مدیرکل میراث فرهنگی یزد:
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به خسارت‌های ناشی از بارش باران در حوزه میراث فرهنگی گفت: برج و باروی قلعه تاریخی رشکوییه در شهرستان تفت به دنبال همین بارش‌ها فرو ریخت.
کد خبر: ۸۴۵۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷ 04 May 2020

مصطفی فاطمی اظهار داشت: اغلب بناهای تاریخی یزد از خشت و گل ساخته شده و طبیعی است که بارش باران سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به این بناها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای کاهش این آسیب‌ها انجام شده است، افزود: اما در برخی موارد شاهد وارد آمدن خسارت‌هایی هستیم که امیدواریم بتوانیم در اسرع وقت به مرمت بناها و بازگرداندن آنها به شرایط اولیه باشیم.

فاطمی عنوان کرد: در بارش‌های اخیر، حصار یکی از قلعه‌های تاریخی شهرستان تفت به نام قلعه رشکوییه فرو ریخت اما خوشبختانه به قلعه خسارت جدی وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد تصریح کرد: تلاش ما، تأمین بودجه برای مرمت بناهای خسارت دیده است اما لازم است شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و حتی دهیاری‌های و تشکل‌های مردم نهاد فعال در حوزه میراث فرهنگی در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گیرند و با کمک و همدلی این آسیب‌ها را به حداقل برسانند.

وی ادامه داد: سرکشی مستمر از بناها ضروری است و این اقدام به طور ویژه باید در روستاها توسط دهیاران و مردم انجام شود زیرا اغلب بناهای تاریخی شامل قلعه‌ها و … در روستاها واقع شده و اداره کل میراث فرهنگی با نیروهای محدود خود قادر به رسیدگی و سرکشی از تمام این بناها نیست.

فاطمی یادآور شد: در استان یزد بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ بنای تاریخی وجود دارد که اسامی آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و تعداد زیاد دیگری بنا نیز هنوز ثبت ملی نشده که برای محافظت از آنها، به همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها نیاز داریم.

قلعه تاریخی رشکوئیه مربوط به اواخر دوره قاجاریه و شامل سردر ورودی و چهار برج از برج‌های این قلعه در گذشته برای دیده بانی استفاده می‌شده است.

داخل قلعه که توسط دیوارهای بلندی محافظت شده خانه‌هایی به سبک دوران قدیم از خشت و گل ساخته شده که داخل اغلب این خانه‌ها کاهگل اندوه بوده است. قلعه تاریخی رشکوئیه در قسمت جنوبی روستای رشکوئیه واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حصار قلعه تاریخی رشکوئیه فرو ریخت! / وارد شدن آسیب جدی به ابنیه تاریخی توسط بارش باران امری طبیعی است

حصار قلعه تاریخی رشکوئیه فرو ریخت! / وارد شدن آسیب جدی به ابنیه تاریخی توسط بارش باران امری طبیعی است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار