یک متخصص حوزه جامعه شناسی:
خانم‌هایی که به هر دلیل مجبور می شوند طلاق بگیرند در جامعه اَنگ مطلقه بودن به آنها می‌خورد و آسیب و مشکلات بسیاری در پیش دارند اما باید زیر ساخت‌ها و حمایت‌های لازم برای ازدواج مجدد خوب برای آنان فراهم شود.
کد خبر: ۸۵۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ 19 May 2020

جامعه ارزشی که برای ازدواج اول هر فرد قائل است را به ازدواج مجدد نمی‌دهد. نگاه منفی برخی از افراد به ازدواج دوم مرد یا زنی که همسر اول خود را به علت فوت یا جدایی از دست داده است، مخالفت فرزندان، دخالت‌ها و مخالفت‌های خویشاوندان همسر سابق از جمله مشکلات ازدواج دوم است با این وجود حق هر زن و مردی است که در صورت طلاق یا فوت همسرش به زندگی خود ادامه دهد و مجددا ازدواج کند از این رو افرادی که به هر دلیلی ازدواج اول خود را از دست داده‌اند باید مورد توجه جدی قرار بگیرند تا بتوانند مجدد تشکیل خانواده دهند تا آسیب‌های ناشی از طلاق کاهش پیدا کند.

علیرضا شریفی یزدی، جامعه شناس و استاد دانشگاه، با اشاره به آسیب پذیری شدید خانم‌ها در طلاق گفت: طلاق یک آسیب بزرگ هم برای زن و هم مرد است اما در این میان دو قشرِ خانم‌ها و بچه‌ها بیشتر از مردان آسیب می‌بینند.

او افزود: من سال‌هاست تلاش می‌کنم واژه مُطلقه را از فرهنگ کشورمان دور کنم چون این واژه بیشتر از اینکه یک صفت باشد یک برچسب (لیبل) برای خانم هاست بنابراین همانطور که برای آقایانی که طلاق می‌گیرند اسمی نمی‌گذاریم برای خانم‌ها هم باید همینگونه باشد و از آنها به عنوان «خانم طلاق گرفته» یاد کنیم.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: از آنجایی که تفاوت عمده خانم‌ها با آقایان در عاطفی‌تر و احساسی‌تر بودن آنهاست، مهم‌ترین آسیبی که خانم‌ها بعد از طلاق می‌بینند، مشکلات عاطفی است بنابراین اگر در یک رابطه خانم خواهان طلاق نباشد، دچار آسیب می‌شود.

او افزود: عمده دلیل طلاق خانم‌ها، رفتار نامناسب همسرشان است اما با این وجود اگر خانم خواهان طلاق باشند باز هم دچار مشکلات روحی و روانی بسیاری می‌شوند.

شریفی یزدی بیان کرد: دلیل ازدواج مجدد خانم‌ها فقط مسائل و مشکلات اقتصادی نیست بلکه مطالعات نشان می‌دهد بسیاری از این خانم‌ها به دنبال بازسازی روابط و ایجاد آشیانه گرم زندگی زناشویی هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به ایجاد مشکلات مالی خانم‌ها پس طلاق گفت: معمولا پس از طلاق، امنیت اقتصادی خانم‌ها به خطر می‌افتد به همین دلیل برای اینکه بتوانند این امنیت را مجددا به دست بیاورند تن به ازدواج دوم می‌دهند.

او افزود: اگر میزان رضایت از ازدواج اول 80 درصد باشد در ازدواج دوم این رضایت برای خانم‌ها به 40 درصد تقلیل پیدا می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به ازدواج مجددی که فقط به دلیل مشکلات مالی انجام می‌شود، گفت: گاهی اوقات خانم‌ها پس از جدایی دچار مشکلات مالی و اقتصادی می‌شوند به‌همین دلیل تن به ازدواج‌های عجولانه و نادرست می‌دهند.

شریفی یزدی در ادامه خاطر نشان کرد: تکرار این سیکل معیوب باعث می‌شود ازدواج دوم هم ناموفق از آب دربیاید با این تفاوت که خانم‌ها این بار سعی می‌کنند با هر چیزی بسازند تا دوباره مجبور به گرفتن طلاق نشوند.

این استاد دانشگاه با اشاره به مشکلاتی که ازدواج دوم به همراه دارد، گفت: وقتی خانم‌ها مجبور می‌شوند در این ازدواج‌ها بمانند، افسردگی اولین مشکلی است که گریبان گیر آنها می‌شود و بعد از مدتی اضطراب، وسواس فکری، پائین آمدن اعتماد به نفس و در نتیجه اختلالات روان تنی برای آنها ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: اختلالات روان تنی باعث می‌شود بیماری‌های عصبی و روانی خود را در قالب بیماری‌های جسمانی نشان دهند و منجر به مشکلاتی از قبیل ناراحتی های دستگاه گوارش، مشکلات قلبی و... خواهد شد.

این جامعه شناس بیان کرد: اگر ازدواج دوم از روی ناآگاهی، جبر و فشار انجام شود، شرایط بهتری از ازدواج اول نصیب خانم‌ها نمی‌شود به همین دلیل توصیه می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در ازدواج اول بمانند و اگر دیگر چاره‌ای نیست آگاهانه طلاق بگیرند.

شریفی یزدی یادآور شد: درصورتی هم که طلاق صورت گرفت، ازدواج دوم باید آگاهانه انجام شود یعنی حتما باید خانم‌ها و آقایان با روانشناس متخصص صحبت کنند و مشورت بگیرند.

او تاکید کرد: در کشورهای غربی یک خانم 5 بار فرصت ازدواج برابر دارد اما در ایران نه تنها اینگونه نیست بلکه ازدواج دوم هم برابر صورت نمی‌گیرد و اصولا خانم‌ها مجبور هستند با مردانی که همسرشان فوت کرده یا طلاق گرفته یا بچه و سن بالا دارند ازدواج کنند. اگر هم با فرد مجرد ازدواج کنند باید مورد بررسی قرار داد چرا آن مرد تا این سن مجرد بوده و ازدواج نکرده است.

این جامعه‌شناس در پایان گفت: به طور کلی خانم‌ها باید بسیار دقیق مسائل فوق را مدنظر قرار دهند تا اسیر شرایط بد نشوند از طرفی پیشنهاد می‌کنم پس از طلاق حتما برای خود شغلی پیدا کنند تا حداقل به استقلال مالی دست پیدا کنند و از این ناحیه آسیب‌پذیر نباشند.

منبع: برنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار