بقعه دوازده امام هروک واقع در شهرستان ابرکوه به شماره 31314 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۹۵۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳ 16 September 2015

به گزارش تابناک یزد،"محسن ذاکری‌نیا" معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد در مورد این بنا که در روستای هروک دهستان تیرجرد ابرکوه واقع شده است، گفت: تاریخ دقیق ساخت بقعه در منابع یا در کتیبه‌ای که در بنا منصوب باشد، وجود ندارد اما با توجه به سبک و سیاق معماری بنا، قدمت آن به دوره  صفوی مربوط است.

وی افزود: بقعه متعلق به شخصیت خاصی که در آن مدفون باشد نیز نیست ولی در بین سکنه روستا به دوازده امام معروف است.

ذاکری‌نیا خاطرنشان کرد: در وسط بقعه چاهی است که به چاه ماه و ستاره معروف است و اعتقاداتی پیرامون آن مطرح است به نحوی که سکنه محل می‌گویند در این چاه تصویر ماه و ستاره‌ای قابل رویت بوده و این در حالی است که چاه در داخل بنا و زیر پوشش کلمبوی آن حفر شده و انعکاس تصویر ماه یا ستاره در آب چاه امکان ندارد.

به گفته وی، در صورت صحت گفته اهالی، این موضوع امری خارق العاده است ولی در حال حاضر چاه آب ندارد و خشک است.

وی اظهار کرد: بنا، خشتی با نقشه‌ای چلیپایی است که به شکل چهار طاقی خودنمایی می‌کند. چهار قوس جانبی، بستر لازم را برای اجرای پوشش کلمبو وسط که در سطحی بالاتر اجرا شده، فراهم آورده است و منظر آن را همچون گنبدی کامل می‌کند اما در واقع پوشش کلمبو است که به شیوه چهار ترک اجرا شده و مربع محاط بین چهار طاق و نقشه چلیپایی بنا را پوشانیده و نیز چهار روزنه روبروی هم برای روشنایی و تهویه بنا درآن ایجاد شده است.

این مسئول با بیان این که داخل چهارطاقی با قشری از گچ سفید اندود شده است، گفت: سطح دیوارها در داخل صاف و هیچ طاقچه و فرو رفتگی درآن تعبیه نشده و محراب نیز ندارد. بنا دارای دو ورودی در طاق‌های شرقی و جنوبی است که فقط از ورودی شرقی استفاده می‌شود.

ذاکری‌نیا در پایان تصریح کرد: فرم و ساختار بنا و عملکرد آن که باورهای مردم به ویژه سکنه محل اهمیت خاصی به آن بخشیده، در حفظ موجودیت بنای بقعه در دو سه قرنی که بر آن گذشته، تاثیر زیادی داشته است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار