مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد خبر داد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت: شورای هماهنگی زاینده‌رود که با نظارت وزیر نیرو تشکیل می‌شود، تصمیم گرفته‌‌است که طی دو مرحله 20 درصد از سهمیه آب شرب استان‌های اصفهان و یزد را کاهش دهد.
کد خبر: ۵۹۹۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ 01 May 2018

محمدمهدی جوادیان زاده شامگاه دوشنبه در نشست هم‌اندیشی اصحاب رسانه با معاونین استاندار و مدیران حوزه آب با موضوع ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب، خشک‌سالی حاکم کشور گستره بسیار وسیعی داشته و تمام کشور را در برگرفته است ولی بیش از همه فلات مرکزی ایران را به دلیل قرار داشتن در بین رشته‌کوه‌های زاگرس و البرز و کم بودن بارش در این منطقه، تحت تأثیر قرار داده که در این میان استان یزد نیز با توجه به کاهش هفت‌درصدی بارش‌ها نسبت به سال گذشته، از وضعیت شدیدتری برخوردار است.

 وی ادامه داد: بارش‌های بهاری اخیر هوای استان را لطیف‌تر کرده و تأثیر جزئی بر مراتع و وضعیت آب ما دارد ولی بارش‌های باران کمتر از 10 میلی‌متر را نمی‌توان به‌عنوان بارش‌ها مؤثر در مسئله آب قلمداد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد اذعان کرد: به دلیل برداشت‌های بیش از ظرفیت سفره‌های آبی، هرساله شاهد افت 45 سانتی‌متری منابع آبی استان هستیم که این مقدار بالغ‌بر 250 میلیون مترمکعب کسری ذخایر مخزن در هرسال را باعث شده است.

جوادیان زاده بیان کرد: در شهرها بدون در نظر گرفتن آب انتقالی به استان بالغ‌بر 110 لیتر بر ثانیه کمبود آب راداریم که به‌طورکلی در سال جاری بالغ‌بر 220 لیتر بر ثانیه با کمبود آب مواجه هستیم و البته تمهیدات لازم در دست اقدام است و مدیران استان در کنار این تلاش‌ها چشم امید به مردم در مدیریت مصرف آب شرب و بهداشت دارند.

وی افزود: کمبود 480 لیتر بر ثانیه آب روستاها نیز موجب شده تا شاهد انتقال آب سیار آب به 330 روستا و نوبت‌بندی آب در 600 روستا باشیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: موارد عنوان‌شده حاکی از آن است که یزد با مشکل جدی کمبود آب روبه‌رو بوده و لزوم مدیریت مصرف آب در عرصه‌هایی نظیر صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی را بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد تصریح کرد: البته این خشک‌سالی تأثیر خود بر استان‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری را نیز داشته و موجب شده میزان ورودی و ذخیره آب زاینده‌رود نسبت به سال‌های گذشته به یک‌چهارم برشد، به‌بیان‌دیگر میزان ذخایر آب در سد زاینده روز به‌طورمعمول بالغ‌بر 1200 الی 1400 میلیون مترمکعب بوده است ولی در سال جاری با نگاه خوش بینانه این مقدار به 400 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

جوادیان زاده گفت: این موضوع، این نگرانی را تشدید کرده است که با ادامه این روند تا شهریورماه سال جاری ذخیره آب بسیار کم و نگران‌کننده شود، لذا شورای هماهنگی زاینده‌رود که با نظارت وزیر نیرو تشکیل می‌شود، تصمیم گرفته‌‌است که طی دو مرحله 20 درصد از سهمیه آب شرب استان‌های اصفهان و یزد را کاهش دهد.

وی در پایان اذعان کرد: با توجه به اهمیت پابرجا ماندن باغات قرار بر آن شده است تا آب موردنیاز باغات در حد حفظ حیات اختصاص داده شود تا به امید خداوند و یاری مردم این بحران برطرف گردد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار