سخنی با رئیس مستعفی دانشکده معماری دانشگاه یزد:
امروز خبر رسید رئیس دانشکده معماری دانشگاه یزد در اعتراض به جداره سازی در امیرچخماق استعفا داده است سوال اینجا است طرحی که بزرگان میراثی کشور تایید کرده اند چرا مورد اعتراض قرار گرفت؟
کد خبر: ۷۷۹۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲ 17 August 2015
آقای رئیس، وقتی کتابخانه مرکزی می ساختند شما چکار می کردید؟ وقتی بیمارستان رهنمون، کاهش 200 هکتاری وسعت بافت تاریخی و ... رخ داد، چرا اعتراض نکردید؟به گزارش تابناک یزد، اکبر حدادی دبیرکل جمعیت دوستداران میراث فرهنگی"یادگار "یزد در یادداشتی آورده است:
امروز خبر رسید رئیس دانشکده معماری دانشگاه یزد در اعتراض به جداره سازی در امیرچخماق استعفا داده است سوال اینجا است طرحی که بزرگان میراثی کشور تایید کرده اند چرا مورد اعتراض قرار گرفت؟
با این خواندن این خبر خوشحال شدم چرا بالاخره یک نفر در این استان اعتراض کردن یاد گرفت و به هر دلیلی استعفا داده است.
بی خبرم از پشت صحنه این استعفا و دلایل آن اما لازم دیدم چند نکته مطرح کنم:

یکم
میدان امیرچخماق در حال تبدیل شدن به سمبل و نماد استان یزد است و نهادی غمخوارتر از میراث فرهنگی استان در راستای صیانت از آثار تاریخی و بناهای ارزشمند و بافت تاریخی بزرگ نمی شناسیم.

یکی از اساتید دانشگاه می گفت: اگر روزی شنیدید طرحی را میراث فرهنگی اجرا می کند زیاد نگران نباشید ولی اگر شنیدید شهرداری یا نهادی دیگر دست به کار شده اند یک لحظه هم تردید نکنید یک جای کار می لنگد. او می گفت: میراثی ها دلسوز هستند و نباید زیاد نگران بود ولی به هرحال نگران بودجه شان باشید که آخر کار سرهم بندی نکنند. میدان هم اکنون توسط میراث فرهنگی ساخته می شود و نباید زیاد نگران بود.
وقتی پروژه ای مثل توسعه امامزاده جعفر - ع - ساخته می شود باید دلنگران بود چون نهادهای غیر متخصص آستین بالا زده بودند امام اکنون این دغدغه وجود ندارد.

دوم
:
چرا حالا اعتراض می کنید؟ سوال جدی من از رئیس مستعفی دانشکده معماری دانشگاه یزد همین است!
چرا وقتی قرار بود شهدای گمنام عزیز و جگرگوشه های مردم این مملکت در وسط میدان دفن شوند شما استعفای اعتراضی نکردید؟
مگر نه این بود که همه مسئولان رده بالای میراثی و دوستداران میراث فرهنگی در کل کشور سر به فغان برداشتند ولی دریغ یک پیامک اعتراضی از شما!
مگر آن وقت این میدان تاریخی نبود ؟
استعفای حالای شما را کجای دلمان بگذاریم؟
کسانی از طرح احداث جداره ها حمایت می کنند که آن زمان هم معترض به تعرض به حریم میدان بودند ولی گویا شما نبودید اگر هم معترض بودید این چنین رفتار و شانتاژ رسانه ای نمی کردید.

سوم:

به هر حال این استعفای شما را باید گذاشت به دوستداری شما از میراث فرهنگی یزد؟ بسیار خوب!
سوال می پرسم چرا وقتی کتابخانه مرکزی شهر یزد در قلب بافت تایخی طراحی می گردید و مشاوره می دادید نگران نبودید؟
نکند آنجا چون شما طراح بودید تعرض به بافت تاریخی مشکل نداشت ولی الان شما طراحی نکرده اید، پروژه مشکل دار است؟
شبیه همین سوال را وقتی طرح ایجاد بیمارستان رهنمون ارائه گردید بر شما وارد است! وقتی با یک مصوبه، وسعت بافت تاریخی یزد 200 هکتار یهویی کم شد، هم خبری از شما نبود!
بگذریم. حاشیه زیاد است. به قول سید محمد بهشتی از بزرگان میراثی کشور هرچه باعث احیای میدان تاریخی امیرچخماق شود باید حمایت کنیم حتی اگر استعفای شما باشد.
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
دوستدار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
شواهد نشان ميدهد كه آقاى خادم زاده از ديروز، تابناك يزد را خريده اند!
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
1- اگر آقای حدادی صرفا دوستدار میراث هستند، بسیاری از مخالفان طرح، متخصص معماری و مرمت اند.
2- دقیقا کدام یک از بزرگان طرحی که در حال اجراست را تایید نمودند؟ لطفا کلی گویی نکنید. هیچ کس با ساماندهی مجموعه امیرچقماق مخالف نیست. تمام مخالفانِ طرح، حرف مهندس بهشتی را تایید خواهند نمود، باید از هر چه که باعث احیای مجموعه امیرچقماق شود حمایت نمود، اما این مهر تاییدی بر اقداماتی که انجام شده نیست.
3- پژوهشکده معماری بومی با ذکر دلیل با اجرای این طرح مخالفت نموده است.
4- آقای حدادی فر که دوستدار میراث هستند به خود زحمت مطالعه تاریخی پیرامون مجموعه امیرچقماق را داده اند یا به صرف صحبت دیگران و اکتفا به چند تصویر واکنش نشان داده اند.
5- اگر دانشکده معماری نسبت به وقایع قبلی واکنش نشان نداده است که قطعا نقد به آن وارد است، دلیل نمی شود به هیچ طرح دیگری واکنش ندهد.
6- به یاد ندارم در زمان اجرای پروژه امامزاده و دفن شهدا نامی از شما، جمعیتتان و واکنش تندتان شنیده باشم.
مهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
رزومه جناب حدادی فر در زمینه میراث یزد و حمایت از آن چیست؟
طرح جناب آقای دکتر آیت اللهی برای کتابخانه مرکزی بسیار بهتر ساختمان بیمارستان فرخی بود. آقایانی که برای ژست گرفتن اقدام به مخالفت با آن کتابخانه کردند و برای نشان دادن منش دیکتاتوری خود دستور تخریب آنرا صادر فرمودند با همان مشی و تفکر که اتفاقا ضد اعتدال و اصلاح طلبی است به دنبال اجرای طرح من درآوردی برای میرچقماق هستند و نامش را احیا گذاشته اند!
سيدهادي رضوي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
جناب آقاي حدادي
دبيركل دوستداران ميراث فرهنگي ( يادگار ) يزد
سلام
از خواندن متن شما سرافكنده و خجالت زده شدم
من شما را به خوبي مي شناسم
شما نيز بنده را ميشناسيد .
در ابتدا توصيه اي برادرانه برايتان دارم
در حد اسم سمن خود باقي بمانيد و در باره ي مسئله اي كه سواد نداريد سخن نگوييد.
اگر از موضوع بي خبر هم بودم متن ناقص و ضعيف و سراسر تبليغاتي شما براي جواب دادن كافي بود و هست .
نكات زير را خدمتتان عرضه مي كنم تا شايد به قول جنابتان همان حيواني را كه پشت بام برديد خود برگردانيد تا ما نيز خوشحال باشيم در جريانات استان عذرخواهي كردن وجود دارد .
نكته اول : استادي كه به شما فرموده : " اگر روزی شنیدید طرحی را میراث فرهنگی اجرا می کند زیاد نگران نباشید "
يا خود متوجه نبوده است يا فرض را بر درايت حضرتعالي گذاشته زيرا اين آثار قبل از آنكه سازمان ميراث فرهنگي وجود داشته باشد در فرهنگ غني مردم حفظ مي شده است
در واقع سازمان ميراث فرهنگي امانت دار ميراث است نه متولي آن
موضوع دوم اين است كه شما هم مانند بنده با تمام وجود درك كرده ايد كه جايگاه حقوقي حقانيت نمي آورد ، و گرنه در مديريت قبلي كشور تصميماتي گرفته شد كه هيچ همنهشتي با حق نداشت .
نكته دوم : شما و سمني كه افتخار دبيركلي آن را داريد در موضوع دفن شهدا كجا بوديد ؟؟؟
بنده در تمام ماجرا بودم حضور حضرات اساتيد از جمله جناب آقاي دكتر آيت الهي و يكي ديگر از اساتيد براي پيش برد علمي و منطقي ماجرا ستودني بود
اگر در ادعا حضور بنده شك داريد به جناب حسن پور كه خود متولي دفن عزيزان اين مرز و بوم بودند مراجعه كنيد يا سراغ نامه هاي استاندار را بگيريد
نكته سوم : امضاي جناب سيد حسيني بر تاييد پروژه ي كتابخانه درخشان است و همين طورامضاي جناب اقاي كلانتري استاندار وقت
اينكه بخواهيد از ماجراي كتابخانه كه جناب آقاي دكتر آيت الهي طراحي آن را كاملا در مسير قانوني پيش بردند سواستفاده كنيد موضوع ديگري است . ايشان ممكن است در استنباط خطا كرده باشند يا راه صحيح را پيموده باشند ، بنده از كتابخانه دفاع نمي كنم اما ايشان را فردي قانون مند باسواد و خيرخواه ميدانم
اتهام شما بابت هزينه هاي مشاوره بحث را در حد جنابتان مي آورد بنابراين پاسخي نمي دهم
نكته نهايي نيز خواهشي برادرانه است
كاش جناب بهشتي را مي شناختيد يا تفكرات ايشان را خوانده بوديد در اين صورت اميدوار بودم معناي احيا را بدانيد
استفاده ي كودكانه شما و ديگر دوستان از صحبت جناب مهندس بهشتي عزيز تنها مرا ياد شقشقيه اي مي اندازد كه خون دل زياد مي كند .
اميدوارم موفق و پيروز باشيد و با شرايط كنوني همان دوستدار ميراث فرهنگي بمانيد نه بيشتر نه كمتر

سيد هادي رضوي
سید جلیل موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
جناب آقای حدادی
ادبیات هر شخص قطعاً بیانگر شخصیتش میباشد . من شما رو اصلا نمیشناسم و نميدانم در کجا مشغول فعالیت هستید یا اینکه اصلا در خصوص مباحث احیا و مرمت سررشته دارید یا خیر؟ ! خوشحال خواهم شد که خود را معرفی و رزومه کاری خودتان را در این خصوص بفرمایید.
و اما بعد: حسب وظیفه شاگرد و استادی و ارادت قلبی خودم نسبت به دکتر آیت اللهی ، لازم دیدم که عرض کنم بنده در سالهای 72 تا 79 در محضر ایشان بوده و از ایشان آموختم ،و همواره ایشان را فردی شجاع و مستقل میدانم . و مطمئنم که ایشان همواره منافع جمع را به منافع خودشان ترجیح میدهند . ..
از آنجایی که دانشکده مان نزدیک مجموعه ارزشمند میرچماق بود ، همیشه و حداقل روزی 1بار در آن سالهای دانشجویی از کنار مجموعه عبور میکردیم و از خلاقیت خالقش لذت میبردیم . تا اینکه از یزد رفتم و از زیبایی ها شهر محروم شدیم ، و پس از چند سال به همت همان استاد عاليقدر ، فارغ التحصيلان دانشکده در 3.3.93 دور هم جمع شدیم و رفتیم میرچماق. ...! و فاجعه را دیدیم . عصر همان روز موضوع را از استاد پیگیر شدیم و دیدیم که دل خونی دارند از آن فاجعه بی تناسب و .... و حتی مذاکراتی هم با دوستان میراث جهت کمک به مجموعه میراث شد. که ظاهرا حضور افرادی نالایق ( از نظر من ) موجب فاجعه آن زمان بود. که امروز هم از گذشته عبرت نگرفته اند و به کار نا آگاهانه خود ادامه میدهند . و قصد تکمیل فاجعه دارند.
و اما بعدتر:
مقایسه یه المان مطرح شهری نظیر مجموعه میرچماق با آن همه پیشینه تاریخی اش ، با ساختمانهایی در حاشیه بافت توسط جنابتان بسیار جالب توجه میباشد. .. مثل این میماند که میدان نقش جهان اصفهان یا آزادی تهران را با خانه ای مقایسه کنیم که در حاشیه شهری قرار دارد. ..! این مقایسه شما کاملا نشان دهنده عدم اشراف شما به مباحث معماری و شهرسازی میباشد.
و اما خیلی بعد:
مسول محترم تابناک یزد ، انتظار میرود که در انتشار اخبار کمی دقت بفرمایید که چنین افرادی با چنین ادبیاتی اساتید معماری مملکت اسلامی ما را خطاب قرار ندهند ! و بدینوسیله از شما درخواست میشود که این اظهار نظر را طبق قانون مطبوعات در همین فضا منتشر فرمایید .
و اما خیلی بعدتر:
بدخواهان بافت تاریخی و ارزشمند یزد بدانند که لشگری بچه معمار مرید استاد عاليقدر جناب دکتر آیت اللهی اند ، و به اشاره ایشان از اقصی نقاط ایران به یزد خواهند آمد و جلوی بدخواهان خواهند ایستاد. ای کسانی که ارزش بافت تاریخی را نمیدانید ، همچنان نادان بمانید . ولی حق تعرض به شخصیت استاد را ندارید.
سید جلیل موسوی . ورودی معماری 72 ، دور افتاده از مکتب استاد از سال 79
سید جلیل موسوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
جناب آقای حدادی
ادبیات هر شخص قطعاً بیانگر شخصیتش میباشد . من شما رو اصلا نمیشناسم و نميدانم در کجا مشغول فعالیت هستید یا اینکه اصلا در خصوص مباحث احیا و مرمت سررشته دارید یا خیر؟ ! خوشحال خواهم شد که خود را معرفی و رزومه کاری خودتان را در این خصوص بفرمایید.
و اما بعد: حسب وظیفه شاگرد و استادی و ارادت قلبی خودم نسبت به دکتر آیت اللهی ، لازم دیدم که عرض کنم بنده در سالهای 72 تا 79 در محضر ایشان بوده و از ایشان آموختم ،و همواره ایشان را فردی شجاع و مستقل میدانم . و مطمئنم که ایشان همواره منافع جمع را به منافع خودشان ترجیح میدهند . ..
از آنجایی که دانشکده مان نزدیک مجموعه ارزشمند میرچماق بود ، همیشه و حداقل روزی 1بار در آن سالهای دانشجویی از کنار مجموعه عبور میکردیم و از خلاقیت خالقش لذت میبردیم . تا اینکه از یزد رفتم و از زیبایی ها شهر محروم شدیم ، و پس از چند سال به همت همان استاد عاليقدر ، فارغ التحصيلان دانشکده در 3.3.93 دور هم جمع شدیم و رفتیم میرچماق. ...! و فاجعه را دیدیم . عصر همان روز موضوع را از استاد پیگیر شدیم و دیدیم که دل خونی دارند از آن فاجعه بی تناسب و .... و حتی مذاکراتی هم با دوستان میراث جهت کمک به مجموعه میراث شد. که ظاهرا حضور افرادی نالایق ( از نظر من ) موجب فاجعه آن زمان بود. که امروز هم از گذشته عبرت نگرفته اند و به کار نا آگاهانه خود ادامه میدهند . و قصد تکمیل فاجعه دارند.
و اما بعدتر:
مقایسه یه المان مطرح شهری نظیر مجموعه میرچماق با آن همه پیشینه تاریخی اش ، با ساختمانهایی در حاشیه بافت توسط جنابتان بسیار جالب توجه میباشد. .. مثل این میماند که میدان نقش جهان اصفهان یا آزادی تهران را با خانه ای مقایسه کنیم که در حاشیه شهری قرار دارد. ..! این مقایسه شما کاملا نشان دهنده عدم اشراف شما به مباحث معماری و شهرسازی میباشد.
و اما خیلی بعد:
مسول محترم تابناک یزد ، انتظار میرود که در انتشار اخبار کمی دقت بفرمایید که چنین افرادی با چنین ادبیاتی اساتید معماری مملکت اسلامی ما را خطاب قرار ندهند ! و بدینوسیله از شما درخواست میشود که این اظهار نظر را طبق قانون مطبوعات در همین فضا منتشر فرمایید .
و اما خیلی بعدتر:
بدخواهان بافت تاریخی و ارزشمند یزد بدانند که لشگری بچه معمار مرید استاد عاليقدر جناب دکتر آیت اللهی اند ، و به اشاره ایشان از اقصی نقاط ایران به یزد خواهند آمد و جلوی بدخواهان خواهند ایستاد. ای کسانی که ارزش بافت تاریخی را نمیدانید ، همچنان نادان بمانید . ولی حق تعرض به شخصیت استاد را ندارید.
سید جلیل موسوی . ورودی معماری 72 ، دور افتاده از مکتب استاد از سال 79
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
اول :لطفا جناب حدادی غمخوار قدری خود را معرفی نمایند دوم: لطفا به شکل جدی به اموحتن آیین نگارش و شیوه بیان مطلب برای پاسداشت زبان پارسی به عنوان یادگار نیاکانمان اقدام نمایند.
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۶
جناب آفای حدادی به نظر میرسد با شخص دکتر آیت اللهی یا از نزدیک آشنا نیستید و یا خصومت شخصی دارید.با آنکه با شخصیت بزرگوار استاد ایت اللهی از دوران دانشجویی از نزدیک آشنا بودم و ایشان صاحب نظر و واقعا دلسوز میدانم، به خود اجازه ندادم بدون مطالعه شخصی نسبت به درست بودن یا نبودن نحوه ساماندهی میدان ابراز نظر نمایم. چه برسد به آنکه در رویکردی مشابه با روش شما در جستجوی پشت پرده های طرح باشم.
موجب امتنان خواهد بود اگر صاحب نظران موافق طرح با دلایل علمی و نه پوپولیستی ما فارغ التحصیلان معماری یزد را که علاقه خاصی به این میدان و میراث ملی داریم از نگرانی برهانند.
تا سیه روی شود هر که در او غش باشد
یک شهروند عادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
اوضاع به کجا رسیده که آدم هایی که هیچ رزومه ای ندارند، به رییس دانشکده هنر و معماری یزد اشکال می گیرند، یکی هم نیست بگه شما برو با هم قد خودت صحبت کن، همینه دیگه شهر که شلوغ بشه، قورباغه هم هفت تیر کش میشه
یک شهروند عادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۷
اوضاع به کجا رسیده که آدم هایی که هیچ رزومه ای ندارند، به رییس دانشکده هنر و معماری یزد اشکال می گیرند، یکی هم نیست بگه شما برو با هم قد خودت صحبت کن، همینه دیگه شهر که شلوغ بشه، قورباغه هم هفت تیر کش میشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار