به گزارش تابناک یزد،معمولاً نحوه پوشش افراد بیانگر دیدگاه و نوع شخصیت آنهاست ولی نوع پوشش در
محیط جامعه نقش مهمی در شکل گیری باورهای فرد در این باره ایفا می
کند.
البته در فطرت و سرشت انسان ها به طور خدادادی نوعی حس زیباییدوستی
وجود دارد اما استفاده ناصحیح از این خصوصیات ذاتی انسان ها که اصولاً
ماهیت خوبی دارد، میتواند جلوه بدی به مسئله بدهد؛ لذا بهتر است که با
ظهور یک طرح و سبک جدید آن را با وضعیت فرهنگی، اجتماعی و دینی خود تطبیق
دهیم تا با مشکلی روبهرو نشویم و در رشد و تعالی فرهنگ ملی و اسلامی در
بخشهای مختلف زندگی سهیم باشیم.
با این وجود، سالانه دانشجویان زیادی در رشته مد و لباس فارغالتحصیل
میشوند ولی به دلیل مدیریت غیرتخصصی در این رابطه و همچنین نبود حمایت از
تجربه و توانایی آنها، معمولاً در جامعه در این مورد خلاها و
ناهنجاریهایی زیادی را شاهد هستیم.
لزوم ارائه الگوهای مناسب
یک جوان 32 ساله یزدی میگوید: معمولاً وقتی برای خرید لباس، به مجتمعهای
تجاری یا مغازههای فروش پوشاک مراجعه میکنیم، فروشنده لباسهای تولید
ترکیه یا چین را به ما عرضه میکند در حالی که بسیاری از این پوشاک به
لحاظ کیفیت از نمونههای داخلی پایینتر هستند و قیمت بالاتری دارند.
«محسن زکیزاده» بیان میکند: امروزه جوانان نیز با چشم و هم چشمی نسبت
به همدیگر در رقابت برای مارک گرایی و مدگرایی غربی هستند؛ این در حالی
است که بسیاری از این پوشش ها غالباً نامتناسب با ساختار جامعه و فرهنگ
ما هستند.
وی در این باره میگوید: لازم است. طراحان مد و لباس و کارشناسان تولید
لباس با تهیه الگوی مناسب و متنوع قابل رقابت با پوشاکهای خارجی، جوانان
را به خرید پوشاک تولید داخل ترغیب کنند.
یک بانوی یزدی نیز در این رابطه اظهار میکند: بسیاری از لباسهای موجود
در بازار دارای مدل هایی نامتعارف هستند. با وجود این که در سال های
اخیر اقدام های خوبی برای تولید و طراحی انواع لباسها صورت گرفته است
ولی اغلب یا به لحاظ طراحی، بیکیفیت هستند یا قیمت بالایی دارند.
«مژده رهبران» میافزاید: معمولاً مانتوهای سنتی با اقبال خوب زنان یزدی
روبرو هستند؛ بنابر این فروشندگان و دستاندرکاران تولید پوشاک باید با
ارتقای کیفیت، جامعه را به استفاده از تولیدات داخلی ترغیب کنند و قطعاً در
صورت ارائه الگوهای مناسب و با کیفیت داخلی، جوانان تنوع پسند از آنها
استقبال خواهند کرد.
یک شهروند یزدی دیگر میگوید: امروز در بسیاری از مغازههای عرضه کننده
پوشاک شاهد تبلیغ لباس های خارجی و بیکیفیت هستیم؛ در حالی که در داخل
کشور تولیدات بهترین پارچه ها را داریم، اما تبلیغات بازار، جوانان را به
استفاده از پوشاک غربی و خارجی ترغیب میکند.
«محمدرضا ایوبی» اظهار میکند: برخی هنرپیشگان و کسانی که در بین جوانان
الگو هستند نیز گاه به تبلیغات سوء دامن میزنند ولی مسئولان باید در سالی
که به «اقتصادمقاومتی؛ تولید - اشتغال» نامگذاری شده است، اهتمام بیشتری
به ساماندهی بازار مد و لباس کشور داشته باشند.
عوامل آسیب زا
مدرس طراحی و دوخت دانشگاه حضرت رقیه (س) یزد میگوید: امروزه به دلیل
مدیریت غیر تخصصی در حوزه پوشش و لباس، مفهوم پوشش در جامعه اشتباه برداشت
شده و جوانان به نوعی غربزدگی در این حوزه سوق داده شدهاند که آسیب
های فراوانی را به طراحی مد و لباس در جامعه وارد کرده است. به گفته
«آتوسا آیتی»، در استان، طراحان مد و لباس زیادی وجود دارند ولی واردات
بیرویه پوشاک از چین و ترکیه و سپس نظام آموزشی کشور طراحان را به تغییر و
تنوع در طرح و تولید الگوی مناسب ترغیب نمیکند.
وی درباره بهره گیری از رنگ و الگوهای سنتی در طراحی لباس، عنوان
میکند: البته در سال های اخیر، حرکت های خوبی صورت گرفته است که امید
میرود بازتاب آن در آینده، افقهای روشنی در رابطه با تولید پوشاک و
لباس مناسب به روی جامعه بگشاید.
آیتی اظهارمی کند: تبلیغات و فرهنگسازی مناسب هم میتواند جوانان و مردم
را به بهره گیری از الگوهای غنی فرهنگی خودی سوق دهد که در این رابطه
هنوز هم کاستیهایی را شاهد هستیم.
ضرورت حمایت از کارآفرینان مد و لباس
مدرس طراحی و دوخت دانشگاه حضرت رقیه(س) یزد میگوید: خودباوری در تولید پوشاک داخلی و ارائه الگوهای ملی تاثیرگذار است.
«آتوسا آیتی» میافزاید: اگر هر ایرانی به داشتههای فرهنگی خود دقت کند،
مشاهده خواهد کرد که از گذشته تاکنون نماد های تاثیرگذار زیادی در فرهنگ
ما وجود دارد. ارتقای این باور از راه تبلیغات و فرهنگ سازی امکان
پذیر است ، ولی طراحان لباس زمانی میتوانند به تولید الگوی ملی برسند که
عرصه برای عرضه این تولیدات مهیا شود.
وی از استقبال خوب جوانان یزدی از رشته های طراحی و دوخت لباس در استان خبر
می دهد و اظهار میکند: فارغ التحصیلان زیادی از چندین دانشگاه معتبر
یزد در این حوزه داریم ولی بستر اشتغال آنها، آن طور که انتظار میرود،
فراهم نیست و غالباً پس از تحصیل، فاقد شغل هستند یا در قالب مشاغل خانگی
فعالیت میکنند.
به گفته آیتی، تحقق شعار امسال که از سوی مقام معظم رهبری بر پایه تولید و
اشتغال نامگذاری شده است، با حمایت دولت از کارآفرینان عرصه تولید پوشاک،
جلوگیری از واردات بی رویه و قاچاق پوشاک و همچنین فراهم شدن مواد اولیه
مرغوب برای تولید کنندگان به همراه فرهنگسازی مناسب، امکان پذیر
خواهد بود.