مدیرکلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با تابناک:
دکتر اصغر دادبه استاد ممتازفلسفۀ اسلامی و ادبیات عرفانیکه درسال 1325 در یزد متولد شد،با گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه به دانشگاه تهران راه یافت وتوفیق درک محضر علما و دانشمندان بزرگی چون استادشهیدمرتضی مطهری در زمینۀ فلسفه وحکمت اسلامی را پیدا کرد.
کد خبر: ۱۱۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲ 08 March 2015
دکتر دادبه، حکیم ادب پرور دوران معاصر است علی غیاثی ندوشن در گفتگو با خبرنگار تابناک یزد اظهار داشت: تکریم عالمان و دانشمندان که همواره مورد عنایت بزرگان دین وجلوه  ای از فرهنگ دیرپای این سرزمین  بوده است، از یک سو به تعظیم و ترویج علم و معرفت در جامعه می انجامد و از سویی دیگر معرّفی چهره های تاثیرگذار عرصۀ علم و فرهنگ و فضیلت را به عموم مردم، بویژه نسل های جوان، را موجب می شود .
وی افزود:  از این رو متولیان امور فرهنگی همواره در صدد معرفی و پاسداشت فرزانگانی هستند که زندگی و آثار شان نقش مؤثری در هدایت و راهبری فرهنگی جامعه داشته است. انجمن آثار و مفاخر فرهنگی که سال هاست در این عرصه نقش مؤثری داشته است، اکنون دراستانی که تمدن وفرهنگ کهن و دین مداری مردمانش زبانزد خاص وعام است، با بزرگداشت مقام علمی و فرهنگی یکی از دانشمندان صاحب نام این دیار-که درحوزه های فلسفه و کلام و تاریخ و ادب فارسی از سرآمدان روزگار خویش است- قصد دارد این سنت نیکو را به نیکی بنیان گذارد تا ستاره های درخشان آسمان کویر به جامعۀ فرهنگ مدار خویش معرفی شوند.
مدیرکلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: دکتر اصغر دادبه استاد ممتازفلسفۀ اسلامی و ادبیات عرفانیکه درسال 1325 در یزد متولد شد،با گذراندن تحصیلات مقدماتی و متوسطه به دانشگاه تهران راه یافت وتوفیق درک محضر علما و دانشمندان بزرگی چون استادشهیدمرتضی مطهری در زمینۀ فلسفه وحکمت اسلامی را پیدا کرد.
غیاثی افزود: وی همزمان با تحصیل از سال ۱۳۴۵ به تدریس در مراکز آموزشی مشغول گردید. خوددر این باره می گوید: «هیچ وقت در زندگی نازپرورده تنعّم نبوده ام و همیشه کار کرده-ام،چه در دوران دبیرستان و چه در دوران دانشگاه».
وی ادامه داد: دکتر دادبه از سال ۱۳۵۳ به استخدام دانشگاهی درآمد کهبعدها به نام «علامه طباطبایی» نامگذاری شد و درسال۱۳۷۰ گروه فلسفه این دانشگاه را بنیان گذاشت و تا سال ۱۳۸۵که بازنشسته شد، مدیریت گروه فلسفه آن دانشگاه را بر عهده داشت. وی همچنین از سال ۱۳۷۸عضو شورای علمی و مدیر گروه ادبیات فارسی دایره المعارف بزرگ اسلامی و دانشنامه ایران شد و در تألیف و تبویب مقالات متعددی در حوزه های تخصص خود همت گماشت. دکتردادبهبه پاس خدمات علمی فراوان درسال۱۳۸۱ به عنوان چهره ماندگار در عرصه ادبیات عرفانی و حافظ شناسی در رسانه ملی معرفی گردید.او همواره به جهت دانش عمیق و بیان بلیغ مجلس انس و الفت حافظ، سعدی و... را در اقصی نقاط کشور  رونق و روشنی بخشیده است.
 مدیرکلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وی از دانشمندان صاحب سبک و نظریه پردازی است که همواره دغدغه تبیین مؤلفه های هویت ایرانیان مسلمان را با خود داشته و آن را در میراث ادبی و فرهنگی ایرانیان جستجو می کرده است. او با حکمت و فلسفه اسلامی و ایرانی دیرآشناست و از این اقیانوس پرمعرفت، گوهرهای ارزشمندی در تبویب فرهنگ ایرانی به دست داده است. دکتر دادبه در نظریه ای خاص یکی از شاخص ترین حکمت های ایرانی و اسلامی را اخلاق مبتنی بر مدارا و کم آزاری معرفی می کند، شاید از آن رو که زادۀ یکی از آرام ترین و کم آزارترین شهرهای ایران است؛ شهر یزد، شهری که از تاریخ و تمدنی دیرپا برخوردار است و از حیث فرهنگی مردمانی مسالمت جو را در خود پرورش داده است و چه بسا بتواند خاستگاه کم آزاری و مداراجویی ایرانیان تلقی شود.
وی ادامه داد: ایرانیان پاک نهاد در نظر استاد همواره متاثر از فرهنگ غنی اسلامی، بر دو پایۀ عقل و منطق استدلالی و کشف و شهود عرفانی به تأمل در جهان آفرینش پرداخته اند و بنیان این تمدن چند هزار ساله را فراهم ساخته اند که در نظر ایشان این عقلانیت که آن را «خرد ایرانی» نام نهاده اند، امروز نیز می تواند مبنای زیست مسلمان ایرانی در این سرزمین باشد.

غیاثی  خاطرنشان کرد: ادیب فرزانه، دکتر دادبه،تکریم و ترویج زبان فارسی را نیز بعنوان یکی از بنیان های هویتی ایرانیان  توصیه می-کند؛زبانی که بنا به باور وی ریشه اصلی همبستگی فرهنگی و تاریخی اقوام گوناگون ایران و حتی کشورهای فارسی-زبان دنیاست.ایشان از کسانی است که از بُنِ جان به فرهنگ و ادب و زبان فارسی مهر می ورزد و نمودهای این مهرورزی را می توان در جای جایِ گفتارو نوشتار و  رفتار ایشان باز جُست.
مدیرکلّ فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدوار کرد: این مراسم که درمعرفی و نکوداشت این دانشمند فرزانه برپا شده، بتواند پرتوی از  زندگی سراسرحکمت ومعرفت ایشان را  بر چشم جوانان و رهپویان دانش و فرهنگ بیفشاند.

گفتنی است نکوداشت دکتر دادبه در روز دوشنبه 18 اسفند در یزد برگزارمی شود.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار