کد خبر: ۱۱۶۴۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۹ 30 April 2024

تابناک خوزستان: دهم اردیبهشت ماه سالروز اخراج اشغالگران پرتغال از خلیج فارس است که این روز در تاریخ ایران به عنوان روز ملی خلیج فارس نامگذاری شده است.

روح اله پورطالب نویسنده کتابهای خلیج فارس، انرژی و امنیت و همچنین جزایر سه گانه از منظر تاریخی و بین الملل گفت: دهم اردیبهشت ماه روز پایان اشغال‌گریِ ۱۱۷ ساله پرتغالی‌ها در خلیج‌ فارس است که این روز را باید ارج نهیم و بدانیم که این خلیج از نقطه آغاز آن در استان خوزستان و پایان آن در دریای عمان و چابهار برای ایران اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد.

پورطالب گفت: حدود ۴۰ درصد گاز و بیش از ۶۰ درصد نفت منطقه در خلیج‌ فارس است و این خلیج از جایگاه ویژه ای در امور بین الملل قرار دارد

این نویسنده در خصوص راهبرد ایران در خلیج‌ فارس گفت: صلح، امنیت از ویژگی های راهبردی ایران است و حضور بیگانگان در خلیج فارس با امنیت این منطقه دارای منافات است.

روح الله پورطالب بیان داشت: در شرایطی که تنگه هرمز روزانه عبور و مرور نفت کش های بزرگ و کشتی های تجاری را تجربه می کند، بی شک امنیت این منطقه از مهمترین رکن های جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود.

نویسنده کتاب خلیج فارس، انرژی و امنیت در خصوص حضور بیگانگان در خلیج فارس گفت: بیشترین حضور مربوط به آمریکا است که ناوگان پنجم این کشور در بحرین مستقر است.

وی در پایان بیان داشت: روز ملی خلیج فارس باید توسط مسوولین سیاست خارجی در مجامع بین الملل مطرح شود و این روز باید روز جهانی خلیج فارس نامگذاری شود و در تقویم سازمان ملل مطرح شود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار