یک روانشناس مطرح کرد:
اصغر کیهان‌نیا با اشاره به فعالیت سایت های مشاوره قلابی از مردم خواست تا مراقب روان شناس نماها باشند.
کد خبر: ۸۵۵۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 27 May 2020

افراد زیادی تحت عنوان روان‌شناس، مشاور و جامعه‌شناس در فضای مجازی فعالیت‌های گسترده‌ای دارند و درباره مسائل روان‌شناختی، خانوادگی، کودکان، نوجوانان و سبک زندگی مردم مشاوره ‌می‌دهند و کارگاه و جلسات آموزشی برگزار می‌کنند درحالی که این افراد هیچگونه صلاحیت علمی و اخلاقی ندارند و از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور پروانه فعالیت دریافت نکرده‌اند.

اصغر کیهان‌نیا، رواشناس و مشاور خانواده، با اشاره به دشوار بودن شناخت روند زندگی هر شخص گفت: روانشناسی علمی بسیار پیچیده و دشوار است بنابراین نمی‌توان با مطالعه چند کتاب، روانشناس شد و به دیگران مشاوره داد.

او افزود: تک تک انسان‌ها با یکدیگر تفاوت دارند چراکه هرکسی تحت تاثیر تربیت خانواده خود قرار می‌گیرد.

این مشاور خانواده تصریح کرد: یک فرد که متولد می‌شود از دو فاکتور جنس و عقاید برخوردار است. درمورد فاکتور اولی پدر و مادر یک‌سری خصوصیات فیزیکی را به اجبار به فرزند خود انتقال می‌دهند و فاکتور دومی هم که شامل عقاید، آداب و رسوم، سنت ها و.... در بستر خانواده شکل می‌گیرد.

کیهان‌نیا گفت: شناخت این موارد، کنش و واکنش‌های هر فرد بسیار پیچیده است بنابراین نمی‌توان با مطالعه چند کتاب و یاد گرفتن چند خصوصیات از انسان به همه افراد یک مشاوره مشترک ارائه داد.

او خاطرنشان کرد: متاسفانه در تمام کشورهای دنیا روانشناس نماها راه درآمد برای خود ایجاد کردند به این صورت که در سایت‌ها، فضای مجازی به خصوص اینستاگرام و... نقطه نظرات خود را منتشر می‌کنند که یا کاسبی کنند یا نظرات را به خود جلب کنند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه هر نوع فعالیت روان‌شناسی و مشاوره در فضای واقعی و مجازی مستلزم مجوز از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور است، گفت: تنها راه جمع‌آوری اینگونه صفحه‌ها این است که مسئولان آن‌ها را کنترل کنند و اگر شخصی بدون مجوز مشغول مشاوره دادن بود او را به مراجع قضایی معرفی کنند.

او افزود: مشاوره دادنِ این افراد و گوش دادن به نقطه نظرات آنها می‌تواند ویرانگر باشد و حتی زندگی کسی را خراب کند بنابراین مردم حتما باید آگاه باشند از این منابع مشاوره نگیرند.

این مشاور خانواده با اشاره فرهنگ مراجعه به روانشناس تاکید کرد: در ایران این تفکر وجود دارد که هرکسی به روانشناس مراجعه کند دیوانه است و از مشکلات روحی و روانی رنج می برد.

او ادامه داد: به دو دلیل مراجعه به روانشناس در ایران بسیار پائین است یکی اینکه هزینه مشاوره در ایران بالاست به همین دلیل افراد ترجیح می‌دهند با مبلغ کم مشاوره خود را از این روانشناس‌نماها بگیرند درصورتی که بهزیستی و سازمان‌های مشاوره می‌توانند با در اختیار قرار دادن مشاوره‌های رایگان یا حتی با هزینه کمتر این نیاز مردم را برطرف کنند.

کیهان‌نیا بیان کرد: دلیل دیگر اینکه چون مردم نمی‌خواهند برچسب دیوانه بودن بر پیشانی آنها بخورد به سمت سایت‌ها و پیج‌های روانشناسی می‌روند که به صورت ناشناس مشکل خود را مطرح کنند غافل از اینکه با اخذ مشاوره‌های غلط زندگی خود را نابود می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار