کد خبر: ۴۴۱۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵ 14 June 2017
به گزارش «تابناک یزد»فصل سوم مرمت و احیاء چاپارخانه عقداشهرستان اردکان با هدف ادامه و تکمیل اقدامات مرمتی بنا در فصل های اول و دوم آغاز شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت : این بنا براساس پلان چهار ضلعی و مستطیل شکل و با راستای شمالی و جنوبی احداث گردیده و مصالح اصلی آن خشت، گل و چینه است،

آقای ساشا ریاحی مقدم افزود : چاپارخانه چهار برج دارد و ورودی در جبهه غربی است.

درگاه ورودی در دو طبقه نما سازی شده و تزیینات بنا در کنگره های بالایی بنا دیده می شود.

برج های چاپارخانه دارای تیرکش و لبه های کنگره دار هستند که جان پناه  و محل موضع گیری ماموران و ساکنان بوده است.

آقای ریاحی مقدم  گفت: بنا با توجه به شیوه اجرای تویزه ها و طاق ها و نمای دو اشکوبه ورودی آن متعلق به اواخر دوره صفویه است.

وی این اثر را فاخر و ارزشمند با کارکرد اجتماعی و عام المنفعه توصیف کرد و افزود : یکی از مظاهر توجه و اهتمام دولت صفویه برای ارتباط و پیوستگی بخش های مختلف کشور و در نتیجه ، یکپارچگی و موجودیت کشور ایران بوده است.

آقای ریاحی مقدم تصریح کرد: فصل سوم مرمت با هدف تکمیل مرمت این پروژه تاریخی و مهم است که می تواند نقش زیادی در جذب توریست و فعالیت های فرهنگی و موزه ای در منطقه داشته باشد.

اجرای کاهگل ته کش و روکش نمای بیرون، مرمت و بازسازی کنگره های اطراف بنا، پاکسازی نمای آجری،اجرای بندکشی نما و اجرای کاهگل وکفسازی فضای داخلی  بنا از اقدامات مرمتی اعلام شد.

این بنا در گذشته محل نگهداری اسبهای تازه نفس جهت تحویل به پیک های حکومتی و محل استراحت مختصر آنها بوده است.

این اثر فرهنگی-تاریخی در شهرستان اردکان ، بخش عقدا، بیرون از محدوده شهر خرانق در مجاورت کاروانسرای ابوالقاسم رشتی ، در کنار محور ارتباطی یزد –اصفهان است.

چاپارخانه عقدا در 14 اسفند سال 1385 با شماره 17897 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار