عضو اتاق بازرگانی:
یک عضو اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه انحصار در هر حوزه‌ای فساد ایجاد می‌کند، گفت: قیمت تمام شده گوشت وارداتی ۱۴ هزار تومان است اما زیر ۸۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شود چون واردات گوشت در انحصار است و در این میان واسطه‌ها، دلال‌ها و نورچشمی‌ها به دنبال سودهای کلان قیمت را تا این اندازه بالا می‌برند.
کد خبر: ۸۵۱۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۲ 18 May 2020

"علی اکبر عبدالمالکی"، رئیس کمسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران، در خصوص وضعیت صنعت خودرو اظهار کرد: انحصار همیشه فساد آفرین است و انحصار در صنعت خودروسازی نیز باعث افت کیفیت محصولات با قیمت‌های بالا می‌شود.

او با اشاره به افزایش قیمت خودروهایی مثل پراید تا ۹۰ میلیون تومان بیان کرد: اگر اجازه واردات خودرو بدون عوارض گمرکی را صادر کنند مردم می‌توانند با ۱۰۰ میلیون تومان بهترین خودروهای خارجی را سوار شوند.

عبدالمالکی با بیان برخی سوء مدیریت‌ها خاطر نشان کرد: زمانی وضعیت بازار خودرو به گونه‌ای شده بود که مشتری پس از گذشت یک سال از زمان ثبت نام خودرو حتی نمی‌دانست چه مدل خودرو با چه رنگی قرار است تحویل بگیرد.

او افزود: گفته می‌شود وقتی ما توانایی ساخت سلاح‌های پیشرفته و موشک داریم حتما می‌توانیم خودروی استاندارد و با کیفیت هم بسازیم اما من معتقدم این دو قابل مقایسه نیست و هیچ اشکالی ندارد اگر کالایی در داخل وجود ندارد و نیاز است، وارد شود. گاهی نیاز است مدیر شایسته هم وارد کنیم چون قرار نیست همه چیز را بدانیم یا بتوانیم همه چیز را بسازیم.

عبدالمالکی به برخی دلالی‌هه و واسطه‌گری‌ها در مسیر واردات و تولید هم اشاره کرد و گفت: انحصار باعث دلالی و فساد می‌شود، برای مثال گوشت وارداتی در نهایت بیشتر از ۱۴ هزار تومان در هر کیلو هزینه ندارد اما با قیمت‌های بالای ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد چون در واردات گوشت هم انحصار وجود دارد و در این بین واسطه‌ها و نورچشمی‌ها با دلالی سودهای کلان به جیب می‌زنند.

عضو اتاق بازرگانی افزود: عده‌ای مدام علت گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها را کاهش ارزش پول ملی بیان می‌کنند، ارزش پول ملی پایین آمده اما نه به این اندازه که قیمت‌ها بالا رفته‌ و همه مشکلات ناشی از این نیست.

این فعال اقتصادی بر ضرورت حذف دلالی تاکید و بیان کرد: بی‌مدیریتی و واسطه‌گری را این در احتکار ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی در زمان اوج نیاز مردم هم مشاهده کردیم و این نیاز به مدیریت قوی از سوی وزارت صمت دارد.

عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تغییرات وزارت صمت خاطر نشان کرد: بخش خصوصی و اتاق‌های بازرگانی به عنوان بزرگترین پارلمان بخش خصوصی باید آنقدر توانمند باشند و اعتبار نزد دولت داشته باشند تا برای انتخاب وزیر نظر بدهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار