رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران مطرح کرد:
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: تا زمانی که فقر در کشور ما از بین نرود و حال اقتصاد کشور خوب نشود ما شاهد حضور کودکان کار در جامعه هستیم چرا که بیش از 80 درصد آنها محصول فقر و مشکلات اقتصادی خانواده‌ها هستند.
کد خبر: ۸۶۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۹ 13 June 2020

۱۲ ژوئن روز جهانی مبارزه با کار کودک است. روزی که تلاش می‌کند این نکته را بر اساس ماده ۳۲ پیمان جهانی حقوق کودک یادآور شود که کودکان باید در برابر هر کاری که رشد و سلامت‌شان را تهدید می‌کند حمایت شوند و دولت‌ها باید حداقل سن کار و شرایط کار کودکان را مشخص کنند.

در ایران، رشد جمعیت کودکان کار ناشی از فقر، مهاجرت و ناکامی دستگاه‌های مربوطه در ساماندهی و حمایت از آنها که تنها به جمع‌آوری مقطعی این کودکان اکتفا می‌کنند، عامل تداوم و گسترش دامنه این شاخه از آسیب‌های اجتماعی شده است.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با اشاره به تعریف قانون از کودکان کار گفت: طبق ماده 79 قانون کار، کار کردن کودک زیر 15 سال ممنوع است و کودکانی که در سن 15 تا 18 سالگی کار می‌کنند جزو کارگر نوجوان قلمداد می‌شوند.

او افزود: در قانون شرایط کاری نوجوانان 15 تا 18 سال تعریف شده و به این صورت است که ساعت کاری آنها باید یک ساعت کمتر از بزرگسالان باشد، کار به جسم و روح آنها آسیب نزند و آنها از بیمه برخوردار شوند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی تصریح کرد: طبق آئین‌نامه سازمان بین‌المللی کار، همه کشورها موظف هستند براساس شرایط کشور خود سن کودکان کار را مشخص کنند، ایران هم سال 1383 به این آئین‌نامه پیوست و منع فوری بدترین اشکال کار کودک را تصویب و مشاغلی که کودکان نمی‌توانند در آن اشتغال داشته باشند را ابلاغ کرد.

موسوی چلک ادامه داد: در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که پس از 15 سال تصویب شد به کودکان کار به صورت اختصاصی پرداخته شده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این خصوص دارای مسئولیت شده است.

او افزود: اگر کودک در محیط کار مورد آزار و اذیت قرار گیرد یا کار برای امنیت، سلامت، روح و روان او مضر باشد، وزارت کار باید سریعا شناسایی و  کودک را به بهزیستی یا مراجع قضایی ارجاع دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به عدم به رسمیت شناختن کودکان کار گفت: کار کردن کودکان زیر 15 سال ممنوع است و به هیچ عنوان نباید آنها را به رسمیت شناخت.

او افزود: سامانه‌ای که بهزیستی برای ساماندهی کودکان کار طراحی کرده است را ندیدم اما بعید می‌دانم برای کودکان زیر 15 سال باشد چون طبق هر قانونی در هر جای دنیا کار کردن این کودکان ممنوع است و حتی در قانون جدید که مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است، خانواده‌هایی که فرزند خود را مجبور به کار کنند مجرم شناخته شده‌اند.

موسوی چلک به اشاره به نحوه کنترل کودکان کار گفت: بیش از 80 درصد از کودکان کار محصول فقر هستند بنابراین تا زمانی که فقر از بین نرود و حال اقتصاد کشور خوب نشود و تعداد فقرا کمتر نشود، کودکان کار زیر 15 سال را نمی‌توان از جامعه حذف کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی اظهار کرد: اصلی‌ترین عامل در ایجاد و افزایش تعداد کودکان کار، فقر و مشکلات مالی خانواده‌هاست بنابراین تا زمانی که بحث اشتغال و فقر زدایی انجام نشود ما شاهد حضور کودکان کار در خیابان ها، سرچهار راه‌ها و... خواهیم بود.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار