مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد گفت: مسئولان شرکت های تعاونی روستایی با مشارکت کشاورزان و تولید کنندگان نسبت به راه اندازی و تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی که نقش اساسی در جلوگیری از خام فروشی محصول دارد، تلاش کنند.
کد خبر: ۷۵۱۱۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶ 03 June 2019

یدالله جواد پور در نشست بررسی مسائل، مشکلات تشکل‌ها و شرکت‌های تعاون روستایی شهرستان ابرکوه افزود: اعضا تشکل‌ها و تعاونی‌ها با نگاه نو ضمن افزایش راندمان، فاصله تولید تا مصرف را نیز کاهش دهند.

وی با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی و محدودیت منابع آبی استان اظهار کرد: مسئولان، اعضای شرکت‌های تعاونی روستایی را به استفاده بهینه آب و توسعه و تغییر الگوی کشت با ارزش افزوده بالا ترغیب و تشویق کنند.

این مسئول ارشد شرکت‌های تعاونی روستایی یزد یادآورشد: تشکل‌های فعال بخش کشاورزی به ویژه شرکت‌های تعاونی تولید که با هدف یکپارچه سازی کشت فعالیت می‌کنند، پایه گذار بستر مناسب اجرای سیاست‌های بخش کشاورزی هستند.

وی خاطرنشان کرد: در یزد ۱۰۴ شرکت تعاونی و اتحادیه شرکت تعاونی فعال است که در این تعاونی‌ها ۱۲۵ هزار نفر از کشاورزان و روستاییان استان عضویت دارند.

جواد پور با بیان اینکه سرمایه این شرکت‌ها افزون بر ۲۱۹ میلیارد ریال است، ادامه داد: در این شرکت‌ها ۳۷۶ نفر مشغول به کار هستند.

مدیر سازمان تعاون روستایی استان یزد در سفر به ابرکوه از مراکز خرید گندم و کارخانه تولید یخ بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفت.

رئیس اداره تعاونی روستایی ابرکوه هم گفت: در این شهرستان ۱۱ تشکل فعال تعاونی روستایی و کشاورزی با افزون بر هفت هزار نفر عضو فعالیت دارد.

مشتاقیان با بیان اینکه ابرکوه یکی از مناطق مهم تولید بخش کشاورزی یزد است خاطرنشان کرد: تقویت شرکت‌های تعاونی روستایی با رویکرد ایجاد اشتغال و تولید در حوزه اقتصاد بسیار تأثیرگذار است.

وی بابیان اینکه در ابرکوه پنج مرکز خرید گندم در نظر گرفته شد، اظهار داشت: کشاورزان در موقع برداشت گندم مازاد بر مصرف خود را تحویل این مراکز در شهر و روستاها دهند.

این مسئول با اشاره به آغاز برداشت دانه روغنی «کلزا» از ۹۵ هکتار مزارع شهرستان ادامه داد: تاکنون ۱۱ تن این محصول با نرخ تضمینی از کشاورزان خریداری شده است.

قیمت مصوب خرید تضمینی کلزا برای هر کیلوگرم، ۳۳ هزار ریال تعیین شد و از طرفی کشت این گیاه باعث حاصلخیزی خاک شده و نقش مؤثری در کنترل آفات و بیماری‌های گیاهان دارد.

تولید این گیاه در هر هکتار ۱.۵ تا ۲ تن و در مجموع ۱۷۰ تن پیش بینی شد.

کشت این محصول از اواخر شهریور ماه آغاز شد و تا آبان ماه ادامه دارد و ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز زمان برداشت آن است.

توسعه کشت این گیاه به خاطر تولید مواد اولیه روغن خوراکی از برنامه‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.

دانه روغنی کلزا حاوی ۴۰ تا ۴۸ درصد روغن است و به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیر اشباع و درصد پایین اسیدهای چرب همانند زیتون، جزو با کیفیت ترین روغن‌های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت انسان دارد.

۳۵ درصد اشتغال مردم ابرکوه وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار از این طریق امرارمعاش می‌کنند.

منابع آبی ۱۵ هزار هکتار باغ‌ها و اراضی زراعی ابرکوه ۱۴۰ میلیون مترمکعب است که ظرف ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه و ۱۱ رشته قنات تأمین می‌شود.

سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی در این شهرستان تولید می‌شود.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار