دکتر «محمدحسین موسی زاده» در مراسم اختتاميه نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی كه همراه با تجلیل از کارآفرینان برتر این دانشگاه در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یزد برگزار شد، اظهار كرد: امروز در مرکز علمی کاربردی اردکان، اولین مرکز نوآوری کنجد و مشتقات آن افتتاح شد که اتفاق بسیار خوبی بود زیرا از ظرفیتها و استعدادهای خدادادی این منطقه در بخش های مختلف که از قدیم به ارث رسیده میتوان با استفاده از دانش بومی و تربیت افرادی متخصص و کارآفرین نهایت بهره را برد تا وضعیت اقتصادی این استان روند رو به رشدی به خود بگیرد.
وی با اشاره به این که نگاه و فکر دانشجویان را باید به سمت کارآفرینی سوق داد و آنها را در این زمینه تشویق و ترغیب کنیم، افزود: باید فکر، خلاقیت، آثار و دستاوردهای دانشجویان را وارد بازارچههای کارآفرینی کنیم چرا که این بازارچهها محل عرضه فکر، اندیشه، دستاوردها و موفقیتهای دانشجویان است.
موسي زاده افزود: باید تمرین کسب و کار در جامعه به ویژه نسل جوان اشاعه و تبیین شود و قطعاً یکی از محلها و اماکن ترویج این فرهنگ دانشگاه علمیکاربردی است.
وی یکی از رسالتهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی را تدوین و تنظیم استعدادها و ظرفیتها هر منطقه دانست و اظهار كرد: مراکز آموزشی با اجرا و محقق ساختن این مهم می توانند گامهای بلندی در راستای تربیت نیروهای کارآمد و بهرهوری بیشتر از ظرفیتهای مناطق مختلف کشور بردارند.نمایشگاه اشتغال و توسعه کارآفرینی دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد با تجلیل از کارآفرینان برتر در بخشهای مختلف به کار خود پایان داد.
دکتر «محمد صالح احمدی» ريیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد نيز در اين مراسم، شغلمحوری را یکی از اهداف اصلی دانشگاه علمی کاربردی خواند و یادآور شد: اگر دانشجو بعد از فارغالتحصیلی وارد بازار کار نشود یعنی به وظیفه خود به درستی عمل نکردهایم و نیاز سنجی مکانی و زمانی درستی انجام ندادهایم.
وی با بيان اين كه پویایی یکی از ویژگیهایی است که باید در دانشگاههای علمی کاربردی وجود داشته باشد، ادامه داد: مراکز علمی کاربردی در راستای ماموریت تعریف شده خود باید اقدام به ایجاد دوره و جذب دانشجو کنند تا این امر زمینهساز افزایش سطح علمی نیروهای شاغل در بخشهای مختلف شود زیرا در حال حاضر کشورهای پیشرفته دنیا بیش از هر زمانی به آموزشهای مهارتی و تربیت تکنسین به جای دانشآموخته دانشگاهی توجه میکنند.
احمدی با بیان این که 15 مرکز آموزش علمی کاربردی استان یزد مشمول بخشنامه شورای عالی اداری شده است، افزود: ابلاغ این بخشنامهها موجبات شکلگیری دیدگاهی اشتباه با عنوان تعطیلی مراکز علمی کاربردی را فراهم آورده که واقعیت امر چیز دیگری است و مراکز دارای دانشجویان مشغول به تحصیل موظف هستند تا زمان فارغالتحصیلی دانشجویان خود به فعالیت ادامه دهند.
وی از تبدیل وضعیت مراکز علمی کاربردی سخن گفت و ادامه داد: مراکز میتوانند با تغییر اساسنامه و منفک شدن از بدنه وزارتخانه و دولت به فعالیت ادامه دهند یا به صورت هیئت امنایی و هیئت مدیرهای یا در قالب بخش خصوصی با همان مدرسان و کارکنان، ادامه دهند.
وی خاطرنشان کرد: این مصوبه در راستای طرح آمایش آموزش عالی کشور تدوین شده و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است.
اين مسئول در اين رابطه تصريح كرد: امروزه با کاهش جمعیت دانشگاهها و حتی جمعیت استان نیازی به افزایش جذب دانشجو در مراکز دانشگاهی نداریم و با توجه به این که تقاضای تحصیل در رشتههای دانشگاهی کم شده و این طرح با هدف بازگرداندن اقتدار و جایگاه علم و دانش به دانشگاهها و نظام آموزش عالی مصوب شده است.
در پایان این مراسم از « وحید حجازی» دانشجوی مرکز علمی کاربردی شرکت شهرکهای صنعتی اردکان و « مینا مژدهای» مدرس مرکز علمی کاربردی فنی و حرفهای و «علی امیر ارجمند» مدرس مرکز علمی کاربردی میبد به عنوان کار آفرینان برتر و از مرکز علمی کاربردی فنی و حرفهای یزد به عنوان دفتر کارآفرینی برتر تجلیل شد.