معاون کل وزارت بهداشت و درمان مطرح کرد:
ایرج حریرچی شروع پیک دوم و سوم کرونا در کشور را تکذیب کرد و گفت: پیش بینی‌های وزارت بهداشت این است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی‌های تدریجی، روند نزولی فعلا در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه خواهد یافت.
کد خبر: ۸۴۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵ 02 May 2020

 ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان در نشست خبری مجازی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

هشدار در خصوص بی احتیاطی در بازگشایی ها

او در ابتدای این نشست گفت: با رعایت فاصله گذاری اجتماعی توسط مردم، کرونا روند نزولی را طی می کند اما بی احتیاطی در بازگشایی ها و تجمعات باعث افزایش نگرانی ما درخصوص افزایش احتمالی بیماران بستری در برخی استان ها شده است.

حریرچی افزود: در ایران نشانه‌های اندکی از ابتلای بیشتر در مناطق پُرتراکم شهری دیده می‌شود اما روند رسیدگی و درمان مناسب در ایران عادلانه بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان با اشاره به مبنای اعلام شهرستان های سفید گفت: مناطق سفید، زرد و قرمز بر مبنای میزان بستری ها و فوتی های شهرستان ها مشخص می شوند.

او افزود: شهرستان هایی که در 14 روز گذشته، روزانه کمتر از یک بستری داشتند به عنوان منطقه سفید اعلام می شوند و بازگشایی ها در آنجا با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام می شود.

وسایل حمل و نقل عمومی خطرناک ترین مکان در دوره کرونا

حریرچی با اشاره ادامه لغو طرح ترافیک گفت: وسایل حمل و نقل عمومی مکان بسیار خطرناکی برای انتقال ویروس کرونا هستند.

او افزود: به همین دلیل در شرایطی که مجبور به بازگشایی هستیم، استفاده از خودروی شخصی پیشنهاد می شود.

حریرچی تصریح کرد: وضعیت شهرهای سفید، زرد و قرمز متغیر است و ممکن است تغییر کند.

تصمیمی برای جریمه مردم نداریم

معاون کل وزارت بهداشت و درمان درباره جریمه مردم عادی به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی گفت: مردم کشور ما در رعایت مسائل بهداشتی کم نظیر بودند به طوری که 89 درصد از کسبه تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند.

او افزود: فعلا در ستاد ملی مبارزه با کرونا پیشنهادی مبنی بر جریمه مالی برای مردم مطرح نشده است اما اگر کسب و کاری تخطی کند هم جریمه مادی هم پلمب درنظر گرفته شده است.

سلبریتی ها مردم را به تهیه ماسک های خانگی دعوت کنند

حریرچی با تاکید بر تهیه ماسک های خانگی گفت: کسی که درآمد اندک دارد یا با یارانه زندگی می کند، نمی تواند ماسک 4 هزار تومانی تهیه کند.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان افزود: ما از سلبریتی ها می خواهیم به میدان بیایند و تابو استفاده از ماسک های خانگی را بشکنند.

اسامی فوت شدگان مشکوک به کرونا در لیست کرونایی ها قرار نمی گیرد

حریرچی گفت: فوت شدگانی که مشکوک به کرونا باشند را با تشریفات بیماران کرونا دفن می کنیم اما اسامی آنها را در لیست کرونایی ها قرار نمی دهیم.

عشایر کمترین میزان ابتلا را داشتند

حریرچی در مورد وضعیت عشایر گفت: با توجه به نوع زندگی عشایر و دور بودن از شهرها، تعدا بسیار کمی از آنها به کرونا مبتلا شدند.

او در ادامه نشست درباره افرادی که بیشترین میزان انتقال را دارند، گفت: بیشترین کسانی که بیماری کرونا را منتقل می کنند، افراد کم علامت و بی علامت هستند.

پیک دوم و سوم نخواهیم داشت

معاون کل وزارت بهداشت درباره احتمال شروع پیک دوم کرونا در کشور بیان کرد: وزارت بهداشت پیش بینی نکرده که در خرداد ماه پیک دوم بیماری خواهیم داشت.

او افزود: پیش بینی‌های وزارت بهداشت و کمیته اپیدمیولوژیک با توجه به سناریوهای مختلف انجام شده است. خیلی افراد از خارج و داخل کشور دلسوزانه پیش بینی می‌کردند که مرگ ۳ یا ۴ میلیونی در ایران اتفاق می‌افتد و پیش بینی‌های وزارت بهداشت را مورد تمسخر قرار می‌دادند.

حریرچی تصریح کرد: پیش بینی‌های وزارت بهداشت این است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بازگشایی‌های تدریجی، روند نزولی فعلا در اردیبهشت و خرداد در کل کشور ادامه خواهد یافت.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان افزود: البته در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها ممکن است موارد افزایش ابتلا یا افزایش قابل توجه ابتلا را داشته باشیم. این موضوع به روند نزولی ابتلا در کشور صدمه نمی‌زند.

او در ادامه گفت: این موضوع که مردم رعایت نمی‌کنند را از ذهن خود بیرون کنید، زیرا اگر مردم رعایت نمی‌کردند، روند نزولی ابتلا و بستری اتفاق نمی‌افتد. در نتیجه رفتار بهداشتی مردم باعث می‌شود که میزان ابتلا به ویروس کرونا در کشور نزولی شود.

اکثر مرزها قابل بازگشایی است

حریرچی در پاسخ به سوالی درباره بازگشایی مرزها اظهار کرد: اکثر مرزهای کشور با توجه به رعایت‌های بهداشتی قابل بازگشایی است. هرچند برای رفت و آمد افراد یا توریست ممکن است محدودیت‌هایی وجود داشته باشد، اما برای حمل و نقل کالا مشکل چندانی وجود ندارد.

معاون کل وزارت بهداشت و درمان در پایان گفت: برخی کشورهای همسایه به محصولات کشاورزی ایران وابسته هستند و برخی از این ارتباطات می‌تواند بدون مشکل برقرار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار