دبیر نهضت سواد رسانه‌ای یزد گفت: تربیت نیروی رسانه‌ای متخصص، متعهد و کارآمد مهمترین رویکرد نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی در عرصه فضای مجازی و جنگ نرم است.
کد خبر: ۹۱۲۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸ 27 October 2020

حسان دست‌برآورده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد، با اشاره به جایگاه فضای مجازی در بیانیه گام دوم اظهار کرد: فضای مجازی ساحت دوم زندگی انسان‌ها است و صرفاً یک حوزه راهبردی در نظام حکمرانی جمهوری اسلامی نیست بلکه ساحت دوم حکمرانی است و از این‌رو تمام محورهای بیانیه گام دوم را می‌توان به حوزه فضای مجازی ترجمه کرد.

وی افزود: در حال حاضر ما در شرایط استعمار مجازی به سر می‌بریم؛ ازاین‌رو، شاخص‌های ملی و دینی ما در فضای مجازی موجود تضعیف شده و آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی یعنی جمهوریت، اسلامیت و استقلال در فضای مجازی نحیف‌تر شده است.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان یزد با بیان این‌که دنیای کنونی ما در چنبره قدرت رسانه‌ها است و رسانه‌ها جریان‌های اصلی فکری جوامع را تعیین می‌کنند،گفت: در فضای مجازی، جامعه ایرانی در مرحله پیشاانقلاب به سر می‌برد و باید نخست، انقلاب کند و از زیر استعمار مجازی بیگانگان بیرون بیاید و استقلال و امنیت خود را تامین کند. این انقلاب باید مبتنی بر اهداف و هویت اسلامی ایرانی جامعه انجام شود و استقلال، آزادی اسلامیت و جمهوریت را در پی داشته باشد.

دست برآورده در ادامه با اشاره به ضرورت راه‌اندازی نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی در جهت تقویت بنیان‌های فکری عموم مردم برای مواجهه نقادانه با رسانه‌ها تصریح کرد: نبود سواد خواندن و نوشتن در اغلب مردم در روزهای پس از انقلاب باعث راه‌اندازی نهضت سوادآموزی در ایران شد، امروزه با فراگیر شدن سواد در کشور، مسئله‌ای بزرگ‌تر به نام رسانه و در رأس آن فضای مجازی، تمام زندگی جامعه شهری و روستایی را با دگرگونی و مشکل مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نهضت سواد رسانه‌ای انقلاب اسلامی به دنبال آن است که در سطح جامعه حرکتی راهگشا و مردمی را در حوزه سواد رسانه راه‌اندازی کند که حاصل آن یادگیری استفاده صحیح و کامل از رسانه است. ما در این زمینه معتقدیم که حتما باید از رسانه استفاده بهینه کرد، اما مخاطرات آن را نیز باید بشناسیم و خود و جامعه را در برابر آن واکسینه کنیم؛ سواد رسانه در حقیقت واکسینه کردن جامعه برای مواجهه با آسیب‌های رسانه و فضای مجازی است.

دست برآورده با تاکید بر این موضوع که تربیت نیروی متخصص، متعهد و کارآمد رسانه ای مهم ترین دستاورد «نسرا» است، عنوان داشت: نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی در استان یزد با توجه به اهداف تعریف شده توانسته است در مدت ۷ ماهه سال جاری ۳ هزار و ۳۴۳۴ نفر را در حوزه حوزه سواد رسانه، فضای مجازی و تولیدات محتوایی با برگزاری دوره های مجازی و حضوری و استفاده از ظرفیت سامانه های آموزشی اختصاصی و پیام رسان‌های مختلف آموزش دهد.

وی اذعان داشت: در همین مدت و همزمان با برگزاری دوره های تخصصی تربیت مدرس سواد رسانه ای بیش از 500 فراگیر از استان یزد در این دوره ها ثبت نام و شرکت کردند و با توجه به حساسیت‌های زیادی که برای گزینش و انتخاب مدرسان وجود دارد از این جمع قریب به ۶۰ نفر از فراگیران توانستند پس از موفقیت در آزمون سطح سنجی علمی و مصاحبه علمی در شبکه مدرسان سواد رسانه‌ای استان یزد به کار گرفته شده و در دوره های مختلفی که در سطح استان برگزار می شود به تدریس بپردازند.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان یزد گفت: طی دورهای فشرده و سریع، مدرس‌هایی تربیت می‌شوند و به پایگاه‌های بسیج، مدارس، مساجد و همچنین مراکزی که به این امر نیاز داشته باشند، اعزام خواهیم کرد که نکته قابل‌توجه استقبال خانواده‌ها از این دوره‌های سواد رسانه‌ای است.

دست برآورده در ادامه خاطرنشان ساخت: این مرکز در تولیدات محتوایی ورود پیدا کرده است که از آن جمله می توان به تولید ۱۰ جزوه تخصصی و پرده نگار و دهها مورد محصولات گرافیکی شامل عکس نوشته، کلیپ،موشن گرافی، پادکست و تولیدات دیگر فضای مجازی اشاره کرد. در کنار کلاس‌های آموزشی، کانال‌های تخصصی با موضوع سواد رسانه‌ای و فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی مختلف راه اندازی کرده‌ایم که روزانه میزان قابل توجهی از تولیدات فرهنگی در این حوزه تولید و توزیع می شود که مخاطبان این کانال‌ها هم عموم مردم در نظر گرفته شده اند.

وی در پایان گفت: بسیج به عنوان تشکیلاتی موثر در جریان سازی های عمومی و مردمی، با بهره گیری از ظرفیت های موجود این توانایی را دارد که با همت بسیجیان، «نهضت سواد رسانه ای» را تا دورترین نقاط محروم کشور گسترش دهد؛ زیرا در روزگار کنونی هیچ شهر و روستایی در کشور بی بهره از رسانه نیست. امید است که این نهضت گامی موثر در تبدیل سواد رسانه‌ای به یک گفتمان عمومی و به تبع آن ایجاد عزم ملی در جهت کاهش آسیب‌های فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار