نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به اینکه درآمد وقف طی چند دهه گذشته به شدت کاهش یافته گفت: احیای موقوفات و فرهنگ وقف نیازمند یک حرکت جهادی است و باید نیت واقفان به سمت کارهای فرهنگی هدایت شود
کد خبر: ۹۱۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸ 20 October 2020

به گزارش روز سه‌شنبه تابناک یزد به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با مدیرکل و جمعی از معاونان اداره کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: برای تحقق این امر نیاز به یک حرکت جهادی و جدی در وقف است و باید با یک برنامه‌ریزی صحیح و کسب اجازه از مراجع و رعایت احکام وقف با احیای موقوفات از درآمد آنها در عرصه فرهنگ، مدرسه‌سازی، حوزه‌های علمیه و کمک به فقرا استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه نظام ما مصداق همین نیت است ادامه داد: ۴۰ سال است که انقلاب اسلامی دستخوش توطئه‌های متعدد دشمنان است و میلیاردها دلار هزینه می‌کنند تا به ما آسیب وارد کند اما از آنجا که امام ، رهبر و مردم و رزمندگان ما در همه دوره‌ها نیت خدایی داشتند خداوند این انقلاب را در پناه خود حفظ کرده است.

امام جمعه یزد اظهار داشت: موقوفات اکنون در کشور ما با مشکلاتی مواجه است اما باید دید که چگونه و با چه تدبیری می توان این مشکلات را حل و موقوفات را احیا کرد.

ناصری یزدی افزود: معتقدم موقوفات باید با اجازه مراجع و رهبری بازسازی و ساماندهی شوند و با انجام کارهای جدید، شرایط را به نحوی فراهم کنند موقوفات متروکه و مخروبه احیا و ماندگار و درآمدزا شود.

همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد گفت: رسیدگی به فقرا، سرمایه‌گذاری روی موقوفات و حمایت از حوزه‌های علمیه از رویکردهای جدید وقف است که در استان  با جدیت پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام حسین زارع‌زاده افزود: در سطح استانها مراکز فرهنگی با  عنوان مراکز افق راه‌اندازی شده که این مراکز در ایام مختلف به ویژه در زمان شیوع کرونا، برکات مختلفی برای مردم داشته‌اند به نحوی که از ابتدای سال جاری تاکنون، ۳۰ میلیارد ریال به معیشت مردم از طریق این مراکز با مشارکت خیران کمک شد.

این مسوول با اشاره به اینکه بخشی از مستاجران وقف به دلیل شیوع کرونا و رکود در کسب و کار متضرر شده‌اند افزود: مجوز بخشودگی دو ماه اجاره عرصه و عیان موقوفات برای مستاجران وقف صادر شد.

زارع زاده با تاکید بر رسیدگی و سرمایه‌گذاری بر موقوفات به منظور بهره‌وری بیشتر و درآمدزا کردن آنها به منظور عمل به نیت واقفان عنوان کرد: اگر روی برخی موقوفات منفعتی در استان یزد سرمایه گذاری شود، می توانیم نیازهای حوزه دین را به راحتی پوشش دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه یزد با اشاره به بررسی ۱۳ موقوفه در استان و سرمایه گذاری که روی آنها انجام شده افزود: میزان درآمد این موقوفات با سرمایه گذاری بخش خصوصی ۱۳ برابر شده به عنوان مثال موقوفه ای که در بلوار آیت الله طالقانی وجود دارد، با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد تومانی از موقوفات سایر استانها، درآمدزا می شود و می‌تواند نیازهای مالی ۵۰ مسجد را پوشش دهد در حالی که نیت واقف، تامین هزینه امام جماعت یک مسجد بوده است.

زارع زاده با انتقاد از عملکرد برخی متصرفان وقف عنوان کرد: برخی متصرفان وقف گاهی ۴۰ سال زمین موقوفه را به حال خود رها کرده‌اند و اگر اوقاف سراغ زمین برود معترض می‌شوند و می‌گویند یک سوم قیمت زمین دسترنج ماست و حتی در مواردی این دسترنج را خرید و فروش می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار