رییس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت یزد گفت: آخرین مورد مرگ ناشی از هاری در استان مربوط به سال ۱۳۸۵ خورشیدی است که با اقدام های موثر درمانی و پیشگیری از آن زمان تاکنون، موردی از مرگ ناشی از این بیماری گزارش نشده است.
کد خبر: ۹۹۶۷۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲ 26 September 2021

دکتر مژگان مینوسپهر روزیکشنبه در آستانه روزجهانی مبارزه با بیماری هاری (۶ مهرماه) در گفت و گو با ایرنا ، افزود: بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت سالانه ۵۹ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند و در ایران سال گذشته پنج نفر به علت ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. 

وی اصلی ترین و رایج ترین روش انتقال و مواجهه با ویروس مولد بیماری هاری گزیده شدن از سوی حیوان هار دانست و اظهار کرد: باتوجه به اینکه ایران در منطقه آندمیک( بومی) بیماری هاری طبقه بندی شده است، هرگونه گزش توسط حیوان مخزن بیماری ، مشکوک به هاری تلقی شده و نیازمند اقدام های درمانی و پیشگیری از بیماری است .

وی خاطرنشان کرد:هرسال هزینه های زیادی در کشور صرف تامین سرم و واکسن ضد هاری برای درمان و پیشگیری از هاری ویژه افراد حیوان گزیده می شود که  حدود ۲۵۰ یورو برای هر نفر است.

خانم مینو سپهر ادامه داد: در حالیکه ۸۰درصد گزش ها در ایران مربوط به سگ است در استان یزد سهم گربه مربوط به بیماری هاری ۴۸ درصد است. 

۱۵ سال گذشته موردی از مرگ ناشی از بیماری هاری در یزد گزارش نشد

وی درمان پیشگیری از بیماری هاری را شامل شست‌و شوی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه محل زخم و  تجویز ایمونوگلبولین و واکسن هاری و از این قبیل امور برشمرد و اضافه کرد: ۲۲ مرکز درمان پیشگیری از بیماری هاری ۲۴ ساعته در استان آماده درمان بیماران احتمالی است.

وی افزود: برای پیشگیری از بیماری اقدام های درمان پیشگیری و تکمیل نوبت های بعدی واکسیناسیون که به صورت رایگان در اورژانس بیمارستان ها و مراکز هاری انجام می شود، ضروری است.

مینو سپهر یادآور شد: شهروندان برای دریافت راهنمایی بیشتر می توانند با شماره تلفن ۳۶۲۴۵۹۰۰ گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های استان تماس بگیرید.

از سال ۲۰۰۷ میلادی روز ۲۸ سپتامبر مصادف با ۶ مهرماه سالروز درگذشت لویی پاستور کاشف واکسن هاری  به نام روز جهانی هاری نامگذاری شده است.

هدف از نامگذاری این روز ضمن ارج نهادن به خدمات ارزشمند این دانشمند شهیر فرانسوی ، افزایش آگاهی و جلب حمایت و مشارکت عمومی و همچنین ایجاد تعهد و هماهنگی در سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی برای پیشگیری ، کنترل و حذف بیماری هاری است .

هاری از قدیمی ترین  و مهمترین بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان است،هنوز هم هاری به عنوان یک بیماری کشنده (با کشندگی ۱۰۰ درصد) مطرح و اهمیت جهانی خود را حفظ کرده است. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار