبی دارد

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی نیز در این آیین وجود ۶ رودخانه پرآب با حجم آورد ۳۰ میلیارد متر مکعب در سال را از ظرفیت های مهم استان خوزستان دانست و گفت: سمینار بین المللی مهندسی رودخانه با داشتن چند دهه سابقه توجه به موضوع استفاده بهینه در مدیریت این منابع را در دستور کار قرار داده که اقدامی ارزشمند است.

عبدعلی ناصری افزود: شرکت نیشکر با مصرف سالانه ۲ میلیارد مترمکعب آب در سال به عنوان یکی از مصرف کنندگان رودخانه های دز و کارون که موفق به ایجاد ۲۵ هزار فرصت شغلی شده، با چالش هایی در موضوع آب مواجه است که از ورود پژوهشگران برای حل این چالش ها حمایت می شود.

وی ادامه داد: شرکت توسعه نیشکر با استفاده از ایستگاه های پمپاژ، آب مصرفی خود را تامین می کند که سالانه به دلیل افت سطح ای سی، رسوب گذاری، کاهش دبی و سیلاب با مشکل جدی مواجه می شود که بهره گیری از ظرفیت های علمی پژوهشگران برای حل این چالش ها مورد تاکید است.

تغییر کاربری در دشت های سیلابی توسط ارگان های دولتی دلیل سیل ۹۸

استاد تمام گروه سازه های آبی دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه شهید چمران نیز در این آیین با بیان اینکه این سمینار در سال ۱۳۶۹ با هدف ارتقای علم مهندسی رودخانه پایه گذاری شد گفت: امروز پس از ۳۰ سال دوزادهمین دوره آن در حال برگزاری است که این سیمنار در طی این سال ها دستاوردهای مهمی داشته است.

محمود شفاعی بجستان افزود: این سمینار در سال های ابتدایی برگزاری خود، با توسعه کشور، افزایش تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها را پیش بینی کرد که در همان زمان ضوابط بسیاری در این زمینه تدوین شد که این ضوابط در کاهش خسارت ها، فرسایش و رسوب در رودخانه ها موثر بود.

وی گفت: به عناون یکی از اعضای کارگروه سیل اعلام می کنم، تجاوز بسیاری به حریم و بستر رودخانه توسط ارگان های دولتی، خصوصی و کشاورزی انجام می شود که بیشترین خسارت های سیل ۹۸ نیز ناشی از تعدی به رودخانه بوده است.

شفاعی بجستان ادامه داد: سیل لرستان، اسلام، خوزستان و سیستان و بلوچستان به دلیل تغییر کاربری ها در دشت های سیلابی توسط ارگان های دولتی به وقوع پیوست که این تغییر کاربری ها از چشم وزارت نیرو دور مانده بود.

وی گفت: توجه وزارتخانه های کشور و نیرو برای تدوین ضوابط بازدارنده به منظور جلوگیری از تجاوزهای گسترده که روند افزایشی در سال های اخیر دارد، بسیار ضروری است.

خوزستان پیشتار در نگاه علمی به مدیریت رودخانه

رییس دانشکده مهندسی آب و محیط زیست دانشگاه چمران نیز در این آیین با بیان اینکه تمدن بشری با رودخانه عجین است گفت: توسعه بشری مدیون جاری بودن رودخانه ها در طی قرن های گذشته بوده است ولی متاسفانه در دهه های اخیر به دلیل سرعت گرفتن توسعه در کشور شاهد صدمات جدی بر پیکر رودخانه ها هستیم.

مهدی قمشی افزود: همراهی دانشگاه و صنعت در این سمینار از جمله ظرفیت های مهم این رویداد علمی مهم است و این همراهی موجب شده تا این رویداد علاوه بر تمرکز بر مسایل علمی و دانشگاهی به مسایل کاربردی و اجرایی نیز متمرکز شود.

وی ادامه داد: استان خوزستان به دلیل جاری بودن رودخانه های مهم و پر آب کشور همواره در نگاه علمی به مدیریت رودخانه ها پیشتاز بوده است.

قمشی افزود: این کنفرانس به توجه به جنبه های نظری و عملی توانسته است به وظیفه خود عمل کند.

به گزارش ایرنا دوازدهمین سمینار بین المللی مهندسی رودخانه که از دوشنبه چهارم بهمن ماه آغاز شده تا ۶ بهمن در شهر اهواز به صورت حضوری و مجازی ادامه دارد.

این سمینار به منظور تبادل اطلاعات و ارائه نتایج آخرین دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه مهندسی رودخانه با تاکید بر چالش هایی نظیر تغییر اقلیم، خشکسالی و بحران کمی و کیفی آب رودخانه ها برگزار می‌شود.

۲۱۶ مقاله به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است که از این تعداد ۱۷۰ مقاله پذیرش شد که ۶۵ مقاله به صورت شفاهی و ۱۰۵ مقاله نیز به صورت پوستر ارایه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار