مدیر جهادکشاورزی ابرکوه با اشاره به ظرفيت‌هاي اين شهرستان براي تبديل آن به یکی از تولیدکنندگان بزرگ گل محمدی، از برداشت قريب 75 تن گل محمدي از سطح 15 هکتار باغات ابركوه در سا‌ل‌جاري خبر داد.
کد خبر: ۷۵۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸ 02 June 2019

«مهدی غیب اللهی» در اين باره با بیان این که خاک ابرکوه مستعد پرورش گل محمدي است، تصریح کرد: در حال حاضر 15 هکتار از سطوح زیر کشت در ابرکوه به گل محمدی اختصاص دارد و متوسط عملکرد در هر هکتار اين گياه بیش از پنج تُن است.

وي زمان مناسب برای کاشت گل محمدی را ماه‌های مهر و اسفند خواند و گفت: این محصول معمولاً در اردیبهشت‌ماه برداشت مي‌شود و از آن براي تهيه گلاب، اسانس، گلبرگ و غنچه خشک به عنوان فرآورده‌های اصلی استفاده مي‌شود.

غیب‌اللهی اظهار کرد: گل محمدی از جمله گیاهان سازگار با خشکی، شوری و کم‌آبی است که در شرایط فقر موادغذایی نيز رشد می‌کند و از نظر اقتصادی نیز با توجه به پایین بودن هزینه کاشت، داشت و برداشت و همچنین زودبازده بودن، به ‌صرفه است.

وی اضافه کرد: از هر سه تا چهار کیلو غنچه‌ي تازه‌ي اين گل، حدود یک کیلو غنچه خشک به دست می‌آید که قیمت آن بسته به کیفیت خشک شدن و نحوه فروش، بین 60 تا 100 هزار تومان متغیر است.

مدیر جهادکشاورزی ابرکوه در مورد ميزان آبدهي به اين گياه نيز خاطرنشان كرد: گل محمدی نسبت شرایط کم‌آبی بسیار مقاوم است و آب دهی این گیاه به هنگام غنچه دهی و گل‌دهی انجام می‌شود که البته در كيفيت محصول بسیار مهم است.

وي افزود: آبدهي به اين گياه با توجه به وضعيت هر منطقه در فواصل ۷ تا ۲۰ روز متغیر است ولي با آبیاری قطره‌ای علاوه بر صرفه‌جویی 60 درصدی در مصرف آب، عملکرد نیز تا 65 درصد در سطح افزایش می‌یابد.

غیب‌اللهی با اشاره به آغاز كاشت گل محمدي در ابركوه از دو سال قبل تاكنون، ابراز کرد: خاک‌ داراي بافت متوسط و سنگین برای رشد این گیاه مناسب است، ضمن اين كه كاشت اين گياه در مناطق سنگلاخی و سنگریزه‌دار نيز موفقیت‌آمیز بوده است.

این مسئول در پايان با بيان اين كه خصوصیت آب و هوایی و ارتفاع شهرستان ابرکوه از سطح دریا می‌تواند این منطقه را به یکی از تولیدکنندگان بزرگ گل محمدی در استان تبدیل کند، یادآور شد: جهاد کشاورزی در سال زراعی جاری بیش از 20 هزار نهال گل محمدی را به ‌صورت یارانه‌ای در میان متقاضیان کاشت این محصول توزیع کرده است.

ياداور مي‌شود؛ گل محمدی از انواع رز است که در ایران مرغوبیت بسیار بالایی دارد اما به دلیل این که تولید آن زیاد نیست، فقط به مصارف داخلی می‌رسد.

بیشترین فرآورده حاصل از گل محمدي در كشورمان گلاب است و اين در حالي است كه اين صنعت سابقه‌ای قريب 2500 سال در ايران دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار