معاون فرماندار میبد:
معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی فرماندار میبد گفت : صنعت زیلو به حمایت همه جانبه نیاز دارد ، همچنین باید اعتقاد و اعتماد بین مسئولین ، بافنده ها و ارگان های مرتبط در این حوزه وجود داشته باشد.
کد خبر: ۷۳۸۸۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ 28 April 2019

علیرضا ابوالحسنی در نشست کارگروه خوشه زیلو افزود : در عین حال که طرح و نقش های زیلو باید حفظ و حتی ثبت ملی شود باید ابتکاراتی هم با ایجاد طرح های جدید همراه با تلفیق با طرح های قدیم در این حوزه داشت.
وی ادامه داد : همچنین مباحث تبلیغاتی و نیز استفاده از ظرفیت طراح ها در شرکت های کاشی و نیز در دانشگاه ها باید مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود چگونه بافندگان می توانند بهترین بافت را با این طرح ها ارائه دهند.
در این نشست بر توجه داشتن به کیفیت بافت زیلو ، استفاده از مواد اولیه مرغوب در زیلو بافی ، لزوم در دسترس بودن مواد اولیه برای بافندگان با قیمتی مناسب تاکید شد.
همچنین مقرر شد در آموزش و پرورش رشته فرش تعریف شود و به صورت کارآموزی فرا گرفتن زیلو بافی توسط دانش آموزان در دستور کار قرارگیرد.
انحصاری نشدن زیلو ، متاثر بودن نقش های زیلو از معماری ، ایجاد گنجینه ای برای ثبت آثار زیلو در استان ، گردآوری مطالبی از زبان زیلو بافان به صورت کتاب ، توجه به تولید زیلو در ابعاد کوچک و با بسته بندی جذاب و... نیز اشاره شد.
خوشه صنعتی مجموعه ای از واحدهای صنعتی یا تولیدی در یک محدوده جغرافیایی خاص با فعالیت های مشترک در زمینه تولید یک محصول است.
خوشه زیلو، طرحی است که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی و سازمان جهاد‌ دانشگاهی استان یزد در حال اجراست و طی سه تا پنج سال توسعه کسب و کار زیلو را دنبال می‌کند .
یلوبافی در میبد سابقه‌ای دیرینه دارد، برخی سابقه آن را به قرن هشتم هـ . ق و دوره مظفریان نسبت می‌دهند.
قدیمی‌ترین و در عین حال نفیس‌ترین زیلوهای میبد، به قرن 12 هـ .ق تعلق دارد و بر روی آن بیست و چهار سجاده طراحی شده است.
مرکز شهرستان 104هزار نفری میبد در 50 کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار