مدیر کل میراث فرهنگی يزد گلايه كرد؛
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان يزد با اشاره به پتانسيل‌هاي اين صنعت در استان اظهار كرد: متاسفانه صنعت گردشگری پابه‌پای صنایع دیگر استان حرکت نکرده و از حمایت یکسان با دیگر صنایع برخوردار نبوده است.
کد خبر: ۷۵۱۰۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 03 June 2019

«سید مصطفی فاطمی» در بیست و یکمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد كه با موضوع بررسي بایدها و نبایدهای سند آمایش سرزمین استان در حوزه گردشگری برگزار شد، توجه سندآمایش به کمبود نیروی انسانی متخصص در زمینه گردشگری را حائز اهمیت خواند و خاطر نشان کرد: بسیاری از متخصصان حوزه گردشگری اعم از مدیران هتل‌ها به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

وی مهم ترین و اصلی‌ترین محور توسعه استان را گردشگری دانست و تصریح کرد: صنعت گردشگری پابه‌پای صنایع دیگر استان حرکت نکرده و از حمایت یکسان با دیگر صنایع نیز برخوردار نبوده است که مصداق این گفته، جاذبه گردشگری غارسرخون بود که جهت استفاده از معدن نابود شده است.

فاطمي در بخشي از سخنانش متذكر شد: هیچ گزارشی از وجود تنش بین جامعه محلی و گردشگران در استان یزد وجود نداشته و دلیلی بر پرداختن به موضوع جامعه محلی و ایجاد محدودیت در توسعه و جذب گردشگر وجود ندارد.

وي در ادامه یزد را به دلیل جغرافیای متفاوت و وجود اقلیت‌های مختلف عشایر، زرتشتی و کلیمی سرزمین تضادها دانست و خواستار توجه بیشتر کانون تفکر گردشگری به بخش اجرایی و بخش خصوصی درگیر با این حوزه شد.

فاطمي همچنين در سخنانش خاطرنشان كرد: در چهل سال اخیر، تعداد مراکز اقامتی استان یزد از ۵ مرکز به ۲۸۰ رسیده است و تا پایان سال جاری این عدد به ۳۷۰ مرکز افزایش خواهد یافت.

مدير كل ميراث فرهنگي استان در همين رابطه يادآور شد: البته استان فاقد زیرساخت‌های لازم در زمینه توسعه گردشگری سلامت است و اين موضوع یکی از عوامل عدم توسعه این نوع گردشگری در یزد به حساب مي‌ايد.

«محمدمهدی شرافت» مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان نيز در این نشست، توجه به تعاملات انسانی و جامعه محلی را در توسعه گردشگری سلامت در افق بلند مدت حائز اهمیت خواند و با اشاره به لزوم حمایت‌ها از همه فعالیت‌های اولویت دار در شرایط یکسان، افزود: حمایت از هیچ فعالیتی به بهانه ایجاد اشتغال یا ایجاد ارزش افزوده نبایستی ارجح بر گردشگری باشد و باید شرایط یکسانی ایجاد شود که هر ۲۲ فعالیت با هم توسعه یابند.

وي کلی‌گویی در تشریح وضعیت موجود گردشگری را نقطه ضعف سند آمایش بر شمرد و افزود: بایستی در سند آمایش به جای تعیین نوع خاصی از گردشگری، محورهای گردشگری به عنوان فعالیت اولویت‌دار استان معرفی و به ظرفیت آثار تاریخی و بناها در جذب گردشگر و پتانسیل‌های گردشگری توجه بیشتری می‌شد.

شرافت با اشاره به لزوم انعطاف‌پذیری سند، تشکیل کمیته‌ای مبنی بر ارزیابی و پیشنهاد فعالیت‌های جدید در سال‌های آتی را در توسعه استان حائز اهمیت دانست.

«علی دلشاد» دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه يزد هم با اشاره به لزوم توجه به فعالیت‌های حوزه های مجاور در زمینه گردشگری، هماهنگی بین سه استان یزد، اصفهان و شیراز به منظور توسعه گردشگری را ضروری توصیف کرد.

وي با بیان این که یزد از نظر گردشگری فرهنگی و طبیعی دارای پتانسیل خوبی است، تصریح کرد: گردشگری سلامت به معنای واقعی‌اش در یزد هنوز اتفاق نیفتاده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار