استاندار یزد:
استاندار یزد در نشست مشترک با رایزن‌های اقتصادی سفارتخانه‌های کشورهای عضو اکو با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین المللی اکورف، نسبت به گسترش ارتباطات و مبادلات تجاری استان یزد با همه کشورهای عضو اکو اظهار امیدواری کرد.
کد خبر: ۷۷۸۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 06 September 2019

به گزارش تابناک یزد، نشست هماهنگی برگزاری نمایشگاه بین المللی اکورف (نمایشگاه اقتصادی کشورهای عضو اکو) با حضور محمدعلی طالبی استاندار و مدیران کل صمت، میراث فرهنگی و کشاورزی استان یزد و رایزنان اقتصادی کشورهای افغانستان، پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان برگزار شد.
محمدعلی طالبی در این نشست گفت: یزد موقعیت ‌بسیار مناسبی از لحاظ جغرافیایی برای توسعه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی با کشورهای خارجی به ویژه کشورهای عضو اکو دارد.

استاندار یزد ‌ادامه داد: اعتقاد داریم کشورهای عضو اکو می‌توانستند روابط تجاری بهتری با هم داشته باشند و نیازها و مواد اولیه برای تولیدات خود را با استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای موجود در کشورهایشان تأمین کنند.

وی با تأکید بر ضرورت شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بلا استفاده کشورهای عضو اکو، ‌افزود: باید تلاش کنیم علاوه بر تأمین مواد اولیه کشور و استان از این کشورها، برخی تولیدات خود را به کشورهای عضو ا‌کو صادر کنیم.

عالی ترین مقام اجرایی استان خاطرنشان کرد: یزد از گذشته‌های دور، مرکز تجارت منطقه‌ای بوده و تجارتخانه‌های زیادی داشته که وضعیت مبادلات تجاری و داد و ستد در ایران را ساماندهی می‌کرده است.

طالبی با اشاره به ظرفیت‌های هوایی و ریلی استان یزد در حمل و نقل کالا و جابجایی مسافر، ‌گفت:‌ یزد پنج راه ارتباطی ریلی کشور است و این استان درحال حاضر با تهران، اصفهان، مشهد، زاهدان و بندرعباس ارتباط ریلی دارد، به زودی از طریق خط راه‌آهن به استان فارس نیز متصل می‌شود و اهمیت این موضوع در این است که هیچ نقطه دیگری را در ایران نمی توانید پیدا کنید که تا این حد از زیرساختهای ارتباطی بهره مند باشد.
استاندار یزد ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌ها‌ی استان یزد در حوزه های مختلف که از سوی مسئولان و مدیران استان در این جلسه مطرح شد، برپایی نمایشگاه اقتصادی کشورهای عضو اکو می‌تواند در معرفی ظرفیت‌ این کشورها و از سوی دیگر ظرفیت‌های ‌استان یزد نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشد و این پتانسیل ها را به خوبی به نمایش گذارد.

وی با اشاره به استقبال بسیار خوب واحدهای تولیدی استان یزد برای حضور در نمایشگاه اقتصادی کشورهای عضو اکو، افزود:‌ امدواریم تولیدات و محصولات مشخص شده در گروه های کالایی برای شرکت در نمایشگاه بتوانند پاسخگوی نیاز فعالان اقتصادی و تاجران کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه باشد.

عالی ترین مقام اجرایی استان با اظهار امیدواری نسبت به حضور سفیران و مقامات کشورهای عضو اکو در آئین گشایش نمایشگاه "اکو رَف"‌ خواستار شد: رایزن‌های اقتصادی کشورهای عضو اکو، فرصت های سرمایه گذاری و صادراتی استان یزد را به فعالان اقتصادی و تجاری این کشورها معرفی کنند.

طالبی در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد: نمایشگاه اقتصادی کشورهای عضو اکو زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین استان یزد و کشورهای عضو اکو باشد.

در ادامه نیز مسئول برگزاری نمایشگاه کشورهای عضو اکو اظهار داشت: ۱۲۰ شرکت تولیدی - صنعتی استان یزد در این نمایشگاه چهار روزه آخرین تولیدات خود را در زمینه‌های مصالح ساختمانی، پتروشیمی، مواد غذایی، نساجی و کشاورزی در ۱۲۰ غرفه به نمایش می‌گذارند.

مصطفاییان افزود: در این نمایشگاه ظرفیت‌های صادراتی کشور‌های اکو که در بازار داخلی ایران مشتری دارد در غرفه‌ای جداگانه در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

وی از ایجاد یک برند مشترک بین المللی برای صادرات به کشور‌های عضو، توسعه گردشگری استان یزد و افزایش اطلاعات شرکت کنندگان در مورد رقبا، مشتریان و محصولات جدید به عنوان دیگر اهداف این نمایشگاه عنوان کرد.

در پایان این نشست مشترک از لوگو، برند و پوستر نمایشگاه اقتصادی کشورهای عضو اکو رونمایی شد.

شایان ذکر است در سال جاری نمایشگاه‌ اقتصادی کشورهای عضو اکو به پیشنهاد نمایندگی وزارت امور خارجه  در یزد و با هدف شناسایی و حضور شرکت های توانمند از کشورهای عضو اکو، ایجاد یک برند مشترک بین المللی برای صادرات به کشورهای عضو، جذب سرمایه گذار خارجی در زمینه های صنعتی و گردشگری و ارز آوری برای کشور برگزار می شود.

در نمایشگاه‌ اقتصادی کشورهای عضو اکو پنج گروه کالایی شامل مصالح ساختمانی، فرآورده‌های پتروشیمی، مواد غذایی، نساجی و کشاورزی در  ۱۲۰ غرفه ‌ پیش بینی شده نمایشگاه و نیز غرفه کشورهای عضو اکو وجود دارند.

گفتنی است سازمان همکاری اقتصادی "اکو" (Economic Cooperation Organization) سازمانی‌ اقتصادی منطقه‌ای است که از کشورهای جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان تشکیل شده‌ و طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار