سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت : هنوززندگی روستاییان دربعضی از قلعه های تاریخی این شهرستان که مربوط به دوران قبل و بعداز اسلام است رونق دارد.
کد خبر: ۴۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۰ 08 June 2015
به گزارش تابناک یزد، عباس قدیریان در حاشیه تکمیل مرمت قلعه رباط این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: قلعه هایی که زندگی درآن رونق دارد شامل قلعه روستاهای هارونی ، شهرسب، فیروز آباد، تیزک، هروک است.

وی افزود : عملیات مرمت قلعه تاریخی رباط ابرکوه شامل دیوار چینی بصورت چینه ای، استحکام بخشی پای دیوارها، احداث سقف های فرو ریخته و تسطیح و شیب بندی داخل برجها به پایان سیده است.

این مسوول ادامه داد: این قلعه دارای 9 برج و حصار چینه ای با ارتفاع حدود هشت متراست و ورودی این قلعه در وسط ضلع شرقی و مابین دو برج که از برجهای دیگر بزرگتر است، قرار دارد.

قدیریان اضافه کرد: قنات آبی هم از وسط قلعه سالهای گذشته برای تامین قلعه نشیان جریان داشته که براثر خشکسالی آب قنات خشک شده است.

قدیریان خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی که مساحتی حدود 10 هزار مترمربع دارد از معماری دوران صفوی و زندیه است که سال گذشته با شماره 6304 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

این مسوول تاکید کرد: ارگ شهرسب ابرکوه که معروف به ارگ بم است برای بهسازی آن 10میلیارد ریال نیاز است که درصورت مرمت این فضا زیبا زمینه جذب گردشگران داخلی وخارجی که نقش تاثیر گذاری درتوسعه شهرستان دارد رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی افزود: قلعه (ارگ) شهرسب با دو حصار متحدالمرکز و 16 برج از معدود قلعه های استان یزد است که معماری آن نسبتا سالم مانده است.

قدیریان بابیان اینکه هنوز سکونت مردم روستای شهرسب دراین قلعه رونق دارد افزود: این قلعه با 17هزار مترمربع مساحت مربوط به دوران صفوی می باشد که با شماره 13724 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این مسوول ادامه داد: ابرکوه دارای 50 قلعه تاریخی مربوط به ادوار قاجاریه ، زندیه وصفوییه می باشد که تاکنون 16قلعه ، که قدیمی ترین آن قلعه های هارونی و بداف در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: این شهرستان با 119 جاذبه ثبت شده در فهرست آثار ملی، جاذبه های تاریخی و فرهنگی وطبیعی یکی از قطب های مهم گردشگری استان یزد است.

قدیریان اظهار کرد: منزلگاه امام رضا(ع) ، بیوت قدیمی ، مسجد جامع ، خانه آقازاده ، کوه گنبد عالی ، درخت سرو 4هزارو 500ساله ابرکوه و قلعه های تاریخی از آثارشاخص تاریخی وطبیعی ابرکوه می باشند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ابرکوه گفت: دولت یازدهم سال گذشته برای احیاء و مرمت آثار تاریخی ابرکوه بیش از پنج میلیارد ریال بودجه اختصاص داده است.

شهرستان ابرکوه با 50 هزار نفر جمعیت در 140 کیلومتری جنوب غربی یزد واقع است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار