کد خبر: ۹۶۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۷ 18 September 2015
آستارا - ایرنا - 27 شهریور ماه روز درگذشت استاد محمد حسین بهجت تبریزی معروف به شهریار روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده ولی این روز عزیز و بزرگ در اکثر نقاط کشور در سایه سکوت سپری می شود که آستارا نیز از این قاعده مستثنی نیست.
[سایه سکوت بر پیکره روز شعر و ادب فارسی]

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا شعر و ادبیات همان یار دیرینه فرهنگ غنی این سرزمین است که با روح و جان مردم ایران پیوندی عمیق دارد.
ما از همان دوران کودکی با شعر بزرگ می شویم در مدرسه اولین یادگیری های مربوط به الفبای فارسی با شعر آغاز می شود ، جوان که می شویم احساسات خود را برگرفته از شعر به دیگران انتقال می دهیم و چه تصویر عجیبی است وقتی که بر روی سنگ قبر انسان ها نیز بیت هایی از شاعران بزرگ سرزمین مان را می بینیم.
شعر با گوشت ، پوست و استخوان ایرانیان عجین شده است از حکایت نقال های قهوه خانه های قدیم تا مشاعره بین کودکان و نوجوانان و آیین هایی امروز که تحت عنوان شب شعر ، همایش و مسابقه شعر برگزار می شود ، همگی نشانگر اوج علاقه و شیفتگی مردان و زنان ایران اسلامی به پدیده شعر است.
حالا چرا در نقاط مختلف این خاک و بوم و به خصوص در شهرها و مناطقی که داعیه دار فرهنگ و هنر هستند ، حجم سکوت بر پیکره روز شعر و ادب سایه انداخته است براستی روشن نیست.
چرا در شهرستانی مثل آستارا که روزی بزرگترین آیین های شعر را در خود می دید و امروز به وجود بزرگان شعر معاصر می نازد دیگر کمتر صدایی از این شهر فرهنگی بلند شود ؛ این موارد و چندین مورد دیگر علامت سوالی را ایجاد می کند که جوابش را از زبان تنی چند از هنرمندان شاعر آستارایی می شنویم.
شهرام پور رستم سراینده سه مجموعه شعر در حوزه ادبیات معاصر روز شعر و ادب را فرصتی برای توجه دقیق تر پیرامون شعر و ادبیات خواند و گفت : فرهنگ پروسه طولانی مدتی است و این امر نیازمند حمایت مادی و معنوی مسوولان است.
وی عمل گرایی در حوزه فرهنگ را باعث رشد و شکوفایی هنر و ادبیات این مرز و بوم عنوان کرد و افزود : باید نگاه به افق بلند مدت در برنامه های نهادهای فرهنگی تنظیم شود چراکه این قطار بدون پشتیبانی عملی سخت به مقصد می رسد.
داوود ملک زاده از شاعران جوان آستارایی و سراینده سه مجموعه شعر نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت : در دوره هشت ساله دولت قبل اکثر انجمن های هنری حالت منفعلی به خود گرفت که انجمن شعر و ادب شهریار آستارا نیز از این قاعده مستثنی نبود.
وی بها ندادن و عدم تخصیص اعتبار مناسب را از جمله دلایل رکود انجمن های هنری در هشت سال گذشته خواند و اضافه کرد : در اوایل دهه هشتاد اداره ارشاد آستارا برای برگزاری یک آیین با عنوان عصر شعر یا شب شعر از پنج میلیون ریال تا 10 میلیون ریال را هزینه می کرد ولی در سال های اخیر با افت حمایت های مالی مواجه هستیم.
وی افزود : در اوایل دهه هشتاد کتاب های شعر امروز آستارا و شعر جوان آستارا با حمایت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شد و در این بین نیز نباید از انتشار مجله ادبی ترلان با تیراژ یک هزار و 500 جلد در سال 81 غافل شد که همه نگاه های شاعران معاصر کشور را به آستارا جلب کرد و پله ای برای برداشتن قدم های بزرگ شاعران آستارا در این فرصت شد.
وی با تقدیر از تحرکات فرهنگی صورت گرفته در دولت تدبیر و امید ، گفت : ادبیات به راه خود خواهد رفت و این یک راه گریز ناپذیر است و این استمرار با برگزاری انجمن ها ، چاپ کتاب ها ، نشریات و برگزاری همایش ها و جشنواره های شعر خودش را نشان می دهد.
یاشار صلاحی مسوول انجمن شعر و ادب شهریار آستارا با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهریار ، بیان کرد : تهاجم فرهنگی دشمنان اعتقادات و باورهای جوانان ما را مورد هدف قرار داده و ما برای پیروزی در این جنگ نرم باید خودمان را به فرهنگ غنی دینی و اسلامی مجهز کنیم.
وی با اشاره به وجود استعدادهای فعال در زمینه شعر و ادبیات در شهرستان آستارا افزود : برای پویایی این استعدادها باید برنامه ریزی درست و منسجمی صورت بگیرد.
وی خرید مجلات ادبی ، برپایی همایش های بزرگ ، شرکت در جشنواره های ادبی ، برگزاری کلاس های آموزشی و چندین برنامه متنوع دیگر را مستلزم اعتبار مشخص عنوان کرد و ادامه داد : امید داریم با تخصیص اعتبارات لازم برای انجمن های هنری بتوانیم نسبت به اجرای برنامه های خود با کمک و همدلی اعضا موفق عمل کنیم.
به گزارش ایرنا ، سید محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار شاعر ایرانی اهل آذربایجان بود که به زبان های ترکی آذربایجانی و فارسی شعر سروده است.
وی در سال 1285 خورشیدی در تبریز به دنیا آمد و بنا به وصیت خود شاعر در سال 1367 در مقبرةالشعرای همین شهر به خاک سپرده شد.
روز درگذشت این شاعر معاصر را روز شعر و ادب فارسی نام گذاری کرده اند.
مهم ترین اثر شهریار منظومه حیدربابایه سلام سلام به حیدربابا است که از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی به شمار می رود و شاعر در آن از اصالت و زیبایی های روستا یاد کرده است ، این مجموعه در میان اشعار مدرن قرار گرفته و به بیش از 80 زبان زنده دنیا ترجمه شده است.
400 هنرمند آستارایی در هفت انجمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بندر آستارا ساماندهی شده اند.
شهرستان آستارا در 200 کیلومتری غرب مرکز گیلان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار