رئیس ستاد استهلال و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه یزد می گوید: چهار گروه استهلال با مشارکت ۲۰ کارشناس علم نجوم عصر فردا( سه شنبه) برابر ۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۸ با استقرار ۲ گروه در شهرستان یزد و همین تعداد در شهرستان های اردکان و میبد هلال ماه شوال ۱۴۴۰ هجری قمری را رصد می کنند.
کد خبر: ۷۵۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸ 03 June 2019

حجت الاسلام رضا شریفی روز دوشنبه افزود: نتیجه رصد در اولین فرصت به ستاد مرکزی استهلال کشور در تهران اعلام می‌شود.

این مسئول ادامه داد: اعضای گروه استهلال استان مأموریت‌های محوله خود را با دقت و جدیت و طبق برنامه انجام می‌دهند.

شریفی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مردم در ماه رمضان از همکاری دستگاه‌های اجرایی و کارشناسان علم نجوم با این ستاد قدردانی کرد.

همه ساله قبل از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و ماه شوال کار رصد هلال ماه توسط اعضای گروه استهلال انجام می‌شود.

هلال شوال ۱۴۴۰ در سراسر ایران قابل رؤیت است

همچنین مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: با وجود اینکه در آغاز ماه رمضان با یک هلال بحرانی روبرو بودیم اما در پایان این ماه هلال شوال به سادگی و با چشم غیر مسلح در سراسر ایران قابل رؤیت است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، تب و تاب کسب اطلاعات از وضعیت رؤیت پذیری هلال شوال بین عموم مردم فزونی می‌یابد. از اواخر دهه ۷۰ خورشیدی تا کنون تلاش انجمن نجوم آماتوری ایران بر این بوده است که ضمن آشنا نمودن جامعه با جذابیت‌های آسمان، نسبت به موضوعات کاربردی مانند رؤیت هلال ماه نو که در برخی ماه‌ها برای جامعه از اهمیت خاصی برخوردار است، اقدامات مناسب انجام شود.

مهندس «مسعود عتیقی»  گفت: با وجود اینکه در آغاز ماه رمضان امسال با یک هلال بحرانی روبرو بودیم و با توجه به اینکه در شامگاه ۱۵ اردیبهشت گزارش قابل استنادی برای رؤیت هلال رمضان وجود نداشت، ماه مذکور یک روز دیرتر آغاز گردید اما باید بگوییم در پایان این ماه دیگر با یک هلال بحرانی روبرو نیستیم و شرایط به گونه‌ای است که در شامگاه بیست و نهمین روز ماه قمری، هلال به سادگی و با چشم غیر مسلح در سراسر کشور ایران قابل رؤیت است.

وی در رابطه با ضوابط علمی رؤیت هلال شوال ۱۴۴۰ گفت: لحظه مقارنه ساعت ۱۴:۳۲ دقیقه روز دوشنبه ۱۳ خرداد ماه جاری خواهد بود. از آنجا که همواره به اولین غروب پس از مقارنه باید توجه کنیم با نگاهی به ضوابط علمی هلال شوال در شامگاه این روز مشاهده می‌شود که ماه بسیار چسبیده به افق، تنها ۴۱ ثانیه در افق حضور دارد ضمن آنکه با توجه به جدایی کمی که ماه با خورشید دارد، اساساً هلال تشکیل نشده بنابراین در این روز امکان رؤیت هلال چه با چشم یا با ابزار رصدی در هیچ نقطه از ایران وجود ندارد؛ ضمن آنکه روز دوشنبه بیست و هشتمین روز از ماه قمری است.

عتیقی ادامه داد: جالب اینجاست که در شامگاه دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸ نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و یا به عبارت دقیق‌تر در هیچ نقطه خاکی از کره زمین هلال قابل مشاهده نخواهد بود و در صورتیکه هر کشوری نسبت به اعلام روز سه شنبه ۱۴ خرداد به عنوان عید فطر و آغاز ماه شوال مبادرت ورزد، این اعلام بر اساس ضوابط علمی و رؤیت هلال ماه نبوده بلکه بر اساس قوانین داخلی و تفاوت‌های فقهی بوده است چرا که در شامگاه دوشنبه همانگونه که اشاره شد هلالی برای مشاهده در افق تشکیل نشده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: اما در شامگاه سه شنبه ۱۴ خرداد ۹۸ برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۰ با توجه به مدت زمانی که از لحظه تولد ماه (مقارنه) گذشته است، با یک هلال پیر مواجه هستیم که سن هلال ۲۹ ساعت و ۴۴ دقیقه است. لحظه غروب خورشید در تهران ۲۰:۱۶ دقیقه و ۱۳ ثانیه و لحظه غروب ماه ۲۱:۲۰ دقیقه و ۲۳ ثانیه خواهد بود که از تفاضل لحظه غروب ماه از لحظه غروب خورشید، مکث هلال در افق غرب یک ساعت و چهار دقیقه و ۱۰ ثانیه خواهد بود. جدایی زاویه‌ای ماه با خورشید در لحظه غروب خورشید ۱۵ درجه و ۱۷ دقیقه و ۳۵ ثانیه کمان است.

عتیقی ادامه داد: ارتفاع هلال از افق در تهران ۱۰ درجه و ۴۱ دقیقه و ۱۰ ثانیه است و فاز ماه (روشنی هلال) ۱.۹۵ درصد خواهد بود. سمت خورشید در لحظه غروب خورشید ۲۹۸ درجه و ۴۲ دقیقه و ۵ ثانیه کمان و سمت ماه در لحظه غروب خورشید ۲۸۸ درجه و ۳۶ دقیقه و ۱۴ ثانیه است که با توجه به این دو پارامتر آخر، اختلاف سمت ماه و خورشید در لحظه غروب خورشید منفی ۱۰ درجه و شش دقیقه و ۴۳ ثانیه است. در این شامگاه با یک هلال با طول کمان بالا مواجه بوده و طول کمان هلال ۱۵۰ درجه خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه ماه در این لحظه ۳۷۶ هزار و ۵۸۱ کیلومتر با زمین فاصله دارد، گفت: همانگونه که اشاره شد تاکید می‌شود که این هلال در شامگاه سه شنبه در سراسر کشور ایران در مناطق با افق غرب باز و عاری از غبار به راحتی با چشم غیر مسلح دیده خواهد شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار