نماینده یزد:
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌ که متاسفانه بی توجهی به انتقال آب در دهه ۹۰ فرصت‌های بسیاری را از یزد گرفته است، گفت: هیچ اراده‌ای برای تکمیل خط دوم انتقال آب به یزد وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۸۰۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۱ 28 June 2020

«محمدصالح جوکار» در نشست مجمع نمایندگان استان با شورای انسجام بخشی آب و برق در یزد، اصلی ترین موضوع این استان را بحث آب دانست و اظهار کرد: در یک بازه زمانی از آب و تامین آن برای استان غافل شدیم و همین موضوع خسارت جدی به ما وارد کرد و فرصت خوبی از استان گرفته شد.

وی با بیان این‌که بی‌توجهی به مقوله آب استان مربوط به دهه ۹۰ است، افزود: در سال ۹۳، ۵۰۰ میلیون متر مکعب تخصیصی از خلیج فارس گرفته شد که متاسفانه هیچ اقدامی برای این موضوع انجام نشد تا امروز که این تخصیص باطل شده است.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که خط دوم انتقال در سال ۹۱ شروع به کار کرده است، گفت: تا الان که در سال ۹۹ قرار داریم، تنها ۶۰ کیلومتر از این خط به انجام رسیده و هیچ اراده‌ای در استان وجود نداشت که این خط را به پایان برساند.

جوکار تصریح کرد: قطعا اگر به این صورت پیش برویم و با وجود تنش‌ها و تهدیدهای موجود در خطوط انتقال و مشکلاتی که به دلیل کم‌آبی با آن روبرو هستیم، استان یزد در افق ۱۴۰۰ به بعد قطعا با تنش‌های جدی در حوزه آب روبرو می‌شود.

رئیس کمیسوین امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما باید اولویت اصلی خود را بر خط دوم انتقال قراردهیم چرا که پیمانکار و طرح آن کاملا مشخص است و باید با سرعت این طرح را دنبال کنیم.

این مسئول برآورد هزینه‌ اجرای خط دوم انتقال آب در استان یزد را سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۱ دانست و عنوان کرد: الان این برآورد به ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد رسیده و اگر در آن سال‌ها اقدام به عملیاتی کردن این طرح می‌کردیم، وضعیت مطلوب‌تری می‌بود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت پیگیری این موضوع توسط هر چهار نماینده مجلس از وزارت نیرو تاکید کرد و گفت: باید زمینه‌ای فراهم شود که بتوانیم این طرح را با سرعت شروع کرده و ادامه دهیم.

وی با بیان این‌که بحث خط انتقال آب از دریای عمان که بخش خصوصی به آن ورود کرده کار خوبی است، خاطرنشان کرد: در این خط نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن اینکه آب انتقالی انحصارا مربوط به چادرملو نیست و ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه به این طرح اختصاص پیدا کرده و آب انتقالی در انحصار یک کارخانه یا شرکت خاص نیست.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بحث برق خاموشی‌ها برای صنایع خوب نیست گفت: این موضوع بر تولید تاثیرگذار است و پیگیری لازم برای رفع آن را انجام می‌دهیم.

جوکار با گلایه جدی از وزارت نیرو گفت: شرکت آبفا استان یزد الان یک سال است که مدیر ندارد و با سرپرست اداره می‌شود، این وزارت تاکنون دو مرتبه فراخوان داده و به نتیجه‌ای نرسیده است، این چه وضعیتی است که وزارت نیرو دارد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در این مورد با وزیر نیرو صحبت کرده گفت: اصلا قابل قبول نیست که در یزد یکی از شرکت‌های زیر مجموعه وزارت نیرو که وزیرش هم یزدی است، بدون مدیر بماند.

وی به آمار ارائه شده در ارتباط با مشترکین آب در استان یزد اشاره کرد و گفت: جمعیت یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است و با توجه به آمار شرکت آبفا، به ازای هر مشترک آب، دو نفر در استان یزد زندگی می‌کنند و اگر هر مشترک را برای یک خانه در نظر بگیریم، به طور میانگین حدود یک خانه برای هر دو نفر در استان داریم.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد، که حتما این آمار را با وزارت راه و شهرسازی بررسی می‌کند تا مشخص شود آیا واقعا این تعداد خانه خالی در استان یزد داریم و چرا این وضعیت به وجود آمده است.

جوکار در ارتباط با بحث تعرفه برق گفت: این‌که ما هر سال تعرفه را افزایش دهیم به ویژه در وضعیت فعلی اقتصاد، فشار بر مردم است و نمی‌خواهیم در چنین شرایطی سختی مردم را افزایش دهیم به همین دلیل افزایش تعرفه در بخش خانگی امکان‌پذیر نیست ولی در حوزه صنعتی چون برق یارانه‌ای ارائه می‌شود، می‌توان بخشی از این تعرفه را اصلاح کرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که در بحث انرژی خورشیدی هنوز در یزد ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و نباید این موضوع را انحصاری کرد گفت: سطح تولید برق خورشیدی در یزد باید افزایش پیدا کند و این موضوع را به صورت جدی مورد نظر قرار دهیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار