آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی نشان از روند محسوس کاهش ابتلا به تب مالت و فروکش کردن شیوع این بیماری در سطح این استان بویژه در چند سال اخیر دارد.
کد خبر: ۹۶۶۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۷ 25 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا، بیماری تب مالت یا بروسلوز یک بیماری مشترک بین انسان و دام‌ محسوب می‌شوند که عامل آن باکتری بروسلا است، این بیماری در دام باعث سقط جنین، ناباروری و در انسان بطور معمول باعث تب، سر و درد مفاصل می‌شود.

کرمانشاه ابتدای دهه ۹۰ جز استان‌هایی بود که تب مالت در آن شیوع چشمیگری داشت به نحوی که سال ۱۳۹۴، تعداد مبتلایان به این بیماری تا یک هزار و ۳۸۱ نفر در هر یکصد هزار نفر جمعیت نیز رسید اما رفته رفته آمار مبتلایان سیری نزولی به خود گرفت و هر سال از میزان آنها کاهش یافت.

بر اساس اعلام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در سال ۱۳۹۴، تعداد مبتلایان به این بیماری ۶۹ در یکصد هزار نفر بود از این لحاظ کرمانشاه جزو استان‌های با بروز بالای تب مالت در کشور طبقه بندی شد.

«ابراهیم شکیبا» در این رابطه گفت: با فعالیت‌های انجام شده شامل آموزش گسترده جمعیت روستایی، همکاری بین بخشی (واکسیناسیون دام)، میزان بروز این بیماری در سال ۹۵ به ۴۳ در یکصد هزار و در سال ۹۶ و ۹۷ به ۳۷ در یکصد هزار نفر کاهش پیدا کرد.

«مجید همتی» رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی کرمانشاه نیز روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: سال گذشته ۳۴۱ نفر به بیماری تب مالت مبتلا شدند که این آمار نسبت به سال ۹۸ کاهش ۴۵ درصدی نشان می‌دهد.

۶۵ هزار بره و بزغاله واکسن می‌زنند

معاون اداره کل دامپزشکی کرمانشاه یکی از مهمترین اهداف اداره کل دامپزشکی استان را پیشگیری و مبارزه با این بیماری دانست و گفت: در این راستا هر ساله اقدام به مایه کوبی جمعیت دامی، آموزش و ترویج بهره برداران و انجام تست و کشتار در واحدهای گاوداری صنعتی می‌کنیم.

شاهرخ یارویسی با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون علیه تب مالت در روزهای گذشته در کرمانشاه آغاز شده است، تاکید کرد: بر اساس پیش بینی‌ها امسال ۶۵ هزار راس بره و بزغاله در این استان علیه بیماری تب مالت واکسینه می‌شوند.


تب مالت و راه مقابله با آن

بیماری تب مالت از راه تنفسی (هوای آلوده آغل)، از راه خوراکی (شیر و لبنیات غیربهداشتی و گوشت و بافت نیم پز دام) و از راه پوست زخمی و مخاط (هنگام شیر دوشی، ذبح دام، لمس حیوان بیمار، تماس با اشیاء آلوده) می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود.

سه ماه اول بیماری مرحله حاد و مرحله زودرس است که تب، بی اشتهایی، تعریق شبانه، سردرد، درد بدن و درد زانو یا سایر مفاصل از علائم آن هستند، بعد از سه ماه بیمار وارد مرحله تحت حاد می‌شود که در این مرحله عارضه‌های بیماری بیشتر شده و در هر جای بدن بویژه در استخوان ها و مفاصل دیده می‌شود در صورتی که علائم و عوارض بیماری بیشتر از یکسال ادامه داشته باشد، بیماری وارد مرحله مزمن شده و فرد دچار مشکلاتی مانند افسردگی و گاه نازایی خواهد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در رابطه با راهکارهای مقابله با بیماری تب مالت، گفت: قبل از مصرف شیر و یا تهیه سایر فرآورده های لبنی مانند پنیر، ماست، کشک، حتما شیر محلی را به مدت پنج دقیقه بجوشانید.

شکیبا همچنین بر ضرورت نگهداری پنیر تازه محلی در آب نمک به مدت سه ماه قبل از مصرف تاکید کرد و افزود: نه تنها پنیر بلکه قبل از مصرف از سالم بودن تمام خوردنی ها و نوشیدنی‌هایی مثل بستنی، ساندویچ و شیر پاکتی نیز که به نحوی در تهیه آنها از فرآورده های دامی مثل شیر و گوشت استفاده شده، مطمئن شوید.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از دستکش، عینک، کلاه، ماسک و لباس مخصوص در هنگام تماس با دام بخصوص دام‌های مشکوک به بیماری یادآور شد: از کشتارهای محلی، مصرف و فروش شیر و سایر تولیدات دامی محلی و مشکوک در روستاها و شهرها جدا خودداری کرده و گوشت و مواد لبنی مورد تایید دامپزشکی و بهداشت را خریداری و مصرف کنید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه با هشدار بر اینکه مواظب ورود ترشحات و تولیدات دام‌های مشکوک به بیماری مانند شیر، گوشت، فضولات و آب دهان از راه چشم، بینی، زخم باز و غیره به بدن خود باشید، اظهار داشت: جنین سقط شده دام‌ها، سایر ترشحـات دامی، لاشه‌هـا و فضولات دامی را در چراگاه ها رها نکرده بلکه دفن نمایید و محل ترشحات را نیز به صورت کامل شستشو دهید.

شکیبا انجام آزمایش دام‌ها از نظر آلودگی به تب مالت و کشتار دام‌های آلوده با نظارت دامپزشکی را بسیار ضروری دانست و گفت: دامداران باید دام‌های خود را با کمک دامپزشکی واکسینه کرده و از نظر بیماری‌های داخلی و خارجی مانند تب مالت، قارچ، سیاه زخم و هاری مورد معاینه و بررسی قرار دهند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری با دامپزشک مشورت کنند.

وی با بیان اینکه مکان پرورش دام ها باید از نور کافی، قابلیت شستشو، فاصله کافی با محل زندگی خانواده و ارتفاع مناسب برخوردار باشد، تاکید کرد: محل زندگی دام‌ها باید مرتب شستشوی بهداشتی شده و علیه کنه‌ها و دیگر حشرات بیماری زا سم پاشی شود.

به گزارش ایرنا، در استان کرمانشاه سالیانه ۴۰ هزار تن گوشت قرمز و ۷۵ هزار تن گوشت سفید تولید می‌شود که از این تولیدات، سالیانه ۱۰ هزار تن گوشت قرمز و ۱۲ هزار تن گوشت سفید (مرغ) مازاد برمصرف نیاز به سایر استان‌ها ارسال می‌شود از این رو می‌توان گفت که با وجود حجم عظیمی از تولیدات دامی کشور، روند کاهشی بیماری تب مالت در این استان نشان از نظارت‌های دقیق، آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در این زمینه دارد.



منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار