سرپرست برق منطقه‌ای یزد ضمن بیان این‌ که تاکید رئیس جمهور فقید در سفر به استان یزد توجه به ظرفیت تبدیل یزد به قطب انرژی خورشیدی منطقه بود، گفت: تاکنون بیش از ۱۴ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت مجموع نزدیک به ۱۱۰ مگاوات در استان یزد به بهره‌برداری رسیده‌ و امیدواریم با تحقق اهداف سند تحولی یزد نوین، ۹۷۶ مگاوات انرژی خورشیدی در استان نیز با همکاری سرمایه‌گذاران محقق ‌شود.
کد خبر: ۱۱۶۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳ 22 May 2024

به گزارش تابناک یزد، «احمد کردستانی» با اشاره به این‌ که شبکه برق کشور سراسری است، گفت: انواع نیروگاه‌ها اعم از مقیاس کوچک تا مقیاس بزرگ با سوخت فسیلی یا تجدیدپذیر، انرژی تولیدی خودشان را به شبکه تحویل می‌دهند تا انواع مصارف برق در جای جای شبکه در همان لحظه تامین شود.

وی ضمن بیان این‌ که در شبکه سه عنصر اصلی بخش تولید و عرضه برق، بخش انتقال و توزیع انرژی برق و بخش تقاضا و مصرف انرژی وجود دارد، اظهار کرد: خوشبختانه سهم قابل توجهی از مصارف انرژی استان یزد در بخش تولید و عمدتاً صنعت مصرف می‌شود.

کردستانی در خصوص وضعیت ناترازی برق در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته با افزایش زودهنگام دما و تداوم آن تا آخر شهریور، با همت، تلاش و همکاری دو بخش عرضه و تقاضای ناترازی، کنترل و مانع از بروز خاموشی شد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای گفت: بار انرژی الکتریکی در تابستان با افزایش تولید در نیروگاه‌های مختلف و در بخش مصرف با تلاش جمعی مردم و صنعت مدیریت شده است.

وی در خصوص علت اتفاق نیفتادن پدیده خاموشی در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: در بخش مردمی با مدیریت مصارف و کاهش مصارف غیر ضروری و همچنین در بخش صنعت با برنامه ریزی تولید و تغییر آن از زمان اوج بار به کم باری از بروز خاموشی جلوگیری شده است.

کردستانی ضمن اشاره به تلاش شرکت برق منطقه‌ای یزد در جهت هماهنگی و همکاری با صنایع استان برای تولید پایدار، گفت: سال گذشته با همکاری شرکت توزیع، برق مورد نیاز کلیه واحدهای صنعتی کوچک بدون محدودیت و برق مورد نیاز واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌ها در ۶.۵ روز هفته به طور کامل تأمین شد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای با اشاره به وجود ۳۵ صنعت بزرگ در استان یزد، اظهار کرد: همچنین برق مورد نیاز صنایع بزرگ استان مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده، تامین شد.

کردستانی تصریح کرد: مشارکت این واحدها از طریق جابجایی بخشی از بار مصرفی آنها از ساعات اوج به زمان غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بود.

وی افزود: انرژی مورد نیاز صنایع مهم مانند سیمان نیز متناسب با نیاز تولید آنها در این دوره و در طول شبانه‌روز تامین شد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای یزد ضمن بیان این‌ که پیک نیاز مصرف استان یزد در تاریخ چهارم تیرماه سال ۱۴۰۲ به میزان دو هزار و ۱۶۰ مگاوات رسید که حدود ۵.۳ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشت، تصریح کرد: با مدیریت پیک بار ایام گرم تابستان ۱۴۰۲ با همکاری صنایع و دستیابی به رشد ۹ درصدی انرژی تحویلی به صنایع در دوره گرم ۱۴۰۲ این دوره بدون خاموشی به صنایع پشت سر گذاشته شد.

کردستانی ضمن بیان این‌که در سال جاری افزایش شش درصدی مصرف پیش‌بینی می‌شود، گفت: امیدواریم با توسعه نیروگاهی و همچنین بهینه‌سازی مصرف توسط اقشار مختلف مردم بتوانیم از ایام اوج بار در تابستان سال جاری نیز بدون خاموشی عبور کنیم.

وی با اشاره به این‌که حدود ۴۰ درصد پیک مصرف واقعی برق کشور در سامانه‌های سرمایشی مصرف می‌شوند، اظهار کرد: از ظرفیت کامل نیروگاه‌های کشور، کمتر از ۶۰۰ ساعت استفاده شده و بنابراین برای جلوگیری از اسراف و افزایش اثربخشی و استفاده درست از منابع خدادادی همزمان با توسعه و افزایش تولید انرژی، توجه به بهره‌وری امری ضروری است.

مدیر عامل برق منطقه‌ای در خصوص راهکارهای کنترل و کاهش ناترازی برق، اظهار کرد: دو کلید واژه «افزایش تولید» و «مدیریت مصرف» در خصوص راهکارهای ناترازی برق وجود دارد.

کردستانی خاطرنشان کرد: تاکید رئیس جمهور فقید در سفر به استان یزد توجه به ظرفیت تبدیل یزد به قطب انرژی خورشیدی منطقه بود و این مهم در برنامه تحولی استان یزد با نام «یزد نوین» که در راستای سند آمایش سرزمین می‌باشد، هدف گذاری شده است.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بیش از ۱۴ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت مجموع نزدیک به ۱۱۰ مگاوات در استان یزد به بهره‌برداری رسیده‌اند، اظهار کرد: استان یزد از لحاظ ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده رتبه خوبی در کشور دارد.

مدیر عامل برق منطقه‌ای ضمن بیان این‌ که هدف دولت، ۴۰ درصد رشد اقتصادی از محل بهره‌وری است، اظهار کرد: استان یزد با توجه به سابقه فرهنگی خود می‌تواند قطب بهره‌وری در کشور باشد و ناترازی برق در این استان به حداقل برسد.

کردستانی در پایان گفت: از شرکت‌های دانش بنیان برای کمک به بهره‌وری در صنعت برق دعوت می‌کنیم و امیدواریم با تحقق اهداف سند تحولی یزد نوین، ۹۷۶ مگاوات انرژی خورشیدی در استان با همکاری سرمایه‌گذاران محقق ‌شود.

برچسب ها: یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار