دادستان بافق:
دادستان بافق گفت: پرونده اختلاس بانک ملت که دونیم میلیارد تومان بوده پروسه تحقیقات آن شروع و در حال بررسی است.
کد خبر: ۷۷۶۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ 01 September 2019

به گزارش تابناک یزد به نقل ازصبح بافق، چمران بهارلویی دادستان عمومی و انقلاب بافق در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان بیان داشت: بحثی که در مورد مفاسد اجتماعی و اقتصادی است اگر در آموزه‌های دینی ما زمانی که می‌خواهد افکار را آماده کند پیش‌زمینه‌ای را می‌چیند تا به موضوع اصلی برسد.

وی افزود: به‌طور مثال مباحث ربا یا مباحثی که مفاسد اجتماعی یا اقتصادی که به آن اشاره می‌کنیم درجاهای مختلفی از قرآن درزمینهٔ ربا، این موضوع را نهی کرده و موردانتقاد قرار داده تا جایی که اعلان‌جنگ باخدا می‌کند و توصیه می‌کند دنبال ربا نروید.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان بافق ضمن اینکه از اصحاب رسانه خواست که در این موضوع قلم بزنند و مردم را نسبت به آن آگاه کنند اظهار داشت: اگر در مسیر قرار گرفتند مجرم محسوب می‌شود، چون خیلی از مردم آگاهی ندارند و با قراردادهای صوری گرفتار این موضوع می‌شوند و اگر ربا نباشد گردوغبار ربا هم‌روی آن هست و باید احتیاط کنند.

بهارلویی ضمن اینکه درزمینهٔ مفاسد اقتصادی و اجتماعی پرونده‌هایی وجود دارد بیان داشت: پرونده‌هایی داشتیم ولی هنوز به نتیجه نرسیدیم که بخواهیم اعلام کنیم. در خصوص ربا یک مورد بیشتر نیست و روی پرونده در حال کار و برسی هست و بعضی هم دنبال رضایت هستند.

وی ادامه داد: بحث کلاه‌برداری هم یکی از مفاسد است، کلاه‌برداری‌ها قبلاً به‌صورت سنتی بود ولی با توجه به ابزار و رسانه‌ها و فضاهایی که امروز هست شناسایی طرف مقابل مشکل و انواع و اقسام مختلفی دارد و دام‌هایی را ایجاد و از این راه با کمترین هزینه مال طرف را به سرقت می‌برند. آمار درزمینهٔ کلاه‌برداری تصاعدی هست و باید در این رابطه نیز اطلاع‌رسانی و مردم را نیز آگاه کرد.

دادستان عمومی و انقلاب بافق با اشاره به اینکه دو نوع جرائم قابل‌گذشت و غیرقابل‌گذشت داریم نیز بیان داشت: جرائم قابل‌گذشت طبق قانون با شکایت شاکی ازجمله توهین و تهدید شروع و کار رسیدگی شروع می‌شود اما بحث‌های غیرقابل‌گذشت جنبه‌های عمومی دارد، دادستان در این موضوعات می‌تواند وارد شود و تحقیقات و برسی می‌کند.

بهارلویی همچنین در خصوص تخلف و جرائم نیز گفت: این دو موضوع باهم فرق می‌کند، تخلف در کمیسیون و هیئت موردنظر برسی و اجرا می‌شود ولی موقعی که جرم صورت می‌گیرد و اگر اعلام و مستند شود وارد می‌شویم و احتیاج به یک سری مدارک و مستندات دارد. مباحث حقوقی مدعی‌العموم وارد نمی‌شود و طرف دادخواست می‌دهد.

این مقام مسئول افزود: در بحث خصوص سازی یقیناً پشت آن‌یک قرارداد یا جایی محول و سازوکارهای خاص خود را طی کرده است.

بهارلویی در خصوص بازداشت‌ها و اختلاس‌های اخیر نیز افزود: پرونده اختلاس بانک ملت که دونیم میلیارد تومان بوده پروسه تحقیقات شروع و در حال برسی است و اگر قرار باشد بحث بیت‌المال باشد مسترد می‌شود و یقیناً هم به‌طرف مهلت داده می‌شود.

وی به وظایف دستگاه قضا اشاره و اظهار داشت: در حوزه دادستانی علاوه بر اینکه کشف جرم، تعقیب و رسیدگی به پرونده‌های جرائم است نسبت از وقوع جرم تدابیری اتخاذ می‌کنیم. در راستای پیشگیری از جرم دستگاه قضا صرفاً مسئول نیست و ارگان‌های دیگر هم در این زمینه دخیل هستند.

دادستان عمومی و انقلاب بافق افزود: در بحث سرقت نسبت به سال‌های گذشته کمتر و مردم موارد و اصول امنیتی را رعایت می‌کنند. نقاط حساس مکان‌یابی و دوربین‌هایی نصب‌شده است.

وی به میانگین ورودی پرونده‌ها نیز اشاره و گفت: میانگین ورودی پرونده به دادسرا در ماه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ پرونده هست و خیلی از این پرونده‌ها منجر به صلح و سازش می‌شود و با این سازوکارهای شکل‌گرفته نسبت به ماه‌های گذشته روبه کاهش بوده است. عمده پرونده‌ها در دادگاه و دادگستری جدا است، پرونده‌های حقوقی مربوط به دادگاه و شورای حل اختلاف و پرونده‌های جرائم در دادسرا برسی می‌شود. عمده پرونده‌ها هم اختلافات خانوادگی، توهین، تهدید و سرقت و ثبتی و اراضی است.

دادستان عمومی و انقلاب بافق در خصوص اعتیاد و مواد مخدر نیز گفت: با توجه به کمپ‌هایی که شهرستان است و کسانی که مراجعه می‌کنند برای ترک اعتیاد معرفی می‌شوند و حتی اگر هزینه آن را هم نداشتند رایزنی شده تا بخشی از هزینه‌ها پرداخت شود به‌شرط اینکه دیگر به سمت اعتیاد نرود.

بهارلویی به اصل ۲۴ قانون اساسی در خصوص رسانه و اصحاب رسانه اشاره و تصریح کرد: اصحاب رسانه در بیان مطالب آزاد هستند مگر مخل مبانی اسلام  و قوانین باشد. اصحاب رسانه باید امانت‌دار خوبی باشند این حوزه محترم و آن را غنیمت بشمارید و دست هرکسی قرار نمی‌گیرد. از اصحاب رسانه انتظار داریم موضوعی را که قرار است مطرح کنند اول نگاه به جامعه کند و ببیند دغدغه چه هست و این حلقه مفقوده که قرار است اصحاب رسانه از مجهول بودن تبدیل به معلوم کنند ثمره آن چیست و چه مشکلی که لاینحل است  قراراست حل کند و اگر این مسیر را طی نکند ناخواسته در دامن زدن به یک سری جرائم و تولید پرونده می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب بافق در پایان افزود: منشأ اختلافات خانوادگی کاملاً مشخص است اولین پایه اصل صبروتحمل داشتن است خیلی امروز این اصل را ندارند و آستانه تحمل آن‌ها پایین آمده و گذشت ندارند، ما مقوله صبر و آرامش را فراموش کردیم و پایه دوم اینکه بزرگ‌ترها نباید همه‌جا دخالت کنند البته مشاوره دادن خوب است نه تا حدی که منجر به اختلاف شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار