کد خبر: ۱۲۹۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 15 November 2015

به گزارش تابناک یزد، پارک‌ها معمولا محلی برای تفریح و بازی کودکان با وسایل بازی هستند اما در پارک علم و فناوری یزد پارکی ایجاد شده تا سطح علمی و روحیه خودباوری کودکان و نوجوانان استان ارتقا یابد.

این پارک در سال 83 به عنوان نخستین پارک علمی کودک و نوجوان استان برای ایجاد فرصتی مناسب برای رشد خودباوری و علمی کودکان و دانش‌آموزان در پارک علم و فناوری اقبال ایجاد شد.
به این ترتیب، مکان مناسبی ایجاد شده تا دانش‌آموزان و کودکان با استفاده از روش‌های آموزشی جدید، مبانی علمی و تکنولوژی پایه را فرابگیرند و روحیه ایده‌پردازی و رشد علمی از پایه‌های مقدماتی در آنها شکوفا شود.
در ادامه گفتگوی روزنامه همشهری با «احمد فقیه خراسانی» معاون پارک علم و فناوری استان درباره عملکرد این پارک علمی کودک می‌خوانید.

پارک کودک و نوجوان پارک علم و فناوری استان چه ویژگی دارد؟
با راه‌اندازی پارک علم و فناوری در استان به عنوان یکی از استان‌های پیشرو در کشور در این زمینه، نیاز به پارک‌هایی برای شکوفایی استعداد، روحیه خودباوری، خلاقیت و افزایش روحیه علمی کودکان و نوجوانان نیز احساس می‌شد. از این رو در سال 83 این پارک راه‌اندازی شد. با وجود این پارک، نوجوانان فرصتی خواهند یافت تا به مباحث علمی و پژوهشی بپردازند.این پارک با پیشرفت روزافزون علم و فناوری و نیاز به ابداع شیوه‌های علمی و آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو تلاش کردیم که دانش‌آموزان و کودکان یک روز خود را در کنار روش‌های آموزشی جدید مبانی علمی و تکنولوژی پایه، با وسایل کمک آموزشی در این پارک علمی بگذرانند.

چه چشم‌اندازی برای این پارک تدوین شده است؟
پارک علم و فناوری کودک و نوجوان استان با توجه به پیشرفت علم، فرصتی برای کودکان و دانش‌آموزان فراهم می‌سازد تا از پایه به تولید علم بپردازند. در این پارک با فراهم کردن وسایل کمک آموزشی در رشته‌های شیمی، فیزیک، رباتیک برای مدارس و حتی بعضا مهدهای کودک استان، فرصت مناسبی ایجاد شده که آنها بیشتر با علم و تکنولوژی آشنا شوند. البته باید در این پارک چشم‌اندازی فراهم شود که دانش‌آموزان از ابتدا با مسیر اختراع یک دستگاه و طرح یک ایده آشنا شوند.

روال کار این پارک چگونه است؟ یعنی دانش‌آموزان چگونه از امکانات این پارک استفاده می‌کنند؟
دانش‌آموزان همه مدارس استان این فرصت را دارند که یک روز در سال تحصیلی از امکانات و وسایل کمک آموزشی این پارک که از سوی بخش‌خصوصی ارائه می‌شود، بهره بگیرند و مباحث علمی شامل درس‌های شیمی، فیزیک و ریاضی را بهتر یاد بگیرند.

این پارک علمی برای رشد نوآوری و خلاقیت در کودکان چه برنامه‌ای دارد؟
با انعقاد تفاهم‌نامه با یکی از موسسات غیرانتفاعی استان، امکان حمایت مالی از دانش‌آموزان ایده‌پردازی که روحیه اختراع و خلاقیت دارند اما هزینه کافی برای شکوفایی این استعداد ندارند، فراهم شده است. این آموزش‌ها زیر نظر استاد و راهنما ارائه می‌شود و همه هزینه‌های آن تا سقف 2 میلیون تومان در مقطع ابتدایی و 6 میلیون تومان در مقاطع بعدی از سوی این موسسه غیرانتفاعی پرداخت می‌شود. حتی اگر اختراع و نوآوری یک دانش‌آموز تکراری هم باشد، مورد حمایت قرار می‌گیرد و در صورتی که ایده‌ای نیاز به ثبت داشته باشد، این مسیر دنبال می‌شود.

مهم‌ترین هدف پارک علم و فناوری کودک و نوجوان را چه هدفی تعریف کرده‌اید؟
ایجاد فرصت نوآوری و کشف استعداد از پایه کودکی از اهداف مهم این مرکز است. این مجموعه‌ مرکزی برای ایجاد روحیه پرسشگری و کنجکاوی است. کودکان کنجکاوتر از جوانان هستند اما کمتر به این روحیه بها داده می‌شود. کودک وقتی با حادثه‌ای مواجه می‌شود به دنبال دلیل بروز آن است و از این رو اگر به روحیه پرسشگری او بها داده نشود، سرکوب می‌شود که ما این پدیده سرکوب را در جوانان بیشتر می‌بینیم. با توجه به استعداد علمی دانش‌آموزان یزدی وجود این پارک برای فراهم کردن فرصت پرورش و بروز خلاقیت لازم بود و فرصت بازدید از این مرکز هم برای همه مدارس و مراکز آموزشی استان فراهم شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار