گزارشی از وضعیت بافت تاریخی یزد برای استقبال از نوروز
معابر هسته مرکزی شهر، کم کم برای استقبال از مسافران نوروزی که قصد بازدید از بافت تاریخی یزد را دارند، آماده می‌شوند اما اصلی ترین معضل در یک میزبانی شایسته در این نقطه از شهر، نبود پارکینگ‌های در دسترس و بر معبر است.
کد خبر: ۱۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰ 13 March 2015
به گزارش تابناک یزد، هر چند بیش از 60 پارکینگ درون محله ای در بافت تاریخی، تسطیح شده است اما متاسفانه ناآشنایی مسافران در مسیریابی این پارکینگ‌ها، ظرفیت محدود آنها و مسیر دسترسی نامناسب برای ورود وخروج خودروها، بازدهی آنها را در تعطیلات نوروزی کاسته است.

یکی از ساکنان شهر یزد می‌گوید: میدان تاریخی امیرچخماق و خیابان‌های قیام وامام خمینی(ره)، بیشترین محل مراجعه مسافران نوروزی هستند اما متاسفانه پارکینگ با ظرفیت مناسب و بر معبر در این معابر وجود ندارد.

حسن موسوی نیا می‌افزاید: بسیاری از گردشگران برای بازدید از مجموعه امیرچخماق و سایر نقاط بافت، باید خیابان خود را در کوچه پس کوچه‌های بافت در درون پارکینگ‌های درون محله ای که هنوز نظارت بر آنها کافی نیست، پارک کنند.

وی از گلایه مسافران نوروزی از نبود پارکینگ طبقاتی و گسترده در سالهای گذشته اشاره می‌کند و می‌گوید: یک گاراژ قدیمی‌در مجاورت مجموعه امیرچخماق نیز در سالهای گذشته به عنوان پارکینگ مورد استفاده بود که آن هم در نوروز پارسال، تعطیل بود.

وی با اشاره به اینکه مسافران انتظار دارند، خدمات مورد نیاز برای بازدید از ظرفیت‌های گردشگری در شهر یزد که شهری تاریخی وگردشگر پذیر است، مهیا شود، ادامه می‌دهد: اما پارکینگ به عنوان اولین نیاز گردشگران، تامین نشده است.

یکی دیگر از کسبه بافت تاریخی یزد هم با تایید مشکل نبود پارکینگ در معابر اصلی بافت تاریخی می‌گوید: اغلب گردشگران از مسیرهای فرعی برای دسترسی به پارکینگ‌های درون محله ای مطلع نیستند و نباید انتظار داشت که از فضاهای پارک درون محله استفاده کنند.

به گفته رضا ابوالقاسمی، از طرفی معابر باریک و کم عرض بافت تاریخی، فرصت آمد و شد زیاد خودروها را گرفته است و نمی‌توان انتظار داشت که مسافران به راحتی به فضاهای پارکینگ وارد و خارج شوند.

وی بر لزوم تسطیح مخروبه‌های حاشیه معابر اصلی به منظور ایجاد پارکینگ‌های مسطح در درجه اول و سپس تبدیل آن به پارکینگ‌های طبقاتی در آینده، تاکید می‌کند.

این ساکن بافت قدیم می‌گوید: مجموعه امیرچخماق یکی از مجموعه‌هایی است که به شدت به ایجاد پارکینگ طبقاتی حتی برای استفاده شهروندان یزدی نیاز دارد.

نبود پارکینگ مهمترین دغدغه مسافران نوروزی در یزد

وی ادامه می‌دهد: هنوز مسافران نوروزی به شهر نیامده اند اما معابر هسته مرکزی جای سوزن انداختن نیست و مردم برای خرید، روانه بازارهای سنتی شده اند و آنها نیز با مشکل کمبود پارکینگ مواجه هستند.

یکی از کسبه خیابان قیام هم با اشاره به فعالیت تنها پارکینگ طبقاتی ناحیه بافت تاریخی در خیابان مسجد ملااسماعیل در بدنه خیابان قیام، می‌گوید: اغلب ظرفیت این پارکینگ از سوی کسبه و فعالان بازار پر است.

سیدمحمود موسوی با تاکید بر اینکه این پارکینگ طبقاتی ظرفیت مناسبی برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی ندارد، می‌افزاید: اغلب مسافران نوروزی زمان مراجعه به بازارهای سنتی و بافت تاریخی، سراغ پارکینگ را از کسبه می‌گیرند و از نبود پارکینگ مجهز و با نگهبان ناراضی هستند.

وی با تاکید بر اینکه مسافران از پارکینگ‌های طبقاتی داخل بافت هم استقبال نمی‌کنند، میافزاید: یکی از دلایل دسترسی نامناسب به این پارکینگ‌ها است و دلیل دیگر هم تامین نبودن امنیت خودروها و وسایل مسافران است.

این شهروند یزدی می‌گوید: از این رو ترجیح می‌دهند که در حاشیه خیابان و در نزدیک ترین جای ممکن به محل مراجعه توقف کنند از این رو لازم استک ه برای ایجاد پارکینگ‌های دارای ظرفیت بالا در بافت تاریخی اقدام شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان هم با تایید کمبود پارکینگ در بافت تاریخی و هسته مرکزی شهر می‌گوید: پارکینگ‌های طبقاتی که تاکنون در بافت ایجاد شده است، کافی است.

سیدمصطفی فاطمی‌عقیده دارد که از این به بعد باید برای ساخت پارکینگ‌ها دارای ظرفیت و بر معابر اصلی اقدام شود تا هم نیاز شهروندان و هم نیاز گردشگران را مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه فضاهای پارکینگ در داخل بافت تاریخی به خوبی مهیا شده است، می‌افزاید: اما در حاشیه بافت تاریخی نیاز به پارکینگ مبرم و اساسی است.

این مسئول می‌گوید: معمولا خیابان‌های اصلی بافت از جمله خیابان امام خمینی(ه) و خیابان قیام، در روزهای پیک مسافر به ویژه در ایام نوروز، با مشکل جدی پارک خودروها روبرو است.

وی می‌افزاید: متاسفانه عده ای با هدف ایجاد پارکینگ، بعضی از بناهای تاریخی را تخریب کرده و زمین را مسطح کرده اند و بعد از مدت کوتاهی بهره برداری به عنوان پارکینگ، این زمینها را تغییر کاربری داده اند.

فاطمی‌تاکید می‌کند: شهرداری باید تلاش بیشتری برای ایجاد پارکینگهای بر معبر در بافت تاریخی بکند تا این نیاز اساسی که حتی برای شهروندان یزدی هم ضرورت دارد، برطرف شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد در این باره می‌گوید: بیش از 60 پارکینگ درون محله ای در داخل بافت تاریخی یزد ایجاد شده است که نقش زیادی در تامین پارکینگ مورد نیاز مسافران نوروزی ندارند.

محمدرضا شفیعی می‌گوید: البته از این بین 32 پارکینگ درون محله ای که مساحت بیش از 500 متر دارند و در جبهه‌های اول و دوم پشت معابر اصلی بافت قرار گرفته اند، برای توقف خودروهای مسافران نوروزی تعبیه شده است.

وی می‌افزاید: از جمله این پارکینگ‌ها در محله‌های گلچینان، گازرگاه و غیره ایجاد شده است و تابلوهای هدایت مسیر نیز در معابر اصلی نصب شده است و پارکینگ‌های فاقد تابلو شناسایی نیز، با بنرهایی به مسافران نوروزی معرفی می‌شوند.

وی از نصب راهنمای مسیر تا 500 متر داخل بافت از معابر اصلی برای پیدا کردن راحت تر پارکینگ‌ها از سوی مسافران نوروزی خبر می‌دهد و می‌گوید: البته اصلی ترین شرط برای افزایش استفاده از این پارکینگ‌ها، تامین دسترسی است.

شفیعی می‌افزاید: معابر کم عرض و باریک بافت تاریخی، اجازه تردد خودروهای زیاد را نمی‌دهد و بعضا مسافران نوروزی به دلیل اشتراک مسیر ورود وخروج، دچار مشکل می‌شوند و کوچه‌ها مسدود می‌شوند.

به گزارش همشهری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد درباره پارکینگ حاشیه میدان امیرچخماق نیز می‌گوید: این پارکینگ مالکیت خصوصی دارد و به رغم اینکه 2 سال به عنوان پارکینگ عمومی‌مورد استفاده بود، اما مالک آن سال گذشته پارکینگ را به جز ایام خاص پرترافیک نوروز،  تعطیل کرد.

وی می‌افزاید: هزینه تملک این گاراژ قدیمی‌بسیار سنگین است و شهرداری هنوز از عهده تملک آن برنیامده است و با توجه به اینکه مالکیت آن خصوصی است، نمی‌توان مالک را به بهره برداری از فضا به عنوان پارکینگ اجبار کرد.

باکس:

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد به وجود پارکینگ طبقاتی در خیابان قیام اشاره می‌کند  می‌افزاید: البته شهرداری زمین بزرگی را نیز در این خیابان به منظور ساخت پارکینگ خریداری کرد که به دلیل مشکلاتی مجبور به واگذاری زمین شد.

محمدرضا شفیعی اضافه می‌کند: تملک گاراژ‌های خیابان قیام اغلب به دلیل سرقفلی‌های سنگین مالکان، بسیار گران تمام می‌شود و شهرداری بودجه کافی برای تملک آنها را ندارد و این کار از لحاظ اقتصادی نیز برای شهرداری مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به ایجاد فضاهای پارکینگ در نزدیکی معابر اصلی از جمله در حاشیه مسجد حظیره و دیگر نقاط بافت تاریخی می‌گوید: در دل برخی از نقاط بافت از جمله میدان وقت الساعت، محله تل خاکستری و غیره نیز پارکینگ‌هایی با ظرفیت 30 دستگاه خودرو ساخته شده است.

معاون شهرداری یزد با تایید مشکل تامین پارکینگ در معابر هسته مرکزی شهر ، ادامه می‌دهد: ساخت پارکینگ‌های طبقاتیو مکانیزه نیاز به سرمایه گذاری‌های هنگفتی دارد که تنها با مشارکت شهرداری با بخش خصوصی، توان اجرای آنها وجود دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار